Belföld

Népszava: Mészáros Lőrinc kerülhet ki nyertesen a Lázár kontra MÁV vitából

rtl.hurtl.hu

2023. szeptember 1. 9:42

Egymásnak esett Lázár János és MÁV a hegyeshalmi vasútvonal ügyében. Vitézy Dávid állítja, miközben Európa-szerte vasútfejlesztési hullám zajlik, a hazai vasúthálózat egyre inkább lemarad. Szakmai források szerint Mészáros Lőrinc nyerhet azon, hogy jelentős késések lesznek.

„Sok ezer milliárd forintnyi fejlesztési forrás hiányzik a MÁV büdzséjéből. És ez nem irreális összeg, hiszen a környező országok ennyit költenek vasútfejlesztésre. Európa-szerte vasútfejlesztési hullám zajlik, miközben a hazai vasút egyre inkább lemarad” – mondta Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár a Népszavának.

Mint arról beszámoltunk, 100 km/h-s ideiglenes sebességkorlátozást vezetett be csütörtöktől a MÁV Biatorbágy és Szárliget között a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon, mert a sínek elöregedtek.  Emiatt akár 20 perccel is hosszabb lehet a menetidő, a vasúttársaság viszont pluszforrást kért ehhez.

Lázár János erre azt válaszolta: „Aki egy 800 milliárd forintos kasszában nem talál meg 32 milliárd forintot most, amivel majd később elszámolunk, az tegye le a lantot”. A közlekedési miniszter és MÁV vezetése között heves vita robbant ki, a lap cikkében ennek járt utána.

Lehetetlent kért Lázár János

– mondta Meleg János, a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a Népszava érdeklődésére.

Ezt azzal magyarázza, hogy a MÁV idei karbantartásra és felújításra szánt kerete összesen nem haladja meg a 35 milliárd forintot – jövőre se lesz több 42 milliárdnál –, miközben az 1-es vasúti fővonal érintett Biatorbágy-Herceghalom-Szárliget közötti, mintegy 25 kilométeres szakaszának becsült felújítási költsége alsóhangon 32,5 milliárd forint lenne.

Az állapotromlás jelenlegi ütemét tekintve 2025-re 3880 kilométeren lesz érvényben lassú jelzés, míg 2030-ra már 4500 kilométeren.

„Ez már a teljes vágányhálózat 54 százaléka. S akkor hiába mehet 140 kilométeres sebességgel a vonat Herceghalom és Szárliget között, ha a hálózat felén 40-nel döcögnek a szerelvények. Akadna azért forrás a felújításra, csak erős miniszteri akarat és néhány büntetőfeljelentés kellene hozzá” – fogalmazott a szakszervezeti vezető.

Szalay Áron, a Közlekedő Tömeg Egyesület alapító tagját is megkérdezte a lap. Szerinte elképzelhető, hogy néhány száz méteren hirtelen bekövetkezzen olyan hiba, ami sebességkorlátozást indokol, ám 

olyan nincs, hogy egyik napról a másikra egy 25 kilométeres szakasz lerobbanjon.

A lap szakmai forrásai szerint Mészáros Lőrinc lehetne a „nevető harmadik” a Lázár kontra MÁV csetepatéban. Ha a vasúttársaság fejesei komolyan veszik Lázár üzenetét – azaz: „ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasítottam őket” –, akkor gyors megoldást a felcsúti milliárdostól remélhetnek, hiszen Mészáros cégei a vasútfejlesztés területén is monopolhelyzetben vannak.

Nyitókép: RTL Híradó

 

#Belföld#lázár jános#máv#mészáros lőrinc#vasútfejlesztés#sebességkorlátozás#hegyeshalmi vasútvonal