Reggeli

Az a megoldás, hogy „nem kell ellopni belőle 30 százalékot” – szakértő a kánikulai MÁV-káoszról

rtl.hurtl.hu

2024. július 17. 10:51

„Nem kell kilopni a pénzt, és vissza kell engedni a szakmát a vonatközlekedésbe, ennyi a megoldás a káoszra” – mondta Szalma Botond közlekedési mérnök a Reggeliben. Gyökeres, rendszerszintű változásra lenne szükség ahhoz, hogy javulás történjen – mondta a szakértő, aki szerint nyomós oka van annak, hogy „pont annyi idő alatt jutunk Vácra Budapestről, mint amikor megnyitották a vonalat, és gőzös ment”.

Az egész közlekedés itthon egy káosz, úgy, ahogy van, és bár mindenki úgy csinál, mintha ez új keletű probléma lenne, 30 éve súlyos gondok vannak

– mondta a szerdai reggeliben Szalma Botond közlekedési mérnök. Úgy fogalmazott: „A közlekedés az ország ideg- és érrendszere, karban kell tartani, ez nem játék. Nálunk mi történik? Megpróbálunk 40 éves vonatokkal modern szolgáltatást nyújtani. 10 évig nem volt közlekedésért felelős minisztérium, a baj itt kezdődik. 

Pont annyi idő alatt jutunk Vácra Budapestről, mint amikor megnyitották ezt a vonalat, gőzös ment, és lapátolni kellett a szenet a kazánba.

Mi lehet a megoldás?

„Közlekedéspolitikának hívják, ami megoldhatná a káoszt, a szakembereket pedig vissza kell engedni a közlekedésbe” – tette hozzá a szakértő. Szerinte nem az a baj, hogy a miniszter (Lázár János áll a közlekedési tárca élén) politikus, de a szakmát is meg kell hallgatni.

Állandóan siránkoznak, mire nincs pénz, de 30 év alatt legalább klímaberendezéseket lehetett volna szerelni még a régi kocsikba is, amiket használtan veszünk. 

Lehetne képezni a vasutasokat, és olyan nincs, hogy azért van menetrend, hogy megsértsük” – tette hozzá Szalma Botond.

Tényleg a nagy hőség miatt késnek a vonatok?

„Ne fogjunk már mindent a melegre, ez egy négy évszakos ország Szent István óta. Lehet hülyének nézni a másikat, csak nem érdemes” – fogalmazott a mérnök, aki szerint

műszaki megoldása mindennek van, csak meg kell építeni, nem kell ellopni belőle 30 százalékot. Jó minőségben kell megépíteni, ennek ez a titka. 

Tudja, mi a megoldás? Hogy mondjuk a MÁV vezérigazgatójának kivesszük a klímát a kocsijából, és azzal kell közlekednie napi 8 órát. Higgye el, hogy rögtön megoldást fog találni, addig nem.” A szakértő szerint a probléma már akkora, hogy arra ne is számítsunk, hogy 4 éven belül bármi megváltozna.

#Reggeli#rtl#adásrészletek#Videó#vonat#közlekedés#máv#késések#káosz#szalma botond#lázár jános