2023. október 29. 8:04
Sokan nehezen igazodnak el a légitársaságok szabályai között, és bizonytalanok abban, hogy mekkora csomagot vihetnek fel a gépre. Egy német állampolgár kezdeményezésére állásfoglalást fogadtak el, amelynek nyomán egységes szabályokat kell hozni a súly- és méretkorlátokról. Ha a jogszabály is megszületik, akkor az egy igazi uniós sikertörténet lehet.
Az utazással kapcsolatos Facebook-csoportok kimeríthetetlen témája, hogy mekkora csomagot lehet felvinni a repülőgépre. Akik az utazás előtt gondosan tájékozódnak a légitársaságok honlapjain, azok sokat spórolhatnak a súly- és méretkorlátok betartásával, a tapasztalatlan utazókkal viszont súlyos tízezreket is fizettethetnek, ha a korlátozásokat túllépik. A helyzetet bonyolítja, hogy a mérethatárok légitársaságonként, de akár még repülőgéptípusonként is eltérhetnek.
Egy német állampolgár petícióval fordult az Európai Parlamenthez (EP) annak érdekében, hogy egységes szabványt határozzanak meg az EU-ban a repülőgépre felvihető poggyász méretét illetően. A petíciót benyújtó Deepak Rajani – a Németországban élő indiaiak közösségének aktív tagja – szerint az eltérő méretkorlátok rejtett költségeket is eredményezhetnek, ha egy utazás során légitársaságot kell váltani.
Az uniós polgárok által benyújtott petíciókra az EP Petíciós Bizottsága hivatott választ adni, és ha mód van rá, akkor orvosolni a petícióban felvetett, uniós tevékenységi területeket érintő aggodalmakat. A Petíciós Bizottság a Rajani által felvetett kérdést összekapcsolta a légi járatok működtetésére vonatkozó európai parlamenti és tanácsi rendelet felülvizsgálatával, amely az Európai Bizottság kezdeményezésére jelenleg is zajlik.
Dolors Montserrat, a petíciós bizottság elnöke és az EP néppárti frakciója spanyol küldöttségének vezetője az rtl.hu-nak elmondta: a petíció nyomán hónapokig dolgoztak, és ennek eredményeként született egy állásfoglalás, amelyet közfelkiáltással, az összes képviselőcsoport támogatásával fogadtak el az Európai Parlamentben október 4-én.
A Petíciós Bizottság indítványára elfogadott állásfoglalásban az áll, hogy minden légitársaságnak rendelkeznie kell legalább egy közös minimális szabványmérettel a kézipoggyászokra vonatkozóan.
A légitársaságok világszerte eltérő szabályokat és korlátozásokat alkalmaznak az utasok által a fedélzetre felvihető kézipoggyászok mérete és súlya tekintetében, ami gyakran zavarokhoz, kényelmetlenségekhez, kevésbé kényelmes utazási élményhez, késésekhez és néha vitákhoz vezet az utasok és a légitársaságok személyzete között
– mutat rá az állásfoglalásban az EP, mely szerint a különböző légitársaságok eltérő szabályai visszaélésszerű, vagy tisztességtelen gyakorlatnak is minősülhetnek. Az ellentmondásos szabályok a különböző légitársaságok árainak összehasonlítását is megnehezítik.
Az állásfoglalás felszólítja az Európai Bizottságot, hogy európai szinten harmonizálja a különböző társaságok kézipoggyászra vonatkozó feltételeit, és garantálja az európai ítélkezési gyakorlat alkalmazását, amely kimondja, hogy a kézipoggyásznak benne kell lennie a jegy árában. Így a fogyasztók légitársaságtól függetlenül tudni fogják, hogy melyik bőröndöt tartalmazza a jegyár, és az mekkora súlyú lehet. Ez nagyban megkönnyíti az utazók életét, akiknek joguk van a világos és egyszerű tájékoztatáshoz
– mondta Dolors Montserrat.
Mint arra az állásfoglalás emlékeztet, az Európai Unió Bírósága (EUB) egy ítéletében már kimondta, hogy a kézipoggyászt ésszerű keretek között az utasszállítás elengedhetetlen elemének kell tekinteni, és a szállításáért nem számítható fel felár. A szóban forgó ítéletet egy olyan ügyben hozták, amelyben egy spanyol állampolgár bepanaszolta a Vueling légitársaságot, mert külön díjat számolt fel a bőröndökért, noha a spanyol szabályozás elismerte a légi utasok azon jogát, hogy egy poggyászt többletköltség nélkül adjanak fel.
Miközben az EUB szerint az uniós joggal ellentétes az a nemzeti szabályozás, ami a légifuvarozókat arra kötelezi, hogy felár nélkül szállítsák az utasok feladott poggyászát, az ítélet szerint nem ez a helyzet a fel nem adott poggyászokkal, különösen azokkal a személyes tárgyakkal, amelyeket az utas magánál tart. Ezek szállításáért nem számítható fel felár, ha a súly és méret tekintetében ésszerű követelményeknek megfelelnek, és eleget tesznek a biztonsági előírásoknak.
Az EP által elfogadott állásfoglalás szerint az Európai Bizottságnak konkrét szakpolitikai intézkedéseket kell tenni annak érdekében, hogy az ítéletben foglaltakat beépítse az uniós jogba, és meg kell határozni a konkrét követelményeket is a kézipoggyász „ésszerű” súlyát és méretét illetően. Arra is kitértek, hogy a légi járatok működtetéséről szóló rendelet felülvizsgálata során az Európai Bizottság tegyen javaslatokat az olyan rejtett költségeket előidéző problémák kezelésére is, mint az ülőhelyek elosztása.
Dolors Montserrat szerint az állásfoglalás elfogadása az Európai Parlament Petíciós Bizottságának sikertörténete, melyben egy polgár panaszt tett a fogyasztói jogainak megsértése miatt, és ezt a bizottság megoldotta.
Az Európai Parlament Petíciós Bizottságában azon fogunk dolgozni, hogy az Európai Bizottság beépítse ezeket az intézkedéseket a légi szolgáltatásokról szóló rendelet felülvizsgálatába, amely már folyamatban van, Addig is a tagállamoknak és az Európai Bizottságnak törekedniük kell a viteldíjak és az utazási feltételek átláthatóságára, hogy a fogyasztók teljes körűen tájékozottan tudjanak jegyet választani
– mondta a politikus. Hozzátette: az Európai Néppárt szerint a kereskedelem szabadságának kéz a kézben kell járnia a fogyasztói jogokkal.
Az EU-nak a lehető legnagyobb szabadságért és egy igazságos Európáért kell dolgoznia. Ezt tettük akkor is, amikor évekkel ezelőtt eltöröltük a roamingot az uniós polgárok közötti hívások esetében
– jelentette ki.
Nyitókép: iStock / Getty Images Plus