Megszólaltak a helyiek, miután kiderült, hogy Lázár János minisztériuma tíz vasúti mellékvonalat bezárat
2023. július 26. 9:43
A helyieknek a vasút a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti.
Mint arról az rtl.hu és a Híradó is beszámolt, augusztus 1.-től tíz, jellemzően alföldi mellékvonalon szünetelteti a személyszállítást a MÁV, ahol vonatok alacsony kihasználtsággal futnak. Általában azért, mert az elmaradt infrastruktúra-fejlesztés miatt a vasúti közlekedés itt nem versenyképes.
A következő vonalakon nem fog járni vonat:
- 38 – Somogyszob–Nagyatád
- 47 – Godisa–Komló
- 78b – Balassagyarmat –Ipolytarnóc
- 89 – Miskolc–Tiszaújváros
- 98b – Abaújszántó–Hidasnémeti
- 103 – Karcag–Tiszafüred
- 114 – Mátészalka–Csenger
- 121 – Mezőhegyes–Újszeged
- 125a – Mezőhegyes–Battonya
A helyieknek és a környékbelieknek a vasút a munkába, iskolába, kórházakba, hivatalba járást jelenti
– mondta el a Népszavának Ormai István, Nagyatád polgármestere, aki még reménykedik benne, hogy megmenthető a bezárásra kiszemelt vonal.
„A sajtóhírek alapján a Bz motorvonat által utassérüléseket okozó hodászi baleset miatt született a döntés. A probléma valós, ezekkel a motorvonatokkal évek óta rengeteg a probléma, mi is tapasztaljuk, csak az elmúlt hónapokban többször járt vonatpótló a vonalon, mivel meghibásodtak a Bz-k” – mondja Ormai.
Szerinte nem új keletű gondokról van szó, melyekre az évek alatt lehetett volna más megoldást is találni. „Például felújítani a járműparkot, vagy használt szerelvényeket venni: a csehektől állítólag olcsón lehet jó állapotú Bz-ket szerezni. Ezért is írtam Nagy Bálint közlekedési államtitkárnak, kérve, ne állítsák le a személyforgalmat, vagy ha elkerülhetetlen, akkor a leggyorsabban állítsák vissza, ugyanis a helyiek életének szerves része a vonatozás. Talán nem véletlen, hogy noha már két kormány is tervbe vette korábban, hogy bezárja ezt a szárnyvonalat, végül mindkét alkalommal visszakoztak” – idézi a lap a polgármestert.
Ez itt nem kirándulóvonat, hanem hivatásforgalmi, komoly kihasználtsággal. Amit most senki nem is vitat, vagyis nem gazdasági kérdés a szárnyvonal fenntartása, hanem műszaki és közlekedésszervezési, hiszen jármű- és személyzeti gondok adódtak. Ezeket viszont kellő hozzáértéssel meg kell oldani
– teszi hozzá.
Szerinte a vonatpótló busz nem alternatíva, már csak infrastrukturális okokból sem.
A munkába, orvoshoz vagy iskolába járást tette könnyebbé a Tiszafüred-Karcag vasútvonal is, írja a lap. Ujvári Imre, Tiszafüred polgármestere szerint rengeteg kerékpáros turista érkezik hozzájuk vonaton, az ő kiszolgálásuk érdekében az üzemeltetőnek meg kellene fontolnia – s erre tesznek is majd javaslatot – hogy legalább késő tavasztól kora őszig járjanak szerelvények.
Nyitókép (illusztráció): MTI/Katona Tibor