Belföld

700 milliárd forint vándorolhat Mészáros Lőrinchez és Szíjj Lászlóhoz

rtl.hurtl.hu

2023. november 15. 11:12

Szinte felfoghatatlan mennyiségű pénzt kereshetnek, a Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő Zrt. (MKIF) 35 évre nyerte el az autópálya koncessziót.

A G7 gazdasági portál elemzése szerint akár 700 milliárd forintot is kereshet a Mészáros Lőrinc és Szíjj László által tulajdonolt Magyar Koncessziós Infrastruktúra-Fejlesztő (MKIF), amely a 35 évre nyerte el az autópálya koncessziót. A két kormányközeli vállalkozó érdekeltségei 2022 szeptemberében vették át az állami gyorsforgalmi utak meghatározó részének üzemeltetését.

A portál cikke szerint az MKIF négy hónappal az átvétel után 6,5 milliárd forint nyereséget könyvelhetett el. A G7-nek ezt ki kellett számolni, mivel a társaság nem volt hajlandó közölni, hogy mennyi profitjuk keletkezett a koncesszió elnyerése óta.

Az idei költségvetésben az MKIF rendelkezésre állási díját bruttó 182, nettó 143 milliárd forintban állapították meg, ami a költségvetés 0,4 százaléka, ez az összeg csak az 1237 km autópálya üzemeltetését fedezi

– írja a lap.

Azt nem tudni, hogy Mészárosék pontosan mennyi pénzért építik az autópályákat, és hogy mennyi pénzt kapnak az üzemeltetésért, mivel ezt csak titkos szerződések tartalmazzák. Azt sem lehet tudni, hogy pontosan milyen ütemterv szerint halad majd a fejlesztés, mivel azt sem az MKIF, sem az állam nem árulta el.

A G7 számítása szerint az M5-M6 autópályákon 1 km megépítése és üzemeltetése nettó 328 millió forintba kerül majd az adófizetőknek, ami többek között azért is érdekes adat, mert az MKIF 116 millió forintért üzemeltet 1 km már meglévő gyorsforgalmi utat, ez az összeg csak a töredéke az új szakaszokhoz képest.

A lap megkereste az MKIF-et is, akik közölték, hogy három év alatt 538 km autópályát kell szintre hozni és karban tartani, ami százmilliárdos nagyságrendű költséggel jár. A G7 cikke szerint ez ennél sokkal alacsonyabban is kihozható, akár 35-60 milliárd forintból is. Az első nagy falat az M1-es bővítése lesz, azt 2025 őszéig kell elvileg elindítania az MKIF-nek.

A lap megjegyzi, hogy a konzorcium megpróbálja eltitkolni a valódi profitját. Az MKIF 43 milliárdos árbevétel mellett alig 139 millió nyereséget tud felmutatni, de ennek az a fő oka, hogy az MKIF valójában átadta teljes árbevételét alvállalkozásainak.

A Mészáros Lőrinc és Szíjj László magántőkealapjai által kezel vállalatok tavaly szeptembertől tavaly év végéig 6,5 milliárdos adózott nyereséget könyvelhettek el. A portál úgy számol, hogy az MKIF nagyjából 19,6 milliárdos profittal számolhat évente. Ez 35 év alatt 684 milliárd forint nyereséget jelent.

A G7 kíváncsi volt rá, hogy a 6,5 milliárdos profittal elégedettek-e, de őket – a válaszuk szerint – nem a pénz, hanem a feladat motiválja.

Ez egy hosszútávú befektetés. Ezért azt gondoljuk, hogy az első négy hónap után ez a kérdés nem időszerű. A cél, hogy a közlekedők jó minőségű utakon közlekedhessenek. Mi is ezért dolgozunk

– közölte az MKIF.

Nyitókép: Mészáros Lőrinc, beszédet mond a Felcsúti Sport- és Konferenciaközpontban 2023. augusztus 29-én. Fotó: MTI/Bodnár Boglárka

#Belföld#mészáros lőrinc#autópálya koncesszió#MKIF#szíjj lászló