Gazdaság

15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek, hogy Mészáros Lőrincék gondozzák a sztrádákat

rtl.hurtl.hu

2024. április 29. 16:26

Kiderült, hogy kik állnak azon magántőkealapok mögött, amelyek az autópályás konzorciumot alkotják. Nagy meglepetés nincs, a 35 évre kifizetendő összeg azonban nőtt.

Mintegy 15-17 ezer milliárd forintba kerülhet az adófizetőknek, hogy a kormány kiszervezte a hazai gyorsforgalmiút-hálózat nagy részét – írja a Szabad Európa. A kormány 35 évre adta ki koncesszióba egy magáncégek alkotta konzorciumnak az úthálózatot. A portál kiperelte a szerződés mellékleteit a Nemzeti Koncessziós Irodától (NKOI), ebből többek között az is kiderült, kihez tartoznak azok a magántőke-alapok, amelyek a konzorciumot alkotják.

A nyertes konzorcium összesen hét magántőkealapból áll, a mellékletek tartalmazzák azokat a nyilatkozatokat, amelyeket az egyes magántőkealapok tulajdonosai tettek. A 2021-es dokumentumok szerint 

Szíjj László úgy nyilatkozott, hogy ő a tulajdonosa a Themis, a Via, a Vesta és a Cronus magántőkealapnak, Mészáros Lőrincé pedig a Konzum PE, az Opus New Way és az Opus Bridge magántőkealap.

Korábban a kormányzati háttérszámítás 13,7 ezer milliárdos költséggel számolt (az M5-ös és M6-os autópályákkal együtt, amelyekkel korábban nem számoltak, de aztán végül mégis bekerültek a koncessziós utak közé), azonban a mellékletekből kiderült, sokkal többet kell majd fizetnie az államnak: összesen 17,29 ezer milliárd forintot. Mindezt a két fent jelzett úttal együtt. Ez egyébként két tételből áll össze, 9222 milliárd forintból kell új szakaszokat építeni, illetve a meglevőt bővíteni, míg 8067 milliárd forint az üzemeltetés díja.

A Szabad Európa megjegyzi, hogy a koncessziós konstrukció egyik sajátossága, hogy ezekre az új autópálya-szakaszokkal, illetve sávbővítéssel kapcsolatos beruházásokra már nem kell közbeszerzést kiírni, az MKIF maga dönti el, hogy milyen alvállalkozóval és mennyiért végezteti el a munkát. Mivel Magyarország két legnagyobb építési vállalkozójának érdekeltségei kapták meg a koncessziót, saját cégeikkel is elvégeztethetik.

Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd

#Gazdaság#mészáros lőrinc#Szijj László#autópálya koncesszió#útépítés#autópálya#közpénz