EUEurópa

Meglépte az EU Tanácsa: szabályozzák az online politikai hirdetéseket

rtl.hurtl.hu

2024. március 11. 21:34

Az EU Tanácsa elfogadta a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendeletet, amelynek célja, hogy fellépjen a választók manipulációja és a választásokba való külföldi beavatkozás ellen.  

Az Európai Unió Tanácsa hétfőn elfogadta a politikai hirdetések átláthatóságáról szóló rendeletet, melynek célja az információk meghamisítása és a választásokba való külföldi beavatkozás elleni küzdelem – írja az MTI.

A tagállami minisztereket tömörítő Tanács közleménye szerint így könnyebb lesz felismerni a politikai hirdetéseket, hogy valójában ki áll ezek mögött és azt, hogy célzott reklámról van-e szó. A rendelet emellett ellenállóbbá kívánja tenni a választási és népszavazási kampányokat a beavatkozással szemben. Az új szabály értelmében

a választásokat vagy népszavazásokat megelőző három hónapos időszakban tilos lesz hirdetéseket az EU-n kívülről finanszírozni. A politikai hirdetéseken ezentúl egyértelműen fel kell majd tüntetni azok politikai és célzott jellegét.

A brüsszeli közlemény szerint a rendelet megkönnyíti a tájékozódást arról, hogy ki fizeti és mennyibe került a hirdetés, illetve melyik választáshoz vagy népszavazáshoz kapcsolódik. Az összes politikai hirdetést és a kapcsolódó információkat nyilvános online adattárban fogják tárolni. A manipuláció elleni védelem érdekében ezentúl:

  • csak akkor lehet majd a személyekről összegyűjtött személyes adatokat felhasználni ahhoz, hogy személyre szabjanak egy politikai hirdetést, ha ehhez az érintettek hozzájárulnak;
  • a hirdetések célba juttatásához nem használhatók fel különleges személyes adatok, például az etnikai hovatartozás, a vallás, a szexuális irányultság vagy a kiskorúak adatai.

Megjegyezték, a szabály csak a fizetett politikai hirdetésekre vonatkozik, egyúttal nem érinti azok tartalmát, sem a kampányok lebonyolítására és finanszírozására vonatkozó szabályokat. A rendelet a kihirdetésétől számított 18 hónap elteltével lép hatályba, de a határokon átívelő politikai reklámok megkülönböztetésmentes nyújtására vonatkozó fogalommeghatározásokat és intézkedéseket már a kihirdetést követő húsz nappal alkalmazni kell – tájékoztatott az uniós tanács.

Nyitókép (illusztráció): Thierry Monasse / Getty Images

#Európa#európai unió tanácsa#online#politikai hirdetés#átláthatóság#rendelet