Reggeli

„Ez a gyerekbántalmazás” – van, aki még meg sem született, máris 60 ezer követője van

rtl.hurtl.hu

2022. november 11. 8:19

Híresség meg nem született gyerekének Instagram-oldala 60 ezer követővel, játékokat kicsomagoló kisfiú több millió követővel – csak néhány példa a kiskorú influenszerkedés világából. Hogy milyen hatással lehet egy gyerekre, ha már ilyen fiatalon jelen van a közösségi médiában és híressé válik, arról Forgács Mariann közösségimédia-szakértő és Tóth Dániel pszichológus beszélt a Reggeliben.

Forgács Mariann azt mondta, amikor a témával foglalkozott, egy idő után abba kellett hagynia az anyaggyűjtést, mert egyre rosszabbul érezte magát az esetek láttán. Megemlítette például, hogy van híresség, akinek a meg nem született gyerekének már 60 ezer követője van az Instagramon, majd amikor megszületett, még jött több százezer.

Az, hogy a gyerek ezt követeli és élvezi, az amerikai gyerekszépségversenyekről is azt mondják, hogy a gyerek miatt történik mindez

– jegyezte meg.

Tóth Dániel pszichológus szerint a közösségi média kapcsán a keretek megtartása és az önbecsülés kérdése a felnőtteken is kifognak, egy gyereket meg „egy életre haza tud vágni”. Ráadásul ilyen kis korban fel sem fogja, mi történik, játéknak fogja fel az egészet.

Forgács Mariann felhívta a „sharenting” gyakorlatára a figyelmet, ami a megosztás és a szülőség mozaikszava, és azt jelenti, hogy gyakorlatilag a baba fogantatásától végig van követve az élete a közösségi médiában. Külföldön lehet például arról hallani, hogy a gyerek felnőttként bepereli a szülőt a róla megosztott korábbi képek miatt.

„Ez a gyerekbántalmazás territóriuma” – jegyezte meg Tóth Dániel pszichológus, olyan, mint régen a pálinkás cumi: elvan vele a gyerek, leköti. 

A közösségi média meghekkeli az érzelmi intelligencia minden pillérét. Ott az van, amit mutatok, nem az, amit megélek, egy látszat, szimulált élményvilág, ami nagyon rossz a gyerekeknek

– részletezte. Ez idővel figyelemzavarokhoz, viselkedészavarokhoz és digitális autizmushoz vezethet.

A pszichológust a legtöbb szülő azzal keresi meg, hogy már kezelhetetlenné vált a dolog: a gyerek telefon nélkül nem akar aludni, enni, létezni. 

Ha magára hagyom a gyereket a digitális dzsungelben, akkor az a farkas törvénye szerint mauglisodik: annyit érsz, ahány lájkod van, bármit megtehetsz következmények nélkül, csak a látszat, a most számít. Ezek destruktív elvek egy kisgyerek számára

– fogalmazott.

A „kidfluenszereket” már a márkák is megkeresik, van például egy több milliós táborral rendelkező kisfiú, aki játékokat csomagol ki a posztjaiban. Erkölcsileg is el kellene gondolkodniuk a hirdetőknek, hogy adnak-e pénzt a szülőknek, hangzott még el. A szakértők egyetértettek: a digitális nevelés a szülővel kezdődik, előbb neki magával kell dolgoznia.

#Reggeli#Videó#Életmód#gyerekek#közösségi média#influenszer#kiskorú#szülő#pszichológus

Címlapról ajánljuk