Gazdaság

Miért olcsóbb Bécsből repülni, mint Budapestről?

Nagy MartinNagy Martin

2023. április 11. 14:06

Az osztrák fővárosból idén tízezrekkel olcsóbban lehet eljutni bizonyos helyekre. A Budapest Airport szerint több bécsi útvonalon is jelentős verseny alakult ki a légitársaságok között, miközben az extraprofitadó is kedvezőtlen hatással van a jegyárakra. A Wizz Air ugyanakkor nem érzékeli, hogy tömegesen indulnának Budapest helyett Bécsből az utasok.

Mint arról az rtl.hu is beszámolt március végén, szinte alig találni olyan európai nagyvárost, ahová ne lenne olcsóbb Bécsből elrepülni, mint Budapestről: a Pénzcentrum összesítése szerint bécsi indulással 10-15, de akár 30 ezer forinttal olcsóbb jegyet venni (átlagosan pedig 3900 forinttal drágábbak a jegyek Magyarországról, mint a szomszédos országokból).

100 ajánlatot vizsgáltak meg a nyári főszezonra, majd megállapították: nincs olyan úti cél, ahová ne lenne lényegesen olcsóbb, ha Bécset választjuk Budapest helyett az indulás városaként.

Persze így az utasnak számolnia kell a kijutás költségeivel, de egy 30 ezer forinttal olcsóbb jegyért már érdemes lehet megfontolni, hogy buszra vagy vonatra szálljunk. Annak jártunk utána, hogy mi okozza ezt a különbséget az árakban, illetve befolyásolja-e a belföldi utasforgalmat és jegyeladásokat, hogy ennyivel jobban megéri Bécsben repülőre szállni.

Csökkentette a versenyt az extraprofitadó

A koronavírus-járvány lecsengését követően más európai országok inkább csökkentették a repülőtéri költségeket, itthon azonban kicsit másképp történt: légitársaságok hozzájárulása címen különadót vetettek ki, amelyet a Magyarországról induló utasonként kell fizetni, és mértéke az úti cél függvényében 3900 vagy 9750 forint. A légitársaságok ezt az plusz költséget a jelek szerint beépítették az áraikba, miután az ágazat súlyos veszteségeket szenvedett világjárvány alatt.

A hazánkban bevezetett légitársasági extraprofitadó kisebb székkapacitásokhoz vezethet, tovább csökkentve azt a versenyt, amely alacsonyabb jegyárakat eredményezne

– közölte lapunkkal a Budapest Airport.

Hozzátették, az utasforgalom alakulására számos tényező lehet hatással. Tavaly nyáron az utasforgalom elérte a járvány előtti szint 80 százalékát – átlépve az 1 millió főt –, de többek között az ősszel elszabaduló infláció a korábbi előrejelzések felülvizsgálatára késztette a fővárosi repülőteret. Az őszi hónapokban ismét csökkenésnek indult az utasforgalom, a magas euróárfolyam hatására pedig elkezdett megváltozni a repülőtéri utasösszetétel a külföldi turisták javára.

A Budapest Airport szerint a járvány előtti utasforgalom így 2024-re épülhet vissza teljesen.

A budapesti kormányhivatal tavaly júniusban fogyasztóvédelmi hatósági eljárást indított a Ryanair ellen, mert a légitársaság a kormány által kivetett extraprofitadót nyíltan az utasokra hárította. Az ír székhelyű vállalat azonnali jogvédelmet kért, azonban ezt múlt hét szerdán már a Fővárosi Ítélőtábla is elutasította, így a fogyasztók megtévesztése miatt a kiszabott 300 millió forintos bírságot meg kell fizetnie. A légitársaság a büntetésre reagálva még nyáron közölte, készek fellebbezni az ügyben akár az EU-s bíróságokon is.

Nem érzékelik, hogy tömegesen repülnének Bécsből

A Budapest Airportnak a repülőjegy-eladásokra nincs rálátása, de arról beszámoltak, hogy több bécsi útvonalon is jelentős verseny alakult ki a légitársaságok között, ami a jegyárak csökkenéséhez vezetett.

Megkérdeztük az egyik legnagyobb magyarországi forgalmat bonyolító Wizz Airt is, válaszuk alapján az utasok az olcsóbb jegyek dacára nem választják jelentős mértékben a bécsi indulást a budapesti helyett. 

Számottevő keresletcsökkenést nem érzékeltünk sem a hosszabb utakra, sem a közelebbi úti célokra szóló repülőjegyek iránt a magyarországi piacon

– közölte a Wizz Air az rtl.hu kérdésére.

Ugyanakkor megerősítették, valóban megtalálhatóak olyan úti célok a légitársaság kínálatában, amelyekre Bécsből akár olcsóbban is eljuthatnak az utasok, mint Budapestről – ahogyan olyan utak is, amelyek ára budapesti indulással kedvezőbb. „A légitársaság a jegyek árát a mindenkori kereslet és kínálat alapján határozza meg, amely országonként és időszakonként is eltérő lehet” – tette hozzá a légitársaság.

Ezt is ajánljuk:
Mutatunk egy munkát, amivel kétmilliót lehet keresni, és csak középfokú végzettség kell hozzá

Nyitókép: Faludi Imre / MTVA / Bizományosi 

#Gazdaság#budapest airport#wizzair#repülőjegy#árak#utas#forgalom#repülőtér#bécs#extraprofitadó#ryanair#bírság#ma