Életmód

A reptéri káoszban egyszer csak megjelent a kapitány, és közölte: ilyet még nem látott, aki teheti, ne repüljön a nyáron

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2022. július 5. 7:15

Szabolics Tamás szombat reggel indult el Franciaországból Magyarországra, 5 óra helyett 45 órába telt, mire Lyonból Budapestre ért az európai reptéri káoszban. Megpróbáltatásairól az rtl.hu-nak számolt be. Nem csak ő járt így, rengeteg hoppon maradt utas panaszkodik áldatlan állapotokról. Tamás a Lufthansa gépével jött volna haza, a cégtől megkeresésünkre azt írták, csak ezen a nyáron 3000 járatot töröltek.

Szakmai úton járt a múlt héten a grenoble-i Laue–Langevin neutronkutató intézetben Szabolics Tamás, az Energiatudományi Kutatóközpont szoftverfejlesztő mérnöke. Szombat reggel indult haza dél-francia városból, abban bízva, hogy délután már Budapesten lesz.

A dolgok azonban már pénteken kezdtek rosszul alakulni: akkor kapott értesítést, hogy törölték az Austrian légitársaság szombati, 12:10-es járatát, amivel Lyonból indulva, egy bécsi átszállással délután öt körül érkezett volna Budapestre. Ez még sima ügynek tűnt, a jegyet automatikusan átfoglalták egy elvileg 14:50-kor induló Lufthansa járatra. Az új útvonal kissé hosszabb lett: Lyon-Frankfurt-München-Budapest.

Tamás szombat reggel 9-kor elbuszozott Grenoble-ból a lyoni reptérre, de menet közben már érezte, hogy nem lesz minden zökkenőmentes:

Időben kiértem a lyoni reptérre, de útközben már kaptam emailt a Lufthansától, hogy 15:15-re csúszik a gép indulása. A reptéri kijelzőn meg már 16 órát írtak, no nem az indulásra, hanem hogy majd akkor írják ki a kaput, ahol majd valamikor be kell szállni. A Lufthansa appban közben láttam, hogy az a gép, ami a miénk lenne, 2 óra késésben van.

Szombat délután, valamivel öt óra előtt jött meg a gép, pár ember beszállítását meg is kezdték. Egyszer csak megjelent a kapunál a kapitány.

Ilyet még sosem láttam, és rögtön gondoltam, hogy nem jelent jót. 

A kapitány közölte, hogy őskáosz van Frankfurtban, és hogy Lyonban is sztrájkolnak a tankolók, úgyhogy csak egy fő dolgozik, és két óra múlva kap a gép üzemanyagot. És hogy 

ő, amióta repül, ilyet még nem látott, és aki teheti, ne repüljön a nyáron.

Ekkor már világossá vált, hogy a Lyon-Frankfurt-München-Budapest kétátszállásos útvonal terve füstbe megy, a müncheni csatlakozást semmiképp nem érné el (és mint később kiderült: azt a járatot is törölték). Ezért gyorsan vett egy jegyet a szombat esti 22:05-ös közvetlen budapesti járatra. 

Frankfurt–Budapest: 250 ezer forint egy útra.

Igaz, hogy később megtérítik a pluszkiadásait, de a húzós árú repülőjegyet helyben, saját zsebből kellett kicsengetni, szóval elég nagy szerencse, hogy volt ekkora összeg a számláján. „Ettől függetlenül jól tettem, hogy pánikomban megvettem ezt a jegyet, mert utána az eredeti foglalásomat már nem is találtam a rendszerben.”

Este hét után aztán meg is jött a tanker, Tamásék gépe valamikor fél 8 körül szállt fel Lyonból, majdnem 5 óra késéssel. 

Szombat: Frankfurt

Mostanra biztosan kitalálták az olvasók, hogy mi történt menet közben. Igen, a szombat esti 22:05-ös Frankfurt-Budapest járatot is törölték. A repjegyet 24 órával későbbre, vasárnap este tízre foglalta át a rendszer automatikusan. 

Landolás után Tamás ott állt szombat este a frankfurti reptéren egy szem kézipoggyásszal, váltás ruha nélkül. A Lufthansa infópult már zárva, a feladott poggyász ki tudja hol jár a rendszerben.

Lufthansa kapitány: Ilyet még nem láttam, aki teheti ne repüljön a nyáron
Fotó: Szabolics Tamás

A poggyászkiadásnál kisebb tömeg, bőröndök, csomagok szerteszét, többen ki voltak akadva, egy kanadai utas már 3 órája várt a csomagjára.

Itt volt pár dolgozó, ők mondták, hogy foglaljunk hotelt, számlák ellenében fizet mindent a Lufthansa. Kerestem is szállást, persze alig találtam. Egyébként, amikor még a lyoni reptéren voltam, már akkor nézegettem, az olcsóbb reptéri hotelben volt is szoba 70 000 Ft/éjért. Mire leszálltunk Frankfurtban, már 270 000 forint lett volna egy éjszaka. Szóval máshova foglaltam végül.

A másik szállodában a recepción azt közölték Tamással, hogy rendszerhiba miatt az elmúlt pár órában interneten érkezett foglalások nem érvényesek, mert nincs szabad szobájuk. Ezen a ponton, ha a távolban halkan megszólal a Benny Hill kabarékból jól ismert szaxofonfutam, senki nem lepődött volna meg.

Végül átfoglaltak Tamásnak egy szobát egy pár száz méterre levő másik hotelbe. Este tíz körül ért oda:

Ott már iszonyú nagy sor volt, előttem kb. 40 ember. Aztán szép lassan mögöttem is annyi lett. Több mint másfél óra után kerültem sorra, felvázoltam, hogy mi a helyzet, mire közölték, hogy nincs üres hely a hotelben.

Lufthansa kapitány: Ilyet még nem láttam, aki teheti ne repüljön a nyáron
Szállodai sorbanállás – Fotó: Szabolics Tamás

A gyengébb idegzetű utasok valószínűleg ekkor omlottak volna össze, de Tamás már sztoikus nyugalommal viselte a munkaút újabb és újabb fordulatait, ráadásul szerencséjére a menedzser végül megtalálta a másik hotelból érkezett átfoglalást, és adott neki szobát éjszakára.

Vasárnap: Frankfurt

Tamás vasárnap egy pihentető alvás után újult erővel lépett a hazavezető légi ösvényre. A Facebookon látta, hogy egy kollégája nem járt ilyen szerencsével, ő is Frankfurtban ragadt, de a reptéren töltötte az éjszakát, és vasárnap reggel még mindig arra várt, hogy valamelyik járatra átfoglalják a jegyét, mert az automatikus rendszer már nem működött.

Vasárnap délután tehát irány újra a frankfurti reptér. A feladott poggyászt sikerült (spoiler későbbre: mégsem) hozzárendelni az új jegyhez, a kijelzőkön látható menetrend biztatóbban néz ki, mint előző nap, viszonylag kevés járattörlést mutat, Tamás optimista.

Reméltem, hogy hajnal 1 körül hazaérek majd.

Tamásnak maradt bőven ideje felfedezni a frankfurti reptér szolgáltatásait:

Van gaming room! De a tetőteraszt az istenért se találtam.

Lufthansa kapitány: Ilyet még nem láttam, aki teheti ne repüljön a nyáron
Lehet játszani! – Fotó: Szabolics Tamás

 A rutinos olvasók már sejthetik, hogy mi következett a beszállítás után.

50 perc késéssel gurultunk ki, már majdnem a kifutón voltunk, amikor törölték a járatot.

Az új indulási időpont: hétfő reggel 7 óra 10 perc. Éjfélkor rezignált sorban állás a frankfurti reptéren szállodai voucherért, majd újabb sorban állás a hotelhez fuvarozó taxikhoz:

Úgy éreztem, hogy gyakorlatilag felesleges odamennem, mert mire kiérek, két óra múlva jöhetek is vissza. Annyi értelme volt, hogy letusoltam. Második napja volt rajtam ugyanaz a ruha.

A röpke szállodai éjszaka után végül jóra fordultak a dolgok. A Lufthansa hétfő reggeli budapesti járata (LH1334) valami csoda folytán a kiírtak szerint elindult és háromnegyed kilenckor landolt is a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren.  

Az persze már csak hab volt a tortára, hogy a csomagom nem érkezett meg

– mondta Tamás kissé fáradtan nevetve.

Budapesten már csak a gyorsforgalmi úton történt tömegkarambol miatt kialakult dugót (mogyoró a hab tetején) kellett leküzdeni, és bruttó két nap utazás végén, hétfő délelőtt, 9 óra 50 perckor Tamás hazaért.

Már otthon volt, amikor 11 óra körül kapott egy utolsó jó hírt a Lufthansától, hogy nem kell aggódnia, megtalálták a feladott poggyászt, nem nyelte el végleg az európai reptéri káosz.

Megkérdeztük a Lufthansát,  hány járatot töröltek a nyár kezdete óta, ezalatt hány utaspanasz érkezett hozzájuk, és mennyi kompenzációt ítéltek meg a hoppon maradt utasoknak. A légitársaság szóvivője, Boris Ogursky az rtl.hu-nak azt válaszolta, hogy a nyáron eddig 3000 járatot töröltek, ami szerinte ugyan nagynak tűnik, de összességében a járatok több mint 95 százaléka elindult. Azt nem mondta meg, hogy eddig mennyi kártérítést kellett kifizetniük. 

A szóvivő ugyanakkor hozzátette: az egész légiközlekedési ágazat, különösen Európában, munkaerőhiánytól szenved. Ez különösen a repülőtereket, a földi kiszolgálást, a légiforgalmi irányítást és a légitársaságokat érinti. A Lufthansa, Ogursky elmondása szerint, több intézkedést hozott, és ahol csak lehet, további személyzetet vesz fel, hogy amennyire csak lehet, biztosítsa a stabilitást a járatok menetrendjében, és így a lehető legnagyobb tervezési biztonságot nyújtsa utasainak. A repülésbiztonsági sztrájkok, az extrém időjárási események és különösen a Covid-19 járvány további terheket rótt a rendszerre.

Ezek Ogursky szerint ahhoz vezettek, hogy a légitársaságoknak, így a Lufthansának is, Európa-szerte számos járatot törölniük kellett, hogy a forgalmi csúcsokat le tudják fedni. 

A járattörlések, különösen a belföldi és Európán belüli járatokat érintik július, augusztus és szeptember hónapokban,

elsősorban olyan útvonalakon, amelyeken a Lufthansa alternatívákat tud kínálni utasainak. Emellett a járatok menetrendjében is lehetnek változások.

A járattörlések nyara

Érdemes lehet megfontolni a Lufthansa kapitányának fentebb idézet szavait, hogy aki teheti, ne repüljön a nyáron. Az Európában kialakult légiközlekedési káosznak több oka is van:

  • a világjárvány miatt bevezetett utazási korlátozások feloldásával nyaralni vágyó utazók hatalmas tömegei szakadtak a válságba beleroppant légitársaságok nyakába,
  • mindeközben sok reptéri dolgozó mondott fel az utóbbi hónapokban,
  • sok reptéren sztrájkba léptek a dolgozók, magasabb fizetést és jobb munkakörülményeket követelve.

Az eredmény: hatalmas csúszások a menetrendben, járattörlések ezrei, reptereken hagyott utasok, gyakran a tájékoztatás és kompenzáció teljes hiánya.

A magyar utasok az utóbbi napokban, hetekben legtöbbször a Wizz Air szolgáltatására panaszkodtak, gyakran jelentek meg a magyar tulajdonú légitársaság utasok százait cserbenhagyó járattörléseiről szóló hírek:

Az RTL Híradó riportja szerint igazából akkora a munkaerőhiány, hogy lassan az a különleges, ha pontosan indul vagy érkezik egy repülő:


Az RTL levelesládájába is egyre több a fentiekhez hasonló dühös beszámoló érkezik. Ezt írta például csütörtökön egy olvasónk:

Covid óta nem nyaraltunk, gondoltuk épp itt az ideje. Budapestről Portóig az út során sem a Ferihegyi repülőtéren, sem a járaton nem volt probléma, zökkenőmentes volt minden, késés nélkül, pontos érkezéssel. Ami probléma adódott, az a következő: (június 11., szombat) hajnali 1 órakor kaptunk e-mailt, ill. sms-t, hogy a menetrend szerint induló Wizz Air járatunk 10:00 helyett, várhatóan 12:05-kor indul Porto repülőteréről. Kaptunk egy emailt, ill. a Wizz Air oldalán bejelentkezve (és az app-ban is) azt írták, 12:49-kor, hogy 12:35-kor indul a gép, késve. De ez vicces, mert az az időpont már rég elmúlt akkor. Ez nem történt meg, ugyanis 3 és fél óra – türelmes, bár egyre izgatottabb és feszültebb hangulatban – várakozás után a portói reptéri kijelzőn eltűnt a járatunk kiírása. A Wizz Air információs pultnál alig beszéltek angolul, ami elvárt lett volna, de az online foglalásunkat mutatva, kb. fél óra után tájékoztattak, hogy nincs információ a járatunkról, esetleg menjünk haza vonattal. Tudniillik, Budapesttől 3 ezer km-re vagyunk. Semmi e-mailes, semmi sms-tájékoztatás a Wizz Airtől, ami felettébb elszomorító. A következő járat 3 nappal később, kedden (jún. 14-én) indult vissza Budapestre. Szerencsére az elindult, késés nélkül és szerencsésen landoltunk, így már ismét itthon Budapesten vagyunk már. Azóta benyújtottuk a Wizz Air panasz felületén a kártalanítási kérelmünket, de egyelőre semmi válasz nem érkezett, bízunk benne, hogy pozitív elbírálást kapunk.

Pénteken ezt olvastuk az egyik olvasói emailben:

Az én történetem nem drámai, nem hagytak ott a reptéren, nem vesztették el a csomagomat, nem irányították át a járatomat, mindössze törölték azt. „Csak” a családi és baráti találkozók maradtak el, a temető látogatás, két nap kikapcsolódás. „Csak” attól vették el a kedvemet, hogy utazzak. Ez nem tragédia, igaz?  Összefoglalva röviden, a teljesség kedvéért: június 23-án utaztam volna London Lutonról Budapestre a párommal, a járat helyi idő szerint 20:25-kor szállt volna fel. Szintén helyi idő szerint 10:57-kor kaptam egy levelet, amelyben tájékoztatnak, hogy a járatot törölték. Nincs indoklás, hogy miért. A Wizz Air rendszerében még a járat indulása előtt is az látszódott, hogy a repülő fel fog szállni, így átfoglalásra, vagy a jegy árának visszatérítésére automatikusan nem volt lehetőség. Természetesen benyújtottuk a panaszt, kértünk kártérítést, visszatérítést, és a társaságnak harminc naptári napja van a válaszadásra.

Lutonból egy másik olvasónk is jelentkezett egy június 27-i Wizz Air-incidensről beszámolva:

Az esti W6 2207-es Wizz Air Budapest-London Luton között közlekedő, menetrend szerint 17:55-kor induló járatot 4 különböző késési időpont megjelölése után indoklás és előzetes értesítés nélkül törölték. Több alkalommal próbáltunk választ kapni arra a kérdésre, hogy biztos hogy el tudják-e indítani a járatot, hogy a közel 150 ember el tudja érni úti célját, amire minden alkalommal azt a választ adta a kapunál lévő személyzet, hogy igen, a járatot el fogják indítani. Mindezek után a járatot mégis törölték, és ezzel az összes utast magára hagyták. A reptéri személyzet ezek után sem adott információt a törlés miértjéről. Körülbelül egyórás sorban állás után közölték, hogy a jegyet átfoglalják a lehető legkorábbi elérhető járatra, ami 24 órával későbbi indulás volt, de ez is csak az az utasok felénél.

Nyitókép: Szabolics Tamás

#Életmód#utazás#repülés#repülőtér#járattörlés#lufthansa#frankfurt#lyon#budapest#ma