Belföld

Lázár Jánosék használtan vennének dízelmozdonyokat Brüsszel és a háború miatt

rtl.hurtl.hu

2024. május 25. 18:09

Miért nőtt tizenhatszorosára a vonatpótló buszok száma, amióta Lázár János a miniszter? A minisztérium szerint a háború, valamint a „a hazánknak járó uniós pénzek jogtalan visszatartása” miatt forráshiány van.

Rohamosan csökken a MÁV üzemképes dízelvonatainak száma, az elmúlt három év alatt 12 százalékkal lettek kevesebben, miközben elmaradozgatnak az ígért járműpótlások. Lázár János minisztériuma szerint öregedő gépparkot örököltek, a háború, valamint a „a hazánknak járó uniós pénzek jogtalan visszatartása” miatt pedig forráshiány van. Ezek derültek ki a Közlekedő Tömeg pénteki Facebook-posztjából, amelyben közérdekű adatigénylésüket részletezték. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) az RTL Híradóhoz szombaton juttatta el reakcióját.

A kormányzat elengedte a vidéki Magyarország kezét

– írta a Közlekedő Tömeg a következőkre hivatkozva: „jelen poszt publikálásakor is van olyan vasútvonal (Vésztő-Gyoma), ahol a vonatok többsége helyett már hetek óta rendszeresen pótlóbuszokat kell beállítani, mert egyszerűen nem jut rájuk jármű”. Hozzáteszik: mióta Lázár János a miniszter, „az üzemképtelen motorvonatok miatt busszal pótolt vonatok száma kilőtt, a mélypontot jelentő 2023. júniusban 15-ször annyi mellékvonali vonat maradt ki (856), mint egy évvel korábban (56). Az adatok szerintük azt mutatják, hogy vasútbezárások keretében jelenleg havi közel 3000 vonat marad ki, vagy pótolja alapértelmezetten is autóbusz.

Azt javasolják a közlekedési minisztériumnak, hogy az „eladósorban levő használt, de modern és jó állapotú dízelmotorvonatok vásárlásának vagy magánszolgáltatók bevonásának” lehetőségein is gondolkodjon el, amelyek nem jelentenének rengeteg terhet a költségvetés számára. 

Használt dízelmozdonyokat szereznek be

Lázár János minisztériuma szombaton az RTL Híradónak megerősítette:

A tulajdonosi jogokat gyakorló minisztérium arra utasította a vasúttársaság illetékeseit, hogy folyamatosan monitorozzák, hol vannak elérhető és tisztességes minőségű használt járművek az európai vagy a nemzetközi piacokon.

Azt írták: „Ennek köszönhetően már csatasorba álltak az ún. AKIEM-mozdonyok, de ezen a módon zajlanak előrehaladott tárgyalások a mellékvonalakon bevethető, használt dízeljárművekkel kapcsolatban is”. Szerintük forráshiány van, „az ÉKM ugyanakkor addig sem mond le a járműbeszerzésről, amíg a forrás- és járműhiánnyal jellemezhető átmeneti időszak tart Európában”. Ezt „a forrásszűkét részben a hazánknak járó, uniós pénzek jogtalan visszatartása, részben pedig a háborús hatások okozzák” – írták a közleményben.

Továbbá, mint írták, „a járműpiacon jelenleg olyan erős a keresleti hatás, hogy akár 3-5 éves várólistákkal is számolni kell egyes új járművek beszerzésénél. Ez nyilvánvalóan szűkíti a használtjármű-piacon elérhető lehetőségeket is; nem véletlen, hogy Magyarország keresi a módját annak, hogyan lehet erősíteni a nemzeti kézben lévő gyártókapacitásait”.

Az ügy további részleteit a szombat esti RTL Híradóban láthatják, amit itt, az rtl.hu-n is élőben közvetítünk.

Nyitókép: MTI / Katona Tibor

#Belföld#lázár jános#minisztérium#dízel#mozdony#hiány#máv#vasút#használt#háború#brüsszel#európai unió