Karácsony Gergely: Ha hatvannal megy az autó, szinte már semmi esélye sincs a gyalogosnak
2023. február 21. 9:54
Nem sokkal azután, hogy a 4-6-os villamos megállójában halálra gázoltak egy 23 éves lányt, Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere a Reggeli vendége volt. Elmondta, hetente meghal egy ember autóbalesetben a fővárosban. Meg kell vizsgálni, javítana-e a helyzeten, ha a kritikus helyeken még lejjebb vinnék a megengedett sebességhatárt.
Karácsony Gergely a minimumra szeretné csökkenteni a közúti balesetek számát a belvárosban. A cél nem az lenne, hogy teljesen megszüntessék ezeket, mert az a főpolgármester szerint lehetetlen, hanem az, hogy ezek ne végződjenek halálesettel. Ezt pedig nem látja megvalósíthatatlannak, bár azt beismerte, hogy időre lesz szükség az eléréséhez.
Ehhez nagyon sok minden kell: az oktatás átalakítása és a közlekedési szabályok betartatásával kapcsolatos hatékonyabb fellépés
– ennek első lépéseként bevezetné Budapesten a műszeres sebességmérést, amivel New Yorkban már sikerült lecsökkenteni a közúti balesetek számát.
A Reggeliben arról is beszélt, hogy hétfőn egyeztetett a témában a budapesti rendőrfőkapitánnyal. Karácsony elmondása szerint a fővárosnak vannak kamerái, amiket informatikai fejlesztések után fel lehet használni sebességmérésre.
A kísérleti sebességmérések, például a Szentendrei úton brutális sebességtúllépéseket mérnek. Ez a városban egy nagyon gyakori jelenség
– magyarázta. Szerinte egyértelmű összefüggés van a baleset súlyossága és a sebességkorlátozás átlépésének mértéke között, tehát
ha valakit elüt egy autó, ami harminccal megy, nagy eséllyel túléli a balesetet, ha az autó ötvennel megy, akkor fele-fele, ha hatvannal, akkor szinte már semmi esélye sincs a gyalogosnak.
Így szerinte először érvényt kellene szerezni a jelenlegi szabályoknak. Erre azért is lenne szükség, mert ami a múlt héten történt, nem egyedi eset. A főpolgármester itt felhívta a figyelmet arra, hogy tegnap délután frontális karambolban halt meg egy autós Csepelen.
Budapesten minden héten meghal egy ember autóbalesetben
– mondta ki. Szerinte a sebességkorlátozásokat is át kéne gondolni. Elképzelhető, hogy van, ahol nem indokolt a további sebességkorlátozás, de azt is meg kell vizsgálni, hogy javítana-e a helyzeten, ha a kritikus helyeken még lejjebb vinnék a megengedett sebességhatárt.
Emellett pedig elengedhetetlennek tartja, hogy az oktatásban – amire a fővárosnak nincsen ráhatása – is felvetődjenek ezek a kérdések.
Ha egy gyerek elmegy biciklizni, legyen rajta sisak, vagy ha valaki elmegy rollerezni – ami egy új probléma. Rengeteg baleset származik rollerezésből is
– magyarázta.