„Katasztrofális volt a kommunikáció, hazudoztak össze-vissza” – így élték meg az utasok az antalyai járat körüli káoszt Budapesten
2024. július 7. 16:47
A járat végül 150 helyett nagyjából 65 utassal szállt fel, a kapitány indulás előtt röviden bocsánatot kért az elmúlt két napért, ami alatt az utasok szerint először meg sem merték mondani nekik, hogy elromlott a repülőgép, és Törökországból kell új alkatrészt hozatni.
Epheszoszi Hérakleitosz szerint az ember nem léphet kétszer ugyanabba a folyóba. Jelenleg számos nyaraló számára tűnhet úgy, hogy a fenti bölcsességet kihívásként értelmezik a török légitársaságok, ugyanis a Liszt Ferenc reptér antalyai járata pár héten belül már másodszor tudott csak brutális késés után elindulni. Ezúttal a péntekre kiírt járat csak vasárnap délután szállt fel.
Az RTL Híradónak nyilatkozó utasok szerint a Liszt Ferenc repülőtéren várakozóknak a helyi személyzet először azt sem merte elmondani, hogy elromlott a Tailwind légitársaság gépe, és Törökországból kell új alkatrészt hozatni.
„Katasztrofális volt a kommunikáció, hazudoztak össze-vissza, nem mondták, hogy mi lesz, meddig kell itt maradni, mire számítsunk” – jellemezte az „ott lévő dolgozók” (tehát valószínűleg a reptér, és nem a légitársaság munkatársainak) attitűdjét Barta Emese, aki férjével, valamint egy- és hároméves gyerekével utazott volna Törökországba.
Korábban arról számoltunk be: a gép végül csak 40 órás késés után indult el. A repülő hajtóművével adódott probléma, így első körben az utasokat pénteken hazaküldték azzal, hogy másnap reggel 9-re kell újra kiérni a 11:40-kor induló géphez. Kaptak az addigi 8 órás várakozás mellé egy 10 eurós vouchert, amit a Sparban tudtak levásárolni. Szombaton sem jártak sikerrel az utasok, becsekkoltak, azonban a gép nem indult el, a terminálban várakoztak. Akkor is kaptak egy 10 eurós vouchert, azt azonban már egy olyan étteremben használhatták volna csak fel, ami időközben bezárt.
Barta így idézte fel a várakozást: Pénteken egy egész éjszakát vesztegeltünk a reptéren, mire nagy nehezen, hajnali egyre eljutottunk a légitársaság által foglalt 13. kerületi szállásra, ami egy óra út volt a reptértől. Ezután szombaton „megint kirendeltek minket” a reptérre. Bartáék végül délután négykor feladták a várakozást, mivel azt mondta az utazási irodájuk, hogy ha ekkorra nem indul el a gép, jár nekik a kártérítés.
Úgy emlékszik vissza, hogy „szóban mindenki mást hallott arról, hogy mi lesz, össze-vissza terjedtek a riogatások, nem volt senki, aki kiállt volna mindenki elé, és elmondta volna, mi lesz”. Szerinte a pultnál egy nagyjából 18 éves női alkalmazott állt, és próbálta kezelni a helyzetet. „Kértük, hogy hívja oda a főnökét, de az nem mert odajönni, közben pedig mindenki tajtékzott, már sírás is volt” – mondta Barta. Elmondása szerint szombatra mentesítő járatot ígért a légitársaság, de ez se érkezett meg időben.
Volt viszont, aki kibírta a várakozást, és felszállt a gépre. Ternóczky Nóra vasárnap délelőtt azt mondta a Híradónak telefonon, Törökországból, hogy „a felszállás már teljesen rendben volt, gyorsan korrektül intézték. 150 utasból nagyjából 65-en maradtunk. Alig voltunk a gépen, mindenki kényelmesen elfért. A kapitány mondott valamit arról, hogy sajnálja az elmúlt két napot, de egyébként nem volt nagy szánom-bánom a repülő személyzete részéről”.
Alig pár napja Valentínyi Katalin, a reptér vállalati kommunikációs igazgatója a Reggeliben beszélt arról, miért lehet egyre több történetet hallani napokig a reptéren veszteglő utasokról. Több okot sorolt: egyrészt nagyon zsúfolt az európai légtér a nyári turistaszezon miatt, extra forgalmat generál a párizsi olimpia és a németországi Eb, de a háború is problémát okoz, mert nem lehet átrepülni Ukrajna és Oroszország felett. És még ott van az időjárásfaktor is: nagy zivatarban például van, hogy nem engedik fel a gépet, de ha villámlik, tankolni is tilos.
Valentínyi az RTL Híradónak a mostani eset kapcsán arról beszélt: „A járat utasai számára a Budapest Airport folyamatos jelenlétet biztosított, többször is vizet osztottak kollégáink az utasoknak, segítették a földi kiszolgálók munkáját. A terminál információs munkatársai személyesen is tájékoztatták az utasokat, hogy a beszállító kapuktól kb. 30 méterre, a napokban kialakított segítő zónákban is tudnak várakozni az utasok, ha erre igényt tartanak. Továbbá azt is elmondták nekik, hogy elérhetővé tesszük a baba-mama és a családi szobákat, és hogy ha az utasoknak a reptéren kell éjszakázniuk, akkor fekhelyekkel, takarókkal is el tudtuk volna látni őket. Erre azonban nem került sor, a légitársaság döntésének értelmében mindkét napon szállodákban szállásolták el az utasokat”.
Korábban arról is írtunk, hogy Nagy Márton berendelte a HungaroControl vezetőjét a légikáoszt miatt. A miniszter azt közölte: „Az elmúlt hetekben és napokban jelentőssé váltak a repülőjárat-késések. Méltatlan helyzetek, gyalázatos körülmények alakultak ki, amelyet családok és turisták százainak kellett elszenvedniük. A 21. században megengedhetetlen, hogy az utasok hosszú órákat rostokoljanak a reptéren úgy, hogy nem kapnak megfelelő tájékoztatást és ellátást. Ez tarthatatlan, azonnali és összehangolt cselekvésre van szükség”.
Vitályos Eszter kormányszóvivő pedig a Kossuth rádióban beszélt arról: „Megengedhetetlen, hogy a repülőtereken az információhiány miatt kiszolgáltatott helyzetbe hozzák az utasokat”. Vitályos igennel válaszolt arra a kérdésre, elvárható-e a légitársaságoktól, hogy tartsák a menetrendet, más esetben fizessenek kártérítést az utasoknak. Jelezte, több fogyasztóvédelmi eljárás van folyamatban légitársaságokkal szemben.
A Híradó teljes riportja az alábbi videóban nézhető meg.
Nyitókép (illusztráció): Akos Stiller / Bloomberg via Getty Images