Az autósok rémálma: ezért vannak tele kátyúval a magyar utak

rtl.hurtl.hu

2025. szeptember 27. 13:45

A kátyúk minden autós életét megkeserítik: nemcsak bosszantóak, de balesetveszélyesek is. De miért tűnik úgy, hogy hiába a javítás, rövid időn belül újra felbukkannak? A titok a hőmérséklet-ingadozásokban, a forgalmi terhelésben és a javítások nehézségeiben rejlik.

A hőmérséklet az utak legnagyobb ellensége

A magyar klíma szélsőséges változásai óriási próbatételt jelentenek az utaknak. Télen a fagy miatt a repedésekbe beszivárgó víz megfagy és szétfeszíti az aszfaltot. Tavasszal az olvadás után a burkolat szerkezete fellazul, nyáron pedig a 40 fok feletti hőmérséklet még inkább gyengíti az anyagot. 

Ez a folyamatos tágulás és zsugorodás olyan, mintha naponta mikroszkopikus „robbanások” ráznák meg a burkolatot.

Megnövekedett forgalom és túlterhelés

Míg évtizedekkel ezelőtt jóval kevesebb autó járt az utakon, ma több millió jármű rója a magyar utakat, köztük rengeteg teherautó és busz. Ezek többszörös súllyal terhelik a szerkezetet, amelynek teherbírása már régen elérte a határát. Egy átlagos főút naponta több tízezer járművet visel el – nem csoda, hogy az elöregedett aszfalt egyszerűen feladja a harcot.

Az autósok rémálma: ezért vannak tele kátyúval a magyar utak
Neked is ismerős ez a látvány, ugye? Az öreg magyar utak nem tudják felvenni a versenyt az egyre nagyobb forgalom és a nehezedő járművekkel szemben /Fotó: Pexels

Miért nem elég a gyors javítás?

Sokan bosszankodnak, hogy a frissen foltozott utak néhány hónap múlva ismét kátyússá válnak. Ennek oka, hogy az úgynevezett hidegaszfaltos javítás csak átmeneti megoldás. A hőmérséklet-ingadozás és a forgalom hamar kimozdítja a helyéről a friss anyagot. Tartós eredményt csak a teljes burkolat cseréje adhatna.

Molnár Martin útja a Forma-1-be – A 2025-ös szezon a brit F4-ben címmel indult magazinműsor az RTL+-on. Az epizódokban megismerkedhetsz a 16 éves versenyzővel, akinek nagy jövőt jósolnak a brit F4-es mezőnyben. Kövesd Molnár Martin karrierjét az RTL+ magazinműsorában!

Nincs idő nagy felújításra

Egy városi főút vagy autópálya teljes lezárása hatalmas közlekedési káoszt okozna. Ezért gyakran csak kisebb szakaszokat javítanak, és inkább ideiglenes módszerekkel dolgoznak. Az autósok számára ez gyorsabb megoldásnak tűnik, de hosszú távon újabb kátyúkat eredményez. Ez egy ördögi kör: ha gyorsan javítanak, az nem tartós; ha tartósan javítanának, akkor a dugók miatt mindenki panaszkodna.

Lesz valaha kátyúmentes Magyarország?

Szakértők szerint a kulcs a modern építőanyagok és a rendszeres, nagy volumenű felújítás. Amíg viszont az utak többsége 30-40 éves szerkezeten nyugszik, a magyar autósoknak minden tél után szembe kell nézniük a kátyúk újabb hullámával.

Kapcsolódó tartalmak: