RACE-001 – már legalább hét áldozatot szedett itthon a városi sport, amiben valahogy csak az ártatlanok halnak meg
2023. július 4. 21:28
Oszlop a motor helyén, széttépett szalagkorlátok, megölt élsportoló, kisgyerekes családapa és arra tévedt fiatal kerékpáros. Az elmúlt években korántsem az Árpád hídi volt az egyetlen olyan tragédia, amit erőfitogtató vagy versengő autósok okozhattak. Budapesten és más városokban is történtek hasonló gázolások és karambolok, az illegális versenyzők fékevesztett ámokfutásának mégsem sikerült véget vetni.
Letarolt szalagkorlát, törmelékek az aszfalton, a helyszíntől körülbelül 150 méterre két összetört autó: szombatra virradó éjjel egy autós halálra gázolt egy kerékpárost az Árpád hídon, majd visszapattant az útra, ahol egy másik kocsinak is nekicsapódott.
A sofőr elvesztette az uralmát a jármű fölött, többször megpördült, és átszakította a szalagkorlátot is, így ütötte el az épp ott tekerő biciklist. A balesetben a két sofőr és a 26 éves kerékpáros is megsérült.
A fiatal férfit a helyszíni ellátás után válságos állapotban szállították kórházba, de az életét már nem tudták megmenteni. A hídon 70 kilométeres sebességgel lehet haladni, ám az RTL Híradónak nyilatkozó igazságügyi szakértő szerint 130-150 kilométer per órával is száguldozhatott az autós, mielőtt átszakította a szalagkorlátot.
A tragédia pontos körülményeiről egyelőre keveset tudni, de a hírek szerint egy nagy értékű, ritka Mercedes sportautó és egy BMW haladt fej-fej mellett a baleset előtt. A rendőrség halálos közúti baleset okozása miatt büntetőeljárást indított az ügyben, és információink szerint vizsgálják annak lehetőségét is, hogy a két sofőr versenyzett egymással.
A rommá tört Mercedes gyárilag 612 lóerős volt, és mindössze 3,4 másodperc alatt gyorsult 100-ra.
Az RTL Híradó kedd esti riportja a témában:
Race 001. Ez volt a rendszáma annak az autónak, amelyik a szalagkorlátot legyalulva halálra gázolt egy ártatlan embert. Ebből is látszik, hogy nem egy szerencsétlen véletlenről, hanem rendszerszintű problémáról van szó
– fogalmazott Karácsony Gergely hétfőn a Facebook-oldalán.
A főpolgármester egyebek mellett arról beszélt, hogy szerinte „felfoghatatlan”, ami a hétvégén az Árpád hídon történt, és a száguldozók megfékezésére a főváros 48 sebességmérő kihelyezését készítette elő. Karácsony a Híradónak kedden elmondta: a fővárosi rendészet fogja üzemeltetni ezeket a kamerákat, és a városházán remélik, hogy a hatóságok partnerek lesznek ebben.
A főpolgármester szerint rendszeresek az illegális gyorsulási versenyek többek között a Szentendrei úton és a Váci úton, és valóban:
számos gyorshajtás vagy autós erőfitogtatás végződik súlyos balesettel, és nem csak Budapesten történtek tragédiák.
A rendőrség évről évre próbálja razziákkal felszámolni a megrendezett futamokat, de eddig nem jártak sikerrel. A Magyar Kerékpáros Klub az Árpád hídon történtek miatt egy hét múlva tüntetést szervez, amivel azt akarják elérni, hogy szigorítsák a gyorshajtás büntetését. Összeszedtük, hány súlyos kimenetelű balesethez vezetett a száguldozás és az illegális versenyzés csupán az elmúlt néhány évben.
A Szentendrei úti ámokfutó
A legnagyobb felháborodást a közelmúltban O. Áron két halálos áldozattal járó ámokfutása keltette, amiért 2018 júniusában első fokon hét és fél év börtönre ítélték. O. Áron 2017. március 18-án éjjel Janza Richárd junior világbajnok kajakos és barátja, Bálint halálát okozta a Szentendrei úton. A 29 éves budapesti sofőrt örökre eltiltották a járművezetéstől, feltételesen csak a büntetés kétharmadának letöltésekor bocsátható szabadon.
A vádirat szerint O. Áron a baleset napján éjjel 1 óra 10 perc körül a megengedettnél jóval nagyobb sebességgel, fékezés nélkül hátulról belerohant a Szentendrei úton egy piros lámpánál várakozó gépkocsiba. A kocsiban egy 22 és egy 21 éves fiatalember ült, akik semmit sem tehettek azért, hogy elkerüljék a balesetet. A nyomozás során kiderült, hogy az elkövető kártyázni volt, és nagyobb mennyiségű alkoholt ivott a baleset előtt.
Illegális autóversenyeknek ad otthont
Az Észak-Budáról kifele vezető úton nem ez volt az egyetlen baleset: idén márciusban kidöntött egy oszlopot, majd letarolta a szalagkorlátot egy újabb száguldó sofőr. Egy Tesla és egy Audi fényes nappal, délelőtt versengett a Szentendrei úton, és az egyik sofőr annak érdekében, hogy elkerüljön egy ütközést, kidöntött egy oszlopot és letarolta a szalagkorlátot is. A kocsi vezetője nem sérült meg, de az autója összetört. A balesetet egy harmadik autóba szerelt fedélzeti kamera rögzítette.
De a már említett eset előtt két hónappal is rendeztek illegális, vélhetően előre leszervezett gyorsulási versenyt a fővárosban. Újpesten, az Óceánárok utcában két sofőr kisebb közönség előtt próbálta eldönteni, melyikük autója gyorsul jobban. Később feltűnt a képen egy harmadik autó, ami az út közepén körbe-körbe driftelt.
Hajszálon múlott, hogy nem balesettel végződött az autósok erőfitogtatása, de végül itt senki nem sérült meg.
Tragédia a Dózsa György úton
Bizonyára sokan emlékeznek a Dózsa György úti tragédia is, amelynek ügyében két éve hozott jogerős ítéletet a Fővárosi Törvényszék. Az azóta elhunyt M. Richárdot három év hat hónap szabadságvesztésre és két év közügyektől eltiltásra ítélték, miután 2017 májusában luxusautójával halálos balesetet okozott.
M. Richárd jogosítvány nélkül, a megengedett 50 km/órás sebességet jelentősen túllépve, 135-140 km/órával közlekedett a Dózsa György úton a Kassák Lajos utca irányába. A balesetben érintett másik sofőr, N. József ekkor érkezett a kereszteződésbe, aki autójával szabálytalanul, kis ívben balra bekanyarodott a nagy sebességgel érkező sofőr elé. Citroenjével nem adta meg az elsőbbséget a Mercedesnek, így a két kocsi olyan erővel ütközött össze, hogy mindkét jármű felsodródott a járdára.
A kanyarodni akaró autó többször megpördült, majd becsapódott a buszmegállóban várakozó utasok közé.
A balesetben egy 37 éves kisgyermekes apa és egy 24 éves egyetemista fiú vesztette életét. A kanyarodó kocsi sofőrje súlyosan megsérült, míg M. Richárd könnyű sérüléseket szenvedett.
Oszlop a motor helyén, kettéhasított kocsi a Váci Úton
A XIII. kerületben is történt egy súlyos baleset, amikor 2020 februárjában villanyoszlopnak ütközött egy autó a Váci úton. A baleset egy kanyarban történt, az autó a belváros felől érkezett. A sofőr nagy sebességgel felhajtott egy járdaszigetre, ami megdobta a száguldó autót, ezután ment neki az oszlopnak.
A becsapódás szinte kettévágta a kocsi elejét.
Az autót vezető fiú 17 éves volt, vagyis mindössze néhány hónapos lehetett a jogosítványa. Ő életveszélyes, a mellette ülő, hasonló korú lány súlyos sérülésekkel került kórházba, a gyanú szerint a sofőr két másik autóval versenyezhetett a baleset előtt.
Ózdon fényes nappal is versenyezhetnek
2020 októberében is vélhetően illegális versenyzés áldozata lett egy gyalogos Ózdon, akit egy 19 éves sofőr gázolt halálra a zebrán. A fiatal autós jelentősen túllépte a megengedett sebességhatárt, és nem fékezett a járda előtt.
A 49 éves férfi olyan súlyosan megsérült a balesetben, hogy a helyszínen meghalt. A helyiek a szerencsétlenség után elmondták: az ózdi kétsávos útszakaszon gyakran előfordul, hogy az autósok versenyeznek egymással, sőt az sem ritka, ha napközben száguldoznak az autósok.
30-as táblánál 120-szal hajtott, így gázolt halálra egy autós egy családapát Sopronban
2021 szeptemberében egy 10 éves kisfiú maradt félárván, miután apját halálra gázolta a járdán egy autós Sopronban. A 21 éves sofőr csaknem 120 kilométer/órával száguldott a megengedett 30 helyett, így ütötte el a járdán sétáló, 39 éves családapát.
A száguldozónak esélye sem volt arra, hogy ezzel a sebességgel bevegye azt a jobbkanyart, ahol megtörtént a tragédia. Így felsodródott a járdára, ahol elütötte a gyalogosan közlekedő családapát. Az ügyészség korábban vezetéstől való eltiltást, valamint öt év börtönt kért a fiatal férfira.
Rendszerszinten is gyorshajtók a magyarok
Nagy port kavart itthon az a május 1-jétől érvényes szabályváltoztatás, amelynek értelmében a rendőrség minimális gyorshajtásért is büntethet Magyarországon: elterjedt, hogy azt is szankcionálhatják, ha valakinek az 50-es táblánál 51-et mutat a kilométeróra. Az ORFK később tisztázta a helyzetet, és közölte, néhány km/órás sebességtúllépés esetén elsősorban figyelmeztetni fognak az egyenruhások. Mint ismert, a gyorshajtás évek óta rendszerszintű probléma Magyarországon: kameráztak már 195 km/h-val száguldozó motorost negyvenes táblánál, de olyan sofőrt is, aki 120-szal vontatott egy másik járművet.
A száguldozásnak ráadásul rengeteg áldozata van. A rendőrség adatai alapján
2022-ben közel 15 ezer személyi sérüléssel járó baleset történt a hazai közutakon, ezeknek oka pedig elsősorban az abszolút és relatív gyorshajtás volt: tavaly 4146 esetet regisztráltak, ami az összes baleset 28 százaléka.
A múlt év folyamán 18 milliárd forint bírságot szabtak ki Magyarországon gyorshajtás miatt, miközben 2008 óta nem emelkedtek a büntetési tételek. Holott például Ausztriában, ha a megengedettnél 40 km/h-val többel megy valaki, akár 800 ezer forintnak megfelelő büntetést is kaphat, és 6 hétre bevonják a jogosítványát. Olaszországban pedig 300 ezer és 1 millió 200 ezer forint közötti csekket is kaphatnak azok a szabályszegők, akik 60 km/h-val lépik túl a sebességhatárokat.
Nyitókép: Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsi az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt. Mihádák Zoltán / MTI