Orbánék egy csel miatt ragaszkodhatnak az akkumulátorgyárakhoz
2023. április 5. 8:53
A 2026-os választási évben ez sokat nyomhat a latban.
A 24.hu elemzése szerint a magyar gazdaságpolitika több évtizedre visszatekintő „GDP-fétisét” követi az a kormányzati elgondolás, hogy érdemes gigantikus akkumulátorgyártó-kapacitásokat az országba telepíteni.
Mint ismert, márciusban ismét megtagadta a Debrecenbe tervezett kínai akkumulátorgyárának ügyéről szóló népszavazási kérdések hitelesítését a helyi választási bizottság. A Belügyminisztérium pedig menesztette a debreceni akkumulátorgyárról szakvéleményt kiadó Tiszántúli Vízügyi Igazgatóság vezetőjét:
A 24.hu-nak Molnár László, a GKI Gazdaságkutató Zrt. vezérigazgatója arról beszélt: ha például a kínai CATL debreceni akkugyárában 2025/26 körül beindul a termelés, akkor az jelentős, egyszeri növekedési hatással jár majd. Ez azonban csak papíron, statisztikai értelemben kimutatott GDP-növelő hatás lesz, mivel a társaság az itt megtermelt hozzáadott értéket szinte biztosan ki fogja áramoltatni az országból.
- Az alacsony adókulcsok mellett realizált profitot azonban a CATL várhatóan kivonja az országból.
- Az amortizáció minden valószínűség szerint csak papíron jelenik majd meg, hiszen a CATL által megmozgatott működőtőke túlnyomó része nem készpénz, hanem gépek, berendezések és építőipari elemek formájában áramlik Magyarországra.
- személyi jellegű ráfordítások pedig nagyrészt nem Magyarországon lesznek elköltve, hiszen a debreceni gyárba érkező fizikai munkaerő döntő része valószínűleg kínai vagy más ázsiai országból származó dolgozó lesz, a menedzsment pedig biztosan.
A GKI becslése szerint a CATL üzeme a termelésbe állítás utáni első évben 700 milliárd forintnyi hozzáadott értéket fog kimutatni, ami statisztikailag a magyar GDP 1–1,5 százalékát teszi ki.
Ez az egyszeri növekedési hatás, különösen a 2026-os választási évben sokat nyomhat a latban Molnár László szerint. Az ország makrogazdasági mutatói jelentősen romlottak az elmúlt néhány évben, miközben technikai recesszióba kerültünk. A kormányzat jelenleg nem találja a módját annak, hogy rövid távon hogyan fogunk értelmezhető növekedést felmutatni, emlékeztet a 24.hu.
A kabinet és az autópari multik érdekei már eddig is összetalálkoztak, hiszen minél nagyobb adózás előtti eredményt realizálnak a gyártók, annál magasabb GDP-értéket lehet kimutatni. A hivatalos magyarázat szerint a kormány azért ad számtalan speciális adó- és egyéb kedvezményt a multicégeknek, hogy ne vigyék el innen a gyártást, miközben a gyakorlatban ezek a bónuszok arra ösztönöznek, hogy érdemes legyen nálunk kimutatni a külföldön lévő telephelyek profitját is.
Ezt is ajánljuk:
A német ipar támogatja Orbán maffiaállamát, véli a Spiegel szerzője
Nyitókép: Munkagépekkel talajelőkészítő munkálatokat végeznek a leendő CATL akkumulátorgyár területén a Déli Ipari Parkban Debrecen közelében 2023. február 23-án. – Fotó: Czeglédi Zsolt / MTI