Reggeli

Árpád hídi tragédia: „Olyan kulturális leromlásban élünk, ahol van egy réteg, amelynek tagjai tojnak a szabályokra, és veszélyeztetik mások életét”

rtl.hurtl.hu

2023. július 5. 8:01

A magyarországi „tuning szubkultúrában a legalitás vörös posztó”, de általánosan is jellemző a gyorshajtás: az Árpád hídon napközben is lehet olyan élményünk, hogy hiába van érvényben 70-es korlátozás, ha annyival megyünk, sokan el fognak menni mellettünk – mondta Zách Dániel, a Telex újságírója.

„A gyorshajtók zöme nem extrém gyorshajtó, van egyfajta falkaszellem, amiben bárki hülyén érezheti magát, hogyha Magyarországon betartja az adott útszakaszra vonatkozó sebességkorlátozást. Az extrém gyorshajtók egy másik körhöz tartoznak, persze mindkettő szabályellenes” – mondta Zách Dániel, a Telex autós újságírója a Reggeliben, amelynek szerdai központi témája az Árpád hídi baleset. 

Ismert, egy szélsőségesen gyorsan hajtó autós a szalagkorlátot átszakítva halálra gázolt egy arra járó biciklist szombat hajnalban. Az RTL Híradó információi szerint a rendőrség vizsgálja, hogy a RACE-001 rendszámú autó versengett-e a balesetben érintett másik kocsival.

Zách szerint „Magyarországon a tuning szubkultúrában a legalitás vörös posztó”. Nagyon nehéz legalizálni ezeket a teljesítménynöveléseket, az Árpád hídi balesetnél sem tudjuk, hogy legális volt-e. 

Annyi biztos, hogy minden ilyen átalakítást be kell jegyeztetni az autó forgalmijába. Ezt sokan nem teszik meg, mert azt mondják, költséges, a hivatali körök pedig nagyon bonyolultak. Nagyobb probléma, hogy egy közúti ellenőrzés során – amiből nagyon kevés van Zách szerint – képtelenség kideríteni, hogy az autó teljesítményét módosították-e.

Külföldi példákon látjuk, hogy megoldás lehet a sebességmérés. A magyarországi útellenőrző infrastruktúra elemei képesek lennének arra, hogy bevezessék az átlagsebességmérést. Az e-matrica-ellenőrző kamerákkal is meg lehetne oldani – mondta Zách. A másik nagy probléma, hogy 2008 óta változatlanok a sebességtúllépés miatt kapható bírságok. És érdekes kérdés – ha a motoroknál létezik a többlépcsős jogosítványszerzés, akkor autóknál is be lehetne vezetni teljesítmény alapján. 

Magyarországon sok lehetőség lenne kipróbálni a nagyteljesítményű autókat biztonságos körülmények között, sok esemény és versenypálya van. Azonban, mint Zách fogalmazott:

Olyan kulturális leromlásban vagyunk, ahol lesz és van egy réteg, amelynek tagjai alkalmilag vagy rendszeresen magasról tojnak ezekre a szabályokra, és veszélyeztetik mások életét.

#Reggeli#Videó#budapest#közlekedés#gyorshajtás#gyorsulás#biciklis#meghalt#Zách Dániel#árpád híd

Címlapról ajánljuk