Életmód

Óvatosan a viccelődéssel – egy magyar utaskísérő elárulta, mit ne tegyünk soha egy repülőgépen

rtl.hurtl.hu

2023. június 3. 11:03

Aki utazott már repülőn, bizonyára találkozott bunkó utassal. Aki hangosan poénkodik, rászól más gyerekére, rosszabb esetben teljesen lerészegedik. Furcsa, de egyes nemzetközi járatokon azt is külön ki kell emelni, hogy illik köszönni, amikor felszállunk egy gépre. Cikkünkben egy tapasztalt magyar légiutaskísérővel jártunk utána, hogy mi az, amit soha, de soha nem szabad csinálni, amikor repülőgéppel utazunk.

Minden utast leszállítottak, majd több órás késéssel indult csak el a Wizz Air csütörtök reggeli Budapest-Nápoly járata, miután balhézó utasok tartózkodtak illetéktelenül a fedélzeten – írtuk meg csütörtökön. Az Európa Liga döntőjéről hazafelé tartó szurkolók egy része azért nem fért fel, mert túlfoglalás történt. Van, aki ezt zokon vette és felszökött a gépre, ami így nem tudott elindulni. 

Számos példa van arra, amikor egy repülőgép fedélzete úgy néz ki, mint egy háborús övezet. Volt, amikor egy utas a levegőben döntött úgy, hogy ki akar szállni, máskor pedig a túlsúlyos embertársak miatt tört ki balhé. 

Amikor száznál is több ember zsúfolódik össze egy szűk, zárt térben, ahol kénytelen több órát eltölteni egymás társaságában a menekülés lehetősége nélkül, különösen fontos, hogy ne menjenek egymás idegeire. Ez egy repülőgép fedélzetén különösen fontos, itt mindenki eleve sokkal feszültebb, egy kisebb vita is könnyen elfajulhat, ezért meg kell előzni az ilyen helyzetek kialakulását. 

Mondjuk azzal, hogy megfelelően viselkedünk. Az rtl.hu a nemzetközi sajtónak nyilatkozó légiutaskísérők tanácsait nézte át, valamint megkérdeztük az évtizedes repülési tapasztalattal rendelkező Hartyáni Emőkét, a Malév, a Lufthansa és a Gulf Air egykori munkatársát arról, mire kell odafigyelniük az utasoknak, hogy a repülés élmény, és ne szenvedés legyen. 

Köszönés

Több angolszász oldalon is arról panaszkodtak az utaskísérők, hogy a felszálló emberek nem köszönnek nekik. Márpedig az etikettel foglalkozó szakértők kiemelték, hogy igenis illik köszönni a gép személyzetének, amikor belépünk az ajtón. Hartyáni Emőke azt mondta, hogy ez egy olyan probléma, amivel ő nem találkozott utaskísérőként:

Sosem tapasztaltam, hogy ne köszönnének.

Ülésdöntés fokozatosan!

Mindenki kényelmesen szeret utazni, és sokaknak ennek egyik alapvető eleme, hogy hátradönti az ülését. Ehhez minden utasnak joga van, de azért nem mindegy, hogy hogyan csináljuk. Oda kell figyelni a mögöttünk ülő emberre is, ne toljuk hátra azonnal tiszta erőből a székünket anélkül, hogy legalább odanéztünk volna, hogy éppen mit csinál a mögöttünk ülő, hiszen lehet, hogy éppen lehajol, hogy kivegyen valamit a táskájából, és könnyen fejen verhetjük a támlával – mondta Hartyáni Emőke.

Ő a fokozatosság híve, ha utazik, akkor nem tolja azonnal hátra a legnagyobb fokozatba a támlát, hanem előbb csak egy picit, majd megint egy picit és csak aztán teljesen.

Engedélyt azonban nem kell kérni, bár hozzátette, hogy ez a helyzettől is függhet. Ha vita alakulna ki, akkor kompromisszumos megoldásra kell törekedni, mert senki sem várhatja el, hogy a másik ne használja ki ezt a lehetőséget. Egy jó megoldás, hogy nem döntjük teljesen hátra az ülést, csak félig és akkor mindenki megnyugszik.

Óvatosan a viccelődéssel - egy utaskísérő elárulta, mit ne tegyünk soha egy repülőgépen
Fotó: Unsplash

Ne villogtasd a humorod!

A legtöbben nem gondolnak bele, de amivel nagyon vigyázni kell, az a poénkodás a repülőgépen, mivel ott adott esetben sok különböző kultúrájú ember utazik együtt – emelte ki Hartyáni Emőke.

A humor nem teljesen ugyanazt jelenti mindenkinek. Te azt hiszed, hogy vicces vagy, de a másik szerint nem, sőt, az gondolja, hogy átléptél egy határon.

Ha egy jókedvű társasággal utazunk, ne kezdjük el hangosan vicceskedni amikor felértünk, mert akár az is előfordulhat, hogy leszállítanak, ha a viselkedésünk aggasztani kezdi az utaskísérőt, és ezt jelzi a kapitánynak.

Ha még a földön vagy, nagyon könnyen elérheted azt, hogy leszállítanak, ha elkezdesz nagyhangúskodni, poénkodni, és azt hiszed, hogy milyen vicces vagy.

Hartyáni Emőke elmondta, sokszor látta, hogy leszállítottak embereket, mert úgy ítélték meg, hogy viselkedésével veszélyezteti a repülés biztonságát.

Tilos félelmet kelteni a többi utasban

A repülésben egy alapszabály, hogy nem keltünk félelmet másban

– emelte ki az utaskísérő. Még csak viccelődni sem szabad olyasmivel, hogy „lehet, hogy belezuhanunk a tengerbe”, azzal pedig végképp tilos poénkodni egy utasnak, hogy fegyver, vagy bomba van nála.

Akármilyen vicces hangsúllyal mondja, az tuti, hogy nem ússza meg, és le fogják szállítani. Azt hinnéd, hogy ezt mindenki tudja, de még mindig állandóan van belőle probléma.

Hartyáni elmondta, hogy a repülőgépeken sok olyan ember utazik, aki fél a repüléstől, és nem szabad ezt az érzést erősíteni bennük, és ha valaki ezt csinálja, az ellen fel fognak lépni. Példaként említette egy terhes nő történetét, aki felszállás előtt hangosan jajveszékelni kezdett, hogy fél, és nem kap levegőt, az utaskísérők szóltak a kapitánynak, aki azonnal visszafordult, és a nőt leszállították a gépről.

Nem szállunk fel a gépre alkohollal a kézben

A rossz ötletek közé tartozik úgy felszállni a repülőre, hogy egy üveg szeszesital van nálunk. Az utaskísérők ugyanis a részeg utasokban potenciális veszélyforrást látnak – nem indokolatlanul. Az ittasan balhézó utas az egyik legjellemzőbb probléma, így már a beszálláskor kiszűrik azokat, akik részegen érkeznek. Egy üveg ital a kézben pedig azonnal felkelti az utaskísérők figyelmét, ami kellemetlen kérdéseket eredményezhet.

Az utaskísérők egyik feladata, hogy elejét vegyék az utasok teljes lerészegedésének, és a kiképzésük alatt is megtanulják, hogy „lassítani kell a piálást”: kevesebbet adni nekik, de „ha még tovább követelőzik, akkor lehetőleg áttérni egy másik italra” – mondta Hartyáni, aki hozzátette:

A legjobb ital a gin tonic. Gyakorlatilag szinte teljesen meg lehet csinálni gin nélkül, és úgy tűnik, mintha szeszes ital lenne.

Szóval, ha valakinek gin tonicot kínál az utaskísérő, akkor lehet tudni, hogy ő bizony már túl sokat ivott.

Mekkora csomagot vigyünk fel?

A légitársaságok nagyon komolyan veszik, hogy csak az engedélyezett méretű poggyászokat engedik fel a fedélzetre, és ha az akár csak egy centivel is szélesebb, vagy hosszabb, azt fel kell adni. De megtömni a felvihető bőröndöt sem túl jó ötlet. Az utasoknak azt is mindig figyelembe kell venni, hogy csak olyan nehéz csomagot vigyen fel a magával, amit aztán a saját erejéből fel is tud emelni a feje fölé, anélkül, hogy az visszaesne rá.

Tény, hogy egy utaskísérőtől nem várható el, hogy napi kétszáz bőröndöt felemeljen és elrakja

– mondta Hartyáni, hozzátéve, hogy megoszlanak a vélemények azzal kapcsolatban, hogy az utaskísérők feladata-e a csomagok felrakása a fej feletti tartórekeszekbe: ő férfiaknak általában nem, de időseknek, fiataloknak és anyukáknak mindig segített berakni a bőröndjüket a poggyásztartóba. 

Ez nem veszélytelen feladat. Az amerikai utaskísérők szakszervezetének 2010-es felmérése szerint tagjaik nyolcvan százaléka szenvedett sérüléseket a fedélzetre felvitt poggyászoktól. Hartyáni elmondta:

Volt olyan kollégám, aki a szemem láttára törte be az orrát.

Sose szóljunk rá randalírozó gyerekre

Klasszikus kellemetlenségnek számítanak a repülőgépeken az üléstámlákat hátulról rugdosó gyerekek, de ilyenkor nem szabad rászólni, hiszen szüleik valószínűleg nem fogják jó szemmel nézni, ha egy vadidegen ember elkezdi nevelni a gyereküket. Ha baj van egy gyerekkel, forduljunk inkább a szüleihez, vagy, ha az nem vezet eredményre, akkor az utaskísérőhöz.

Óvatosan a viccelődéssel - egy utaskísérő elárulta, mit ne tegyünk soha egy repülőgépen
Fotó: Unspalsh

A kisgyerekkel utazó szülőknek pedig utaskísérők azt tanácsolják, hogy felszállás előtt 

hagyják rohangálni a kicsit a repülőtéren, hogy lefáradjanak, felejtsék el a képernyőidős korlátozásokat, hagyják, hogy olyan édességeket egyenek, amiket általában nem ehetnek, és kapjanak új játékokat, amikkel le tudják foglalni magukat. 

És ne a lehajtható tálcát használják pelenkacserére.

Leszálláskor taps?

Kevés repüléssel kapcsolatos dolog osztja meg jobban az embereket, mint az, hogy tapsoljunk vagy sem a leszálláskor. Hartyáni ezzel kapcsolatban elmondta, ő sosem értette, hogy a tapsolást miért tartják sokan olyan nagy gondnak, és azt mondta, aki szeretne tapsolni, az tapsoljon, aki pedig nem, az ne. Hozzátette:

Ne felejtsük el, hogy ilyenkor jön ki az, hogy egy csomó emberben tényleg van félelem, és a leszállás pillanata megkönnyebbülés számukra, és az kijöhet a tapssal.

És végül pár egyéb etikai tanács utasoknak, nemzetközi utaskísérőktől:

  • A középső ülésen ülő utasé lehet mindkét kartámasz.
  • Ne vigyünk fel erős illatú/szagú, vagy egyenes büdös ételt.
  • Ne legyünk mezítláb, és főleg ne rakjuk pucér lábunkat az előttünk ülő utas orra alá.
  • Nem kötelező beszélgetni, a fülhallgató ilyenkor a barátunk.
  • Ne akkor menjünk vécére, amikor az utaskísérők az ételt osztják.
  • Húzzuk le magunk után a vécét.
  • Udvariasan, nyugodtan, tolakodás nélkül szálljunk le a gépről.

Nyitókép: Illusztráció. Fotó: Unsplash

#Életmód#repülés#utazás#utas#légiutas-kísérő#repülőgép#ma