Időjárás

MÁV a hőségriadóban: a sínek felpúposodnak, a vasúti kocsikban megfőnek az utasok

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. július 12. 17:55

A többnyire túlkoros vasúti járműveket és a pályát sem kíméli az extrém hőség, közölte a MÁV, azt javasolva, hogy aki teheti, utazzon busszal, mert a Volán járatainak többségén működik a klíma.

A huzamos idejű magas hőhatás nem kíméli a többnyire túlkoros vasúti járműveket és berendezéseket sem, amelyek ilyenkor könnyebben és gyakrabban meghibásodhatnak

közölte pénteken a MÁV-VOLÁN-csoport a napok óta tartó, várhatóan a jövő héten is folytatódó extrém hőséggel kapcsolatban.

A MÁV-VOLÁN-csoport több tanáccsal, illetve kéréssel fordult az utazókhoz, hogy kezelni tudják a forróság okozta problémákat

  • kérik a kritikus hőségre érzékeny, egészségileg veszélyeztetett utasokat, hogy ha van rá lehetőségük, inkább utazzanak busszal, a Volán járatainak 84 százalékán ugyanis van klímaberendezés.
  • kérik a hőségre érzékeny, egészségügyileg veszélyeztetett csoportba tartozó utasokat, hogy az állami hőségriasztás ideje alatt csak a legszükségesebb esetben induljanak útnak, és előtte feltétlenül tájékozódjanak a közlekedési helyzetről.

Klímahelyzet

A MÁV azt is közölte, hogy kiemelten felügyelik a légkondicionáló berendezésekkel ellátott járművek esetén az előhűtést. A járművek klímaberendezéseinek beállítását folyamatosan vizsgálják, a klímákat soron kívül tisztítják. A rendkívüli terhelés miatt bekövetkező meghibásodásokat "lehetőség szerint" soron kívül javítják.

Sajnos a járműparkunk jelentős része még nem klímával, hanem ún. légjavítóberendezéssel felszerelt, ezek a korábbi készülékek azonban a 35 fokos, vagy azt meghaladó hőséggel már nem bírnak

– közölte a MÁV, hozzátéve, hogy „a több napon át tartó rendkívüli forróság közepette történő maximális kihasználtság mellett pedig – az időszakos karbantartás ellenére is – növekszik a meghibásodás esélye”.

A síneket is deformálhatja a hőség

A tartós rendkívüli hőség következtében a magas sínhőmérséklet – 50-60 Celsius-fok között – a pálya egyes szerkezeti elemeiben a forgalombiztonságot veszélyeztető, maradandó alakváltozásokat okozhat.

„A hőtágulás hatására a vágányokban káros anyagfeszültség keletkezik az időszakos karbantartások mellett is. Amennyiben ennek előjelei mutatkoznak, a vasúttársaság a biztonságos vonatközlekedtetés érdekében sebességkorlátozást vezethet be” – fogalmazott a MÁV, hozzátéve, hogy a nagy meleg hatására a felsővezetékek is megnyúlnak, így növekszik a felsővezeték-szakadás, áramszedőtörés vagy -sérülés kockázata is. 

Úgy is lett

Szombaton reggel több helyen is szünetelt a vasúti közlekedés és gyakoriak voltak a késések is, erről itt írtunk részletesen.

Nyitókép: sínhőmérséklet a Keleti Pályaudvaron, július 12-én – Fotó: MÁV

#Időjárás#hőségriadó#kánikula#máv