Nem, a NASA nem vesz fel papokat, hogy így készüljön a földönkívüliekkel való találkozásra

2021. december 30. 15:21

Az MTI által is kiadott hír végigsöpört a magyar média nagy részén, egy baj volt csak vele: nem volt igaz. Sajnos mi is bedőltünk.

Az elmúlt napokban bejárta a nemzetközi és a magyar média jelentős részét az az űrkutatással kapcsolatos szenzációs hír, ami szerint az Egyesült Államok űrügynöksége, a NASA lelkészeket és teológusokat alkalmaz és toboroz. A NASA által felfogadott papok feladata, hogy segítsenek kideríteni, miképp reagálnának az emberek arra, ha a kutatók más bolygókon intelligens élet nyomaira bukkannának – állt a cikkekben magyarázatként.

A hírt az Magyar Távirati Iroda (MTI) is kiadta 2021. december 28-án, rendes hírszolgáltatása részeként. Az MTI szövege alapján az rtl.hu is cikket közölt a témáról.

Ez utólag visszatekintve hiba volt, ugyanis a hír nem igaz.

Az Associated Press hírügynökség tényellenőrző csapata december 29-én közzétette az interneten napok óta keringő hír tételes cáfolatát: NASA hasn’t hired theologians to study reaction to alien life.

Az AP tényellenőrzői utánanéztek annak az állításnak, amit az utóbbi napokban világszerte sokan megosztottak a közösségi médiában: „A NASA épp most bérelt fel 24 teológust, hogy felmérje, miképp reagálna a világ, ha idegen életet fedeznénk fel.”

Az AP értékelése: a hír hamis.

A NASA nem bérelt fel teológusokat, hogy azt tanulmányozzák, miképp reagálnának az emberek az idegen élet felfedezésére.

A hírnek pici valóságmagva mégiscsak van

A NASA asztrobiológiai programja 2015-ben biztosított ugyan némi anyagi támogatást a Princetonban működő teológiai kutatóközpontnak (Center of Theological Inquiry, CTI) egy olyan programhoz, amely a földön kívüli élet felfedezésének lehetséges társadalmi hatásait vizsgálja, de a program NASA által finanszírozott része 2017-ben véget ért. Ezt a NASA szóvivője közölte az AP-vel. Azt is mondta, a NASA nem vett részt a kutatók kiválasztásában. Az ösztöndíjasok önállóan dolgoztak a központon keresztül, és nem a NASA alkalmazottai vagy tanácsadói voltak: „A tanulmányon dolgozó kutatókat és tudósokat nem a NASA alkalmazta, hanem a CTI-n keresztül kaptak támogatást a munka elvégzéséhez.”

William Storrar, a CTI igazgatója az AP-nek elmondta: a program célja nem az volt, hogy tanácsot adjon a NASA-nak, hanem hogy a humán tudományok tudósai megvitathassák az asztrobiológiai kutatásokat, azt a tudományterületet, amely azt vizsgálja, milyen lehetőségek vannak a világegyetemben a földön kívüli életre.

„Az asztrobiológia társadalmi vonatkozásairól szóló tudományos elmélkedéseket egy sor önálló monográfiában és lektorált tudományos folyóiratcikkben teszik közzé azok a teológusok, vallástudósok, filozófusok és irodalomtudósok, akik részt vettek a Teológiai Kutatások Központjának vendégkutatói számára szervezett kutatási programunkban” – közölte Storrar az AP-vel.

A téma egyébként a NASA számára nem újdonság. Az ügynökség szóvivője szerint 1998 óta igyekeznek ilyesmivel foglalkozni, beleértve a „földön túli élet megtalálásának lehetséges társadalmi hatásait”.

Bár a CTI-program 2018-ra befejeződött, a közelmúltban akkor kapott figyelmet, amikor az egyik korábbi ösztöndíjas, Andrew Davison tiszteletes a Cambridge-i Egyetemről bejelentette, hogy Asztrobiológia és keresztény tanítás címmel könyvet fog kiadni. Davison az asztrobiológia keresztény teológiára gyakorolt hatását kutatja a Cambridge-i Egyetemen. Davison megerősítette az AP-nek, hogy sem a NASA, sem a CTI nem vette alkalmazásba, és pénzt sem kapott tőlük, kutatói fizetését továbbra is a Cambridge-i Egyetemtől kapja, és kapta akkor is, amikor évekkel ezelőtt részt vett a CTI programjában.

Így terjedt az álhír nálunk

Visszakövetve az álhír útját a magyar médiában, azt találtuk, hogy először december 25-én a Napi.hu, majd pár órával később az Index.hu közölt cikket a konzervatív brit napilap, a The Times december 22-i cikke alapján. A The Times cikke Andrew Davison megjelenés előtt álló könyve apropóján ír arról, hogy a NASA által szponzorált CTI-projekt 24 papot alkalmazott. A cikk címe eredetileg ez volt: Fölöttünk a menny: A NASA papot fogadott, hogy felkészüljenek az idegenek felfedezésre. (Az AP tényfeltáró cikke szerint a Times cikkének első két bekezdése alapján terjedt el szélsebesen a hír a közösségi médiában, elsősorban Twitteren és Facebookon.)

A Napi és az Index december 25-i cikkei már jelen időben állították, hogy a NASA jelenleg is foglalkoztat papokat. December 26-án még a Computerworld szemlézte a Times cikkét.

Ezzel úgy tűnt, el is sikkad a téma, de az MTI hírszerkesztői, talán az év vége hírínségétől szenvedve, úgy nem döntenek, hogy átveszik a hírt. Ami kifejezetten érdekes, hogy az MTI már nem az eredeti fals hírforrás, a Times december 22-i cikkét vette alapul, hanem a 2008-ban alapított The Western Journal nevű amerikai konzervatív hír- és politikai véleményoldal december 27-i szövegét szemlézte. A Western Journal cikke pedig nem más, mint a Times cikkének még konzervatívabbra, még vallásosabb színezetűre fazonírozott szemléje, ami alapján az MTI az alábbi szöveggel tette közzé a hírt (itt és most változtatás nélkül közöljük):

A NASA lelkészeket és teológusokat vesz fel
   Washington, 2021. december 28., kedd (MTI) - A NASA, az amerikai űrkutatási és űrrepülési kormányzati ügynökség lelkészeket és teológusokat vesz fel, hogy segítsenek megértetni, hogyan reagálhatnak az emberek arra az esetleges bejelentésre, hogy más bolygókon is találtak intelligens élet nyomaira – jelentette a The Western Journal című amerikai hírportál.
   A portál arról tudósít, hogy az ügynökség az ausztrál származású Andrew Davison lelkészt vette fel, továbbá 23 teológust vett állományba.
   Davison lelkész – akinek Asztrobiológia és keresztény doktrína című könyve 2022-ben jelenik meg – a teológusokkal együtt részt vesz a NASA és a Princeton Egyetem közös projektjében, amely a földön kívüli élet esetleges azonosításakor várható emberi és egyházi reakciókat vizsgálja.
   A hírportál szerint a projekt időszerű. A James Webb űrteleszkópnak, amelyet karácsonykor lőttek fel sikeresen, megvan a képessége arra, hogy nagyon távoli csillagokat és bolygórendszereket, valamint az élet eredetét tanulmányozza és elemezze, abból a szempontból is, hogy vajon alkalmasak-e emberi életre.
   A portál idézi Carl Pilchert, a NASA asztrobiológiai intézetének volt vezetőjét, aki szerint annak a feltételezése, hogy a világegyetemben sehol másutt nincs élet, „elfogadhatatlan, amikor több mint százmilliárd csillag van csak ebben a galaxisban, és több mint százmilliárd galaxis van a világegyetemben”.
   A lelkészek és teológusok segítségével most a NASA és a Princeton Egyetem azt is vizsgálja, hogy a különböző vallások hogyan tehetik magukévá és illeszthetik tanításaikba a földön kívüli élet lehetőségét.
   A munkában keresztény, muszlim és zsidó vallástudósok és gyakorló papok vesznek részt.

Innentől nem volt megállás, a magyar oldalak (köztük sajnos mi is) bedőltek a hangzatos hírnek, sokszor kreatív címadással, a téma továbbgondolásával.

Tanulság: ha egy tudományos hír bizarrnak, szenzációhajhásznak hangzik (tegyük szívünkre a kezünket, ez a papos NASA pont ilyen volt), akkor az elég nagy valószínűséggel hamis, de minimum félreértésen, félrefordításon alapul, és olyan, amúgy köztiszteletnek örvendő lapok is lehetnek álhírek forrásai, mint a Times.

Nyitókép: egy ortodox pap megáld egy Szojuz rakétát Bajkonurban, 2014. március 24-én Fotó: Joel Kowsky/NASA