„A vonat fékútja nagyon hosszú, cselekedni nem lehet” – 8 halálos balesetet élt át a mozdonyvezető
2024. június 6. 20:51
Drasztikusan megnőtt idén a vasúti átjárós balesetek száma. 2024-ben eddig 30 szerencsétlenség történt a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt. A MÁV ezért most vasútbiztonsági kampányt indított és fokozott ellenőrzéseket tartanak a nagyobb forgalmú átjáróknál. Molnár Péter 24 éve mozdonyvezető, eddig 8 halálos balesetet élt át. Az RTL-nek most elárulta, mit él át akkor, ha valaki szándékosan lép többtonnás járműve elé, és hogyan lehet feldolgozni egy ilyen tragédiát.
„Megszokni nem lehet, feldolgozni nagyon sok idő” – mondta Molnár Péter az RTL Híradó stábjának. 24 éve mozdonyvezető, és munkája alatt már összesen 8 halálos vasúti balesetet élt át.
Mindegyikre emlékszem, milyen idő volt, hány óra volt, mennyivel mentem, annyira beleég az emberbe, hogy felejthetetlen.
Drasztikusan megnőtt idén a vasúti átjárós balesetek száma, ezért a MÁV vasútbiztonsági kampányt indított és fokozott ellenőrzéseket tartanak a nagyobb forgalmú átjáróknál. Egy figyelemfelhívó videót is készítettek, ezen szemléltetik mekkora különbség van egy gépkocsi és egy vonat fékútja között.
Vannak olyan esetek, amikor látjuk már esetleg előre párszáz méter, de hiába, mert a vonatnak a fékútja nagyon hosszú, cselekedni nem tudunk
– mondta Péter. A vasúti szerelvény féktávolsága több száz méter, ezért a mozdonyvezetőnek az átjáróban gyakorlatilag semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére, ha ott járművet vagy gyalogost észlel. Egy ilyen baleset a mozdonyvezetőt is megviseli. Ilyenkor szakemberek foglalkoznak velük, hogy fel tudják dolgozni a munkájuk során átélt tragédiákat. Molnár Péter azt mondta, először azt gondolta majd ő maga megoldja, az segít neki, ha a családjával, kollégáival beszél a történtekről. De aztán rájött, hogy szakember segítségét kell kérnie.
Kollégák nagyon nagy segítséget tudnak nyújtani, hiszen ők ugyanabban a hajóban eveznek, de megdöbbentően nagy segítség a pszichológus, olyan megdöbbentő kérdésekről beszélgetünk vele, hogy rengeteget tud segíteni ennek a feldolgozásában.
– mondta. Azt hitte, hogy átmegy előtte, de ehelyett a gyalogos széttette a kezét, ő pedig 120-szal elütötte – ez volt az utolsó balesete Molnár Péter mozdonyvezetőnek, aki már nyolcat élt át munka közben – erről a Híradónak mesélt.
Egy-egy halálos baleset után szabadnapot és pszichológusi segítséget kérhetnek a mozdonyvezetők. Molnár Péter szerint ez nagyon fontos.
Este, mikor az ember hazaért, és beül a kádba, ott csapódik le rajtad minden, ott realizálódik az, hogy gyakorlatilag egy embert, egy autót elütöttél, őket még te láttad élve utoljára és ezt azért nagyon nehéz feldolgozni
– mondta a mozdonyvezető.
„Ahogyan élünk úgy vezetünk”
A pszichológus szerint a közúti balesetek számának emelkedése a közlekedési kultúra romlására is visszavezethető, ezért az edukáció kiemelten fontos ezen a területen.
Hogyha túlságosan nagy a feszültség egy társadalomban, vagy egy társadalom egy rétegében, akkor ez erre a csoportosulásra ez igaz lesz, hogy ez a vezetésben is ki fog jönni. Tehát, ha türelmetlen, ha stresszes, akkor nem fogja tudni feldolgozni a stresszes eseményeket megfelelően, vagy a kihívásokat a vezetésben sem
– mondja Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.
Vasúti átjárók közelében élet-halál kérdése lehet a KRESZ-szabályok betartása. Ezért kiemelten fontos, hogy az átjárókat csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni és csak akkor hajtsunk át járművünkkel a síneken, ha ott biztonságosan lehet áthaladni.