Csak idő kérdése, és az ukránok a Fekete-tengerbe robbantják az orosz agresszió szimbólumát
2024. március 21. 14:21
A Krími híd az Ukrajna elleni orosz háború egyik kulcsfontosságú, szimbolikusan és stratégiai szempontból is fontos katonai célpontja, ami ellen már több támadást is végrehajtott az ukrán haderő. Az, hogy a Putyin orosz elnök által 2018-ban felavatott híd elpusztítása Ukrajna egyik deklarált célja, nem titok, cikkünkben azt járjuk körbe, hogy miért és hogyan vehetik le a térképről a ukrán honvédők.
Az Ukrajna elleni orosz háború eseményeit szorosan figyelemmel követők már jó ideje azzal kelnek és fekszenek, hogy vajon mikor támadja meg az ukrán hadsereg ismét a Krímet Oroszországgal összekötő hidat. A Krími híd ugyanis annak ellenére stratégiai fontosságú infrastruktúra, hogy az orosz hadsereg javarészt szárazföldi útvonalakon látja el hadianyaggal és felszereléssel a kelet-ukrajnai frontokon előrenyomulni próbáló egységeit: az utánpótlás ötöde-negyede továbbra is a hídon érkezik.
A Krími hídról érdemes azt tudni, hogy igazából nem is egy híd, hanem kettő: egy négysávos közúti és egy két vágányból álló vasúti híd vezet egymás mellett az Oroszországhoz tartozó Taman-félszigetről a Tuzla-sziget érintésével az Oroszország által 2014-ben megszállt Krím kelet felé nyújtózó Kercs-félszigetére.
A Krasznodari határterület legnyugatibb pontjától induló közúti és vasúti forgalom 19 kilométer megtétele után Kercs városától délre, a kikötő szomszédságában éri el Ukrajnát. A két híd hol szintben egymás mellett, hol eltérő magasságban vezet, a vasúti rész több szakaszon is méterekkel magasabban halad.
A híd építése két évvel a Krím bekebelezése után kezdődött, a közúti részt 2018. május 15-én személyesen Vlagyimir Putyin avatta fel, míg a vasúti hidat 2019. december 23-án adták át a személyforgalomnak (a teherforgalom 2020 nyarán indult meg).
A szerkezet leglátványosabb része a két kosárfüles közúti és vasúti ívhíd (a Fekete-tenger és az Azovi-tenger közti hajóforgalom ezek alatt halad), előtte és utána kéttámaszú vasbeton tartókkal megoldott, hosszan kanyargó szakaszok alkotják a hidat.
A híd hivatalos neve internetes szavazáson dőlt el még korábban, a legtöbb szavazatot a „Krími híd” kapta, második lett a „Kercsi híd”, míg harmadik az „Újraegyesítés híd” – egy meglehetősen imperialista hangulatú névötlet.
A 228 milliárd rubelből (kb. 1300 milliárd forintból) megvalósított építmény Európa leghosszabb hídjának számít – még pár hétig vagy hónapig egész biztosan.
Illegális híd
A híd sorsa ugyanis elég nagy valószínűséggel meg van pecsételve. A Krím 2014 februárjában kezdődött orosz megszállása, majd a hovatartozásról kikényszerített helyi népszavazás után a félsziget annektálása a nemzetközi jog szerint törvénytelennek számít. Az államok nemzetközi közössége sosem ismerte el Oroszország részeként az orosz kormányzóság alá vont Krími Köztársaságot, az ENSZ-nagygyűlés elítélte az Oroszországhoz való tartozásról szóló népszavazást, illetve a félsziget megszállását és elcsatolását.
A Krímre a diplomáciában ideiglenesen megszállt területként hivatkoznak, ami Ukrajna nemzetközileg elismert határain belül terül el, a szuverén Ukrajna integráns részeként. Ukrajna szempontjából tehát a Krími híd egy javarészt ukrán területen (a Krím-félsziget mellett a Tuzla-sziget is Ukrajnához tartozik), illegálisan épült objektum, és mint ilyen, legitim katonai célpontnak számít az ország ellen 2014-ben indult orosz háborúban. És ezt az ukrán hadvezetés soha nem is rejtette véka alá.
A híd ugyanis kulcsfontosságú utánpótlási útvonalként szolgál az orosz erők számára, a dél-ukrajnai Herszon és Zaporizzsja régiók egy részét a hídnak köszönhetően tudták megszállni az Ukrajna ellen bő két éve indított hadműveletek kezdetén. Nem véletlen, hogy a totális orosz invázió 2022. február 24-i megindulása óta az ukrán erők többször is mértek már csapást a hídra. A legemlékezetesebb a 2022. október 8-i támadás volt, amelyről így számolt be akkor az RTL Híradója:
Az ukrán titkosszolgálat által végrehajtott akcióban egy guruló bombává alakított teherautót robbantottak fel a híd közúti részén reggel hatkor. A nagyerejű robbanásban az egyik kétsávos hídtest a Kercs-szoros vizébe omlott, míg a vasúti részen épp ott haladó üzemanyagszállító szerelvény több tartálykocsija is kigyulladt, és órákig nagy lángokkal égett.
A tüzet a délelőtti órákra sikerült megfékezni, ehhez tűzoltó-helikoptereket vetettek be az oroszok, a Fekete-tenger vizével fojtva el a lángokat.
A stílusosan Vlagyimir Putyin 70. születésnapjának másnapjára időzített – az orosz elnök által terrortámadásnak nevezett – akció hosszú időre kiütötte a híd teherszállítási kapacitását. A sérült, strukturálisan meggyengült szakaszok javítása, cseréje hosszú hónapokig tartott, ez idő alatt az Krím-félszigeten állomásozó, illetve a dél-kelet ukrajnai fronton harcoló orosz erők hadi, üzemanyag- és utánpótlásellátása ebből az irányból nagy mértékben lecsökkent. A közúti forgalom 2023. február végére állt helyre, a vasúti teherszállítás májusban indulhatott meg.
Logisztikai csapás
A látványos októberi akció jól szemléltette, hogy miért stratégiai fontosságú Ukrajna számára a Krími hídon áthaladó orosz szállítási útvonal eltörlése: a híd kiesése súlyos logisztikai csapást jelentett a megszálló hadseregre nézve, és közvetve hozzájárult a 2022. őszi herszoni ellentámadás sikeréhez, a novemberi pánikszerű orosz visszavonuláshoz, Herszon járási székhely felszabadításához. Rácz András Oroszország-szakértő az RTL Reggeliben a következőképp elemezte akkor a háború oroszok számára kedvezőtlen fordulatát:
Az ukrán hadsereg ezután még egy említésre méltó támadást intézett a híd ellen:
2023. július 17-én hajnalban úgymond alulról támadtak az ukránok: két robbanószerrel megrakott dróncsónakot vezettek a híd pillérei közé. A kettős detonáció a gépkocsik, teherautók átkelésére szolgáló útpályában okozott károkat: az egyik hídelem le is szakadt, a közúti forgalom az októberig tartó helyreállításig csak korlátozottan, akadozva tudott haladni. A támadás után a Krímen nyaraló oroszok pánikszerűen menekülni kezdtek a félszigetről.
Az eddigiekből jól látszik, hogy az ukrán politikai és katonai vezetésnek egybecsengő szándéka a híd megsemmisítése, fő elemeinek olyan szintű lerombolása, ami lehetetlenné teszi orosz részről a helyreállítását. Kirilo Budanov, az ukrán katonai hírszerző szolgálat, a Felderítő Főcsoportfőnökség (HUR) vezetője 2024. február 25-én Facebookon közzétett videóüzenetében azt közölte, nem javasolja civileknek az úgynevezett Krími híd használatát, és hogy a közeljövőben az ukrán hadsereg folytatja a krími orosz célpontok elleni akciókat.
Budanov hangsúlyozta, hogy az ukrán erők számos olyan lépést tettek, amelyeknek köszönhetően az orosz hadsereg egyre kisebb befolyással bír a térségben:
- Az orosz fekete-tengeri flotta mostanra elvesztette hajóinak negyedét, és kénytelen volt visszahúzódni a Kaukázus távolabbi kikötőihez.
- Az orosz légierőnek is csökkent a jelenléte, a krími repülőterek, radarrendszerek és katonai létesítmények folyamatosan ukrán drón- és rakétatámadások alatt állnak.
- A Krím ukrán lakosai mindeközben a megszállókkal szembeni ellenállás jegyében folyamatosan információkkal látják el az ukrán titkosszolgálatot.
Ezt megelőzően Olekszij Nejizspapa, a haditengerészeti erők parancsnoka egy február eleji interjúban azt közölte, hogy már nem kell sokat várni, az orosz agresszor állam által illegálisan épített Krími híd még idén megszűnik létezni. A híd elpusztításának ennyire egyértelműen artikulált szándéka persze felveti a kérdést: hogyan?
Rakéták vagy tengeri drónok?
A hidat a 2022. októberi támadás óta megkettőzött erővel védi az orosz hadsereg, egyebek mellett fegyveres járőrhajókkal, részben uszályokból álló műszaki tengerzárral, a krími hídfő közelébe telepített légvédelmi rendszerekkel igyekeznek megakadályozni az újabb ukrán támadást. A nemrég érkezett hírek szerint az ukránok javában dolgoznak ezen védelmi vonalak áttörésén, felszámolásán.
Az utóbbi hetekben, hónapokban élénk vita folyik arról, hogy Németország adjon-e Ukrajnának Taurus cirkálórakétákat. Sokan azért tartanák ezt jó lépésnek, mert a repülőgépről indítható, nagy hatótávolságú, nagy rombolóerejű Taurus rakétákkal az ukrán hadsereg képes lehet a hidat levenni a térképről. Az elképzelés kritikusai szerint viszont ehhez több, nagyon jól célzott csapásra lenne szükség, amit nem könnyű kivitelezni. A cikkünk elején említett műszaki-mérnöki sajátosságok – egymástól kissé távol eső, néhol még szintben is eltérő vasúti és közúti hídelemek – miatt nem egyszerű levegőből tökéletesen pusztító csapást mérni a hídra. Ráadásul a háború eszkalációjától tartó Scholz német kancellár a folyamatos bírálatok ellenére többször is leszögezte, hogy Németország nem ad olyan fegyvereket Ukrajnának, amikkel oroszországi célpontokat el tudnak érni. Az, hogy a Taurusok kérdése egyben a német légierő lehallgatási botrányának is központi eleme, csak oltóhab a tűzre.
Ebből a szempontból tekinthető komoly fejleménynek, hogy március elején távirányítású dróncsónakokkal sikeresen elsüllyesztették az orosz fekete-tengeri flotta egyik legkorszerűbb hadihajóját, a Szergej Kotov nevű Project 22160 osztályú járőrhajót. A Krím-félsziget partjainál, a Kercsi-szoros közelében megsemmisített járőrhajó fő feladata ugyanis pont a híd védelme volt.
Sokkal reálisabb forgatókönyv lehet tehát a sikert sikerre halmozó ukrán fejlesztésű tengeri drónok bevetése. A fekete-tengeri eseményekből azt látni, hogy Szergej Kotovot is elsüllyesztő Magura V5 távirányítású motorcsónakok és a legújabb, egyre nagyobb robbanótöltettel felszerelt társaik megváltoztatják a tengeri hadviselést. A műanyag testű, éjjellátó kamerákkal felszerelt, alacsony észlelhetőségű haditengerészeti drónok már bebizonyították, hogy ha nagy számban támadnak, az orosz hadihajóknak nincs esélyük velük szemben, így a közeljövőben képesek lehetnek a híd pillérei elleni összehangolt támadásra is. Ha a merülésre, vízfelszín alatti haladásra is képes, nemrég kifejlesztett Maricska dróntengeralattjárók is harcképesnek bizonyulnak, akkor bőven lehet számítani a híd több szakaszának lerombolására.
Putyin már le is mondott a hídról?
Az orosz elnökválasztás eredményének kihirdetése után Vlagyimir Putyin beszédet mondott híveinek a moszkvai Vörös téren, amiben nagy meglepetésre szóba hozta a Kercsi hidat is. Beszédéből úgy tűnt ki, mintha az örökös orosz elnök lemondott volna a hídról, jól tudva, hogy annak lerombolása elkerülhetetlen.
Putyin következő elnöki ciklusának tervei között megemlítette, hogy a Rosztov-on-Donból induló, egyik ágán Donyeckig érő, másik ágán Mariupolt és Berdjanszkotis összekötő vasútvonalat már helyreállították és a közeljövőben a Krím fővárosáig, Szevasztopolig meghosszabbítják. Putyin a Krími híd alternatívájának nevezte az így létrejövő szárazföldi vasútvonalat.
Nyitókép: Oleksii Chumachenko/SOPA Images/LightRocket via Getty Images