Vitézy Dávid szerint meg lehetne menteni a leállított vasútvonalakat
2023. július 22. 20:46
Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár szerint az államnak magáncégekkel kellene versenyeztetnie a MÁV-ot, és fokozatosan visszaszorítani az állami társaság monopóliumát a vasúti közlekedésben.
„A MÁV Start képtelenné vált a Magyar Állam által tőle megrendelt közszolgáltatás ellátására” – így reagált Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár arra, hogy a vasúttársaság tíz, alacsony kihasználtságú mellékvonalon állítja le a közlekedést.
Mint arról az rtl.hu és a Híradó is beszámolt, augusztus 1.-től tíz, jellemzően alföldi mellékvonalon szünetelteti a személyszállítást a MÁV, ahol vonatok alacsony kihasználtsággal futnak. Általában azért, mert az elmaradt infrastruktúra-fejlesztés miatt a vasúti közlekedés itt nem versenyképes.
A MÁV a bezárásokat azzal indokolja, hogy nincs elég vonat és vasutas, emiatt a munkát régi mozdonyokkal végzik el, vagy buszokkal váltják ki a vasutat. Vitézy most a Facebookon fejtette ki gondolatait egy hosszú posztban, melyben arról írt, hogy a bezárásra ítélt tíz mellékvonal többségét meg lehetne menteni.
Egy cseh és egy francia példát hozott fel és azzal érvelt, hogy az államnak versenyeztetnie kéne magánvállalatok ajánlataival a MÁV-ot, és fokozatosan vissza kellene szorítania az állami vasútvállalat monopóliumát, írja a hvg.hu. A közlekedésügyi szakértő szerint:
- Csehországban a Prága-Brno gyorsvonatok üzemeltetési jogát 2026-tól 15 évre a teljesen magánkézben lévő RegioJet nyerte meg, mert 2330 forintos km-díjnak megfelelő összegért vállalta az üzemeltetést új vonatokkal, míg a Ceske Drahy cseh állami vasúttársaság ugyanezt kilométerenként 2770 forintért tudta volna megoldani, így végül elvesztette a vonalát;
- Franciaországban pedig 20-25 százalékkal csökkent a vasúti szolgáltatások ára úgy, hogy közben a minőségük javult, amióta a francia régiók megrendelőként versenyeztetik a vasúti közszolgáltatásokat.
Nyitókép: MTI / Kovács Anikó