„Az egészet követeljük ezek után” – csaknem 40 óra késéssel indult el az Antalayaba tartó gép Budapestről

Balogh ZoltánBalogh Zoltán

2024. július 7. 18:22

Csaknem 40 óra késéssel indult el vasárnap reggel Budapestről a törökországi Antalyaba egy charterjárat, ugyanis meghibásodott az egyik hajtóműve. A Budapest Airport szerint a törökök időben tájékoztatták őket, az utasok viszont azt állítják, hogy végig bizonytalanságban voltak. Sokan fel is adták az utat, a 155 utasból végül csak 65-en szálltak vasárnap a gépre.

FRISSÍTÉS:

Az Itaka Utazási Iroda az alábbi tájékoztatást küldte szerkesztőségünknek az eredetileg pénteken 16:40-kor induló Budapest-Antalya járatkéséssel kapcsolatban:

„A Tailwind légitársaság által üzemeltetett Antalyába induló repülőgép, amelyet többek között az Itaka Utazási Iroda is használ charter járatként, péntek este meghibásodott. Kollégáink azonnal kapcsolatba léptek a légitársasággal, hogy információhoz jussanak a várható indulással kapcsolatban. A várható késésről utasainkat e-mailben tájékoztattuk. Az ITAKA Hungary Utazási Iroda kollégája ugyanezzel a járattal repült volna Antalyaba, és személyesen tájékoztatta az utasokat a reptéren az aktuális fejleményekről. Emellett Kreiter Gábor, az ITAKA ügyvezető igazgatója telefonon kihangosítva az aktuális indulási időről – mely információt a légitársaságtól kaptunk – személyesen tájékoztatta az utasokat. A járat indulását az irodától független okból többször módosították, végül a gép javításának elhúzódása miatt csak vasárnap hajnalban szállt fel. Az Itaka Utazási Iroda vezetősége már időközben azt a döntést hozta, hogy amennyiben a járat szombat 15:00-ig nem indul el, ez esetben utasai elállhatnak a foglalástól, és teljes visszatérítést kapnak az irodától. Az utazási irodánk az utasoknak a visszatérítésen túl felajánlotta, hogy amennyiben átfoglalnának az Itaka Utazási Iroda által szervezett másik utazásra (időpont és/vagy szálláshely módosítással), úgy az aktuális csomagárból további 5% kedvezményt biztosít. 

Természetesen azon utasokat, akik nem éltek a lemondás vagy átfoglalás lehetőségével és mindenképpen utazni kívántak, elvittük Antalyaba és a foglalásuk szerinti hotelbe ingyenes transzfert biztosítottunk. Ezen túl meggyőződtünk arról a helyszínen tartózkodó kollégáktól, illetve a helyi partnerünktől (aki szintén ITAKA vállalat), hogy minden szolgáltatást a szerződés szerint teljesítünk. A tőlünk független késés miatt kiesett szolgáltatások (szállás és étkezés) arányos díját visszatérítjük.

Kollégáink folyamatosan telefonon tartották a kapcsolatot a légitársasággal, illetve az utasokkal is. Nem igaz az az állítás, hogy nem tájékoztattuk az utasokat, a kollégánk a helyszínen volt, és telefonon is elérhetők voltunk. Utasaink érdekében a jogszabályi kötelezettségeinken túl is minden tőlünk telhetőt megtettünk, hogy el tudjanak utazni.

Kreiter Gábor az Itaka Utazási Iroda ügyvezető igazgatója, mint a MUISZ kiutaztatási bizottságának a tagja a következő MUISZ bizottsági ülésen szorgalmazni fogja, hogy a légitársaságokat is legalább olyan szigorúbban szabályozzák, mint az utazásszervezőket, hogy a tájékoztatási kötelezettség ne csak az utazási irodákat terhelje. Az utóbbi időben megszaporodott késések legnagyobb vesztesei az utasok, akik mellett az utazásszervezők is komoly károkat szenvednek el. Az ilyen helyzetek jellemzően az utazásszervezők hatáskörén kívül álló okok miatt következnek be, melyre semmilyen ráhatása nincs az irodának, azok megoldását sem tudja közvetlenül befolyásolni.

Az ITAKA Utazási Irodának mint utazásszervező cégnek 30 napja van az írásos panasz beérkezésétől kezdve, hogy egyezségre jusson az utasokkal. Ehhez képest most is, mint minden hasonló esetben, már a helyszínen, azonnal próbáltuk orvosolni a problémát. A vonatkozó jogszabályban felsorolt tájékoztatási és kártérítési kötelezettségen túlmutatva azonnal értesítettük a járatra várakozókat, megadtunk minden információt az utasoknak, több - korábban felsorolt - alternatívát is felkínálva nekik. Éppen ezért a leghatározottabban cáfolunk minden olyan pletykát, ami a tájékoztatási vagy egyéb kötelezettségünk elmulasztásáról szól. Ugyanúgy nem igaz az a hír sem, hogy nem reagálunk a sajtó megkeresésére. Eddig egyetlen sajtóorgánum keresett meg bennünket, akiknek a feltett kérdéseire válaszoltunk.

Sajnos a légiközlekedésben az utóbbi időszakban kialakult katasztrofális állapotokra, amelyek nem elhanyagolható részben a földi kiszolgálók felelőssége, az utazásszervezőknek nincs ráhatásuk.

Ezúton is elnézést kérünk utasainktól a kialakult helyzetért és sajnáljuk, hogy sokaknak az előre eltervezett pihenésük nem a tervek szerint alakult. Az ITAKA Hungary Utazási Iroda minden munkatársa folyamatosan azon dolgozik, hogy utasainak a legjobb élményt kínálja. Számunkra presztízskérdés, hogy az utasaink a legjobb szolgáltatást kapják, és bármilyen probléma esetén a jogszabályban előírt kártérítésben részesüljenek, amihez ragaszkodunk.”