Fókusz

„A vonat fékútja nagyon hosszú, cselekedni nem lehet” – 8 halálos balesetet élt át a mozdonyvezető

Hujder ZoltánHujder ZoltánKilyén TamásKilyén Tamás

2024. június 6. 19:51

Drasztikusan megnőtt idén a vasúti átjárós balesetek száma. 2024-ben eddig 30 szerencsétlenség történt a KRESZ megszegése vagy figyelmetlenség miatt. A MÁV ezért most vasútbiztonsági kampányt indított és fokozott ellenőrzéseket tartanak a nagyobb forgalmú átjáróknál. Molnár Péter 24 éve mozdonyvezető, eddig 8 halálos balesetet élt át. Az RTL-nek most elárulta, mit él át akkor, ha valaki szándékosan lép többtonnás járműve elé, és hogyan lehet feldolgozni egy ilyen tragédiát. 

„Megszokni nem lehet, feldolgozni nagyon sok idő” – mondta Molnár Péter az RTL Híradó stábjának. 24 éve mozdonyvezető, és munkája alatt már összesen 8 halálos vasúti balesetet élt át.

Mindegyikre emlékszem, milyen idő volt, hány óra volt, mennyivel mentem, annyira beleég az emberbe, hogy felejthetetlen.

Drasztikusan megnőtt idén a vasúti átjárós balesetek száma, ezért a MÁV vasútbiztonsági kampányt indított és fokozott ellenőrzéseket tartanak a nagyobb forgalmú átjáróknál. Egy figyelemfelhívó videót is készítettek, ezen szemléltetik mekkora különbség van egy gépkocsi és egy vonat fékútja között.

„A vonat fékútja nagyon hosszú, cselekedni nem tudunk” – Péter mozdonyvezetőként nyolc halálos baleset tanúja volt
A fotón látszik, hogy hol tudott megállni a személyautó és hol a vonat ugyanakkora sebességről lefékezve

Vannak olyan esetek, amikor látjuk már esetleg előre párszáz méter, de hiába, mert a vonatnak a fékútja nagyon hosszú, cselekedni nem tudunk

– mondta Péter. A vasúti szerelvény féktávolsága több száz méter, ezért a mozdonyvezetőnek az átjáróban gyakorlatilag semmi esélye nincs az ütközés megelőzésére, ha ott járművet vagy gyalogost észlel. Egy ilyen baleset a mozdonyvezetőt is megviseli. Ilyenkor szakemberek foglalkoznak velük, hogy fel tudják dolgozni a munkájuk során átélt tragédiákat. Molnár Péter azt mondta, először azt gondolta majd ő maga megoldja, az segít neki, ha a családjával, kollégáival beszél a történtekről. De aztán rájött, hogy szakember segítségét kell kérnie.

Kollégák nagyon nagy segítséget tudnak nyújtani, hiszen ők ugyanabban a hajóban eveznek, de megdöbbentően nagy segítség a pszichológus, olyan megdöbbentő kérdésekről beszélgetünk vele, hogy rengeteget tud segíteni ennek a feldolgozásában.

– mondta. Azt hitte, hogy átmegy előtte, de ehelyett a gyalogos széttette a kezét, ő pedig 120-szal elütötte – ez volt az utolsó balesete Molnár Péter mozdonyvezetőnek, aki már nyolcat élt át munka közben – erről a Híradónak mesélt.


Egy-egy halálos baleset után szabadnapot és pszichológusi segítséget kérhetnek a mozdonyvezetők. Molnár Péter szerint ez nagyon fontos.

Este, mikor az ember hazaért, és beül a kádba, ott csapódik le rajtad minden, ott realizálódik az, hogy gyakorlatilag egy embert, egy autót elütöttél, őket még te láttad élve utoljára és ezt azért nagyon nehéz feldolgozni

– mondta a mozdonyvezető.

„Ahogyan élünk úgy vezetünk”

A pszichológus szerint a közúti balesetek számának emelkedése a közlekedési kultúra romlására is visszavezethető, ezért az edukáció kiemelten fontos ezen a területen.

Hogyha túlságosan nagy a feszültség egy társadalomban, vagy egy társadalom egy rétegében, akkor ez erre a csoportosulásra ez igaz lesz, hogy ez a vezetésben is ki fog jönni. Tehát, ha türelmetlen, ha stresszes, akkor nem fogja tudni feldolgozni a stresszes eseményeket megfelelően, vagy a kihívásokat a vezetésben sem

– mondja Zerkovitz Dávid közlekedéspszichológus.

Vasúti átjárók közelében élet-halál kérdése lehet a KRESZ-szabályok betartása. Ezért kiemelten fontos, hogy az átjárókat csak fokozott óvatossággal szabad megközelíteni és csak akkor hajtsunk át járművünkkel a síneken, ha ott biztonságosan lehet áthaladni.

#Fókusz#Videó#Baleset-bűnügy#vasúti baleset#mozdony#kresz#közelekedés#baleset#mozdonyvezető

Címlapról ajánljuk