Tudomány-Tech

A Z jel soha nem érhet véget – influenszer-hadsereg fényezi az orosz háborús bűnöket

Mohos MátéMohos Máté

2022. május 3. 12:45

Az információs hadviselés része, hogy mémekkel célozzák a fiatalokat a Kremlhez közeli véleményvezérek – Magyarországon is. A TikTokon fizetett influenszersereget is felállítottak ebből a célból. Ám nem minden orosz influenszer állt be kérdés nélkül Putyin mögé, többen fel is szólaltak az orosz agresszió ellen, vállalva a következményeket.

Ahogy az rtl.hu is beszámolt róla, az ukrajnai háború kezdetén egyből Magyarországon is megjelentek az oroszpárti influenszerek, akik jobb-rosszabb mémekkel és tartalmakkal próbálnak olyan üzeneteket terjeszteni, amik Vlagyimir Putyin felelősségét kérdőjelezik meg, az ukrán államot pedig a nyugat bábjaként próbálják bemutatni. Az ilyen tartalmak egyre nagyobb problémát jelentenek mind a közösségi felületek, mind azok számára, akik hitelesen akarják bemutatni a háborút.

Magyarországon a Számok – a baloldali álhírek ellenszere a legismertebb heccoldal, amely egymásba fésüli a magyar és az orosz kormány üzeneteit. Ők azonban hosszabb, gyatrán megszerkesztett szöveges posztokkal operálnak, amiken gyakran bonyolult, kontextus nélküli grafikonok és csupa nagybetűs szövegek is megjelennek.

Mégis mit látunk ezen a képen?

A legtöbb oroszpárti influenszer ezeknél sokkal letisztultabb, szuggesztívebb formában kommunikál, és ezzel igyekszik megnyerni magának a fiatal célközönséget.

Szexi táncok és nácitlanítás

Azt már márciusban lehetett tudni a Vice nyomozásából, valamint dilettáns influenszerek beszámolóiból, hogy a Kreml közeléből szervezetten, tudatosan állítottak fel egy orosz influenszerekből álló hadsereget azért, hogy a moszkvai narratívát közvetítsék a háborúról. A hír szerint még fizettek is a közösségi média – főleg a TikTok – nagy követőbázissal rendelkező orosz felhasználóinak, hogy népszerűsítsék a „nácitlanításnak” és „különleges hadműveletnek” nevezett háborút.

A Telegramon folyó eligazításokban azt is megmondták az influenszereknek, hogy milyen hangfájlokat, szövegeket és emojikat mellékeljenek a posztokhoz. A belépési küszöbnek számító követő- és nézőszámról is szó volt az üzenetekben, valamint arról is, hogy egy-egy posztért mennyi pénzt kapnak a felhasználók.

Arra is kaptak direktívát, hogyan lehet megkerülni a TikTok Oroszországban létrehozott fiókokra vonatkozó tiltását.

A tiktokerek ezekhez adják hozzá a saját készségeiket is: nem hiányoznak a platform tartalmaiban megszokott rövid, vicces táncok, a pózolás és a tempós vágás. Az előírások megengednek némi szabadságot a tartalom elkészítésében, így olyan mémek is elkezdtek terjedni, mint a „Russian lives matter” szlogen, vagy az orosz háborús szimbólummá vált Z betű mutogatása.

Az influenszerek által terjesztett üzenetek jól ismertek az orosz kormány hivatalos kommunikációjából is. Többek között arról beszélnek:

  • az ukránok népirtást követnek el az oroszokkal szemben 2014 óta,
  • Ukrajna veszélyt jelent Oroszország létére is,
  • a háború célja a béke megőrzése,
  • az oroszoknak össze kell fogniuk a nyugati ellenségekkel szemben.


A kampányban részt vevő influenszerek némelyikének 1,8 milliós követőtábora van. A TikTokon azért különösen rossz a helyzet, mert az ide posztolt tartalmakat kevésbé tudja vagy akarja ellenőrizni a platformot üzemeltető cég, mint például az Instagramon vagy a Facebookon megjelenő posztokat.

Nemrég a Vox készített videót arról, hogy a Z jel (amire Ukrajnában sokan csak „zvasztikaként” hivatkoznak) már az interneten túl is a kedvenc mémje lett az oroszpártiaknak: Ivan Kuliak cselgáncsozó például egy ilyen jelet ábrázoló ruhában lépett dobogóra egy katari bajnokságon. Egy másik elterjedt mém, hogy az orosz zászlót szívecskés emojik kíséretében ábrázolják.

Az influenszerek álomvilága és a valóság

A Guardian újságírója több hónapon keresztül követte az orosz infleunszervilág fejleményeit. Ő azt tapasztalta: nem minden influenszer állt be kérdés nélkül Putyin mögé, többen fel is szólaltak az orosz agresszió ellen.

Az pedig hangsúlyosan zavarta őket, hogy a háború nyomán érkező nyugati szankciók és az orosz intézkedések szinte a megélhetésüket fenyegetik, de az életmódjukból biztosan alább kell adniuk. Az addig nagy lábon élő, több százezer dolláros szponzori szerződésekkel rendelkező influenszerek számára óriási problémát jelentett, hogy lekapcsolták az Instagramot az országban, és céges partnereik közül többen is kivonultak.

„Sokan kérdezik: hogyan élnek majd a bloggerek a közösségi média betiltása után? Nagyon nehéz lesz nekik” – ezt a 22 éves Diva Szajeva írta, akinek 7,6 milliós Instagram-oldalát kellett otthagynia a tiltás miatt. Ezután Telegramon próbálta folytatni az influenszerkedést – de ide követői közül csupán 170 ezren tartottak vele. Az Instagram több mint 64,1 millió felhasználót veszíthetett az országban.

A fentebb idézett poszthoz képet is mellékelt: ezen szőkére és kékre festett hajjal látható – ami gyakorlatilag kiállás Ukrajna mellett.

Oroszországban március 14-én korlátozták az Instagramot, miután a Meta bejelentette, hogy felül fogják vizsgálni a platform működését az országban. Oroszországban közben az „álhírterjesztőknek” minősített felhasználókra is lecsaphatnak: akár 15 év börtön is várhat rájuk. Az első influenszer, aki ellen vádat emeltek, a gasztroblogger Veronika Belotyszerkovszkaja volt, aki szintén az ukrán zászló színeiben pózolt, és nyíltan gúnyolta a Z jelet pozitív mémként használókat. „Milyen jó, hogy a háborút megjárt nagyapáim (oroszok és ukránok) nem látják ezt a szörnyűséget” – írta, Putyinjugendnek nevezve az egyik fiatalos Kreml-párti propagandavideó szereplőit.

Magyarországon nem ömlenek, csak szivárognak az oroszpárti mémek

„A Z jel soha nem érhet véget” – ezt a szellemességet már egy magyar influenszerjelölt, a 888 volt munkatársa sütötte el nyilvános Facebook-oldalán, amely háromezer követővel rendelkezik.

Az orosz mintára készült rövid, videós mémek Magyarországon többek között azért sem terjedtek el, mert nálunk az Instagram- és a TikTok-felhasználók bázisa népességarányosan kisebb, mint az oroszoknál: míg ott 2,24 lakosra jut egy Instagram-fiók, nálunk 3,3-ra. Az itt tevékenykedő influenszerek nagy része emellett nem foglalkozik a politikával, és a háború sem hozta olyan nehéz helyzetbe őket, mint orosz kollégáikat.

A mémelés mint műfaj így leginkább a Facebookra korlátozódik, azon belül is főképpen olyan oldalakra, amik már a háború előtt is politikával vagy közélettel foglalkoztak, általában erős pártszimpátiával.

A Putyin-párti viccelődés általában olyan influenszerek nem túl bőkezűen szponzorált oldalain fut, akik bár elkötelezett kormánypártiak, a Megafon vagy az állam pénzéből nem jut nekik a facebookos hirdetésekre. Ide tartozik több jobboldali aktivista és „alternatív hírforrás” saját oldala is.

Jobboldali aktivista posztja a háború elejéről, ami kétségbe vonja Ukrajna létét. A 2019-es cikkben meghivatkozott, impresszum nélküli politnavigator.net ebben a pillanatban is kizárólag keményvonalas moszkvai propagandával van tele.


Rácz András Oroszország-szakértő a Reggeliben:

#Tudomány-Tech#oroszország#influenszer#orosz-ukrán háború#instagram#tiktok#propaganda#mém#ma