Az a megoldás, hogy „nem kell ellopni belőle 30 százalékot” – szakértő a kánikulai MÁV-káoszról
2024. július 17. 10:51
„Nem kell kilopni a pénzt, és vissza kell engedni a szakmát a vonatközlekedésbe, ennyi a megoldás a káoszra” – mondta Szalma Botond közlekedési mérnök a Reggeliben. Gyökeres, rendszerszintű változásra lenne szükség ahhoz, hogy javulás történjen – mondta a szakértő, aki szerint nyomós oka van annak, hogy „pont annyi idő alatt jutunk Vácra Budapestről, mint amikor megnyitották a vonalat, és gőzös ment”.
Az egész közlekedés itthon egy káosz, úgy, ahogy van, és bár mindenki úgy csinál, mintha ez új keletű probléma lenne, 30 éve súlyos gondok vannak
– mondta a szerdai reggeliben Szalma Botond közlekedési mérnök. Úgy fogalmazott: „A közlekedés az ország ideg- és érrendszere, karban kell tartani, ez nem játék. Nálunk mi történik? Megpróbálunk 40 éves vonatokkal modern szolgáltatást nyújtani. 10 évig nem volt közlekedésért felelős minisztérium, a baj itt kezdődik.
Pont annyi idő alatt jutunk Vácra Budapestről, mint amikor megnyitották ezt a vonalat, gőzös ment, és lapátolni kellett a szenet a kazánba.
Mi lehet a megoldás?
„Közlekedéspolitikának hívják, ami megoldhatná a káoszt, a szakembereket pedig vissza kell engedni a közlekedésbe” – tette hozzá a szakértő. Szerinte nem az a baj, hogy a miniszter (Lázár János áll a közlekedési tárca élén) politikus, de a szakmát is meg kell hallgatni.
Állandóan siránkoznak, mire nincs pénz, de 30 év alatt legalább klímaberendezéseket lehetett volna szerelni még a régi kocsikba is, amiket használtan veszünk.
Lehetne képezni a vasutasokat, és olyan nincs, hogy azért van menetrend, hogy megsértsük” – tette hozzá Szalma Botond.
Tényleg a nagy hőség miatt késnek a vonatok?
„Ne fogjunk már mindent a melegre, ez egy négy évszakos ország Szent István óta. Lehet hülyének nézni a másikat, csak nem érdemes” – fogalmazott a mérnök, aki szerint
műszaki megoldása mindennek van, csak meg kell építeni, nem kell ellopni belőle 30 százalékot. Jó minőségben kell megépíteni, ennek ez a titka.
Tudja, mi a megoldás? Hogy mondjuk a MÁV vezérigazgatójának kivesszük a klímát a kocsijából, és azzal kell közlekednie napi 8 órát. Higgye el, hogy rögtön megoldást fog találni, addig nem.” A szakértő szerint a probléma már akkora, hogy arra ne is számítsunk, hogy 4 éven belül bármi megváltozna.