Gazdaság

Reagált az eMAG, az IKEA és a Media Markt arra, hogy a kormány kötelezővé tette a postai kiszállítást is

Mohos MátéMohos Máté

2024. március 18. 5:03

Március végétől minden Magyarországon működő webáruháznak kötelező lesz a Magyar Postát is felajánlani a vásárlóknak kiszállításra. Bár a céggel nem kell szerződniük, ez így is helyzetbe hozhatja a vállalatot, aminek költségeit ráadásul a webshopoknak kell állniuk. Több online áruház azt közölte az rtl.hu-val, hogy megoldják az átállást, azonban a szektorban komoly aggodalmakról is hallani. Kérdéses például, hogy mi történne akkor, ha az eddigieknél hirtelen sokkal több csomagot kellene kiszállítania az állami vállalatnak. Közben az IKEA tárgyalásokat kezdeményezett a Magyar Postával „az együttműködés lehetőségeinek feltárása érdekében”.

Március 28-tól kötelező lesz a Magyar Postával, konkrétan annak a csomagszállítással foglalkozó leányvállalatával, az MPL-lel is kiszállítatni minden megvásárolt cikket minden Magyarországon jelenlévő webáruház. „Komoly kérdés lehet, hogy az eddigi postai minőség mennyire fog romlani a hirtelen drasztikusan megnövekvő csomagszámnak köszönhetően. Mivel jelenleg nincs látványos toborzás, így hirtelenjében teljesen össze is omolhatna a szolgáltatásuk” – hívta fel a figyelmet Jánvári András, webkereskedelmi szakértő a Multi-vitamin.hu webáruház sajtóközleményében.

Nem csak ő aggódik az új szabályzás miatt. Korábban az Ecommerce Hungary alelnöke, Ormós Zoltán arról beszélt, hogy „nagy az ijedtség” a szektorban, de az érdekvédelmi szervezet igyekszik segíteni a webáruházaknak.

A kormány kötelezővé tenné, hogy a Magyar Postán keresztül is szállíthassanak a webshopok – az online áruházaknak ez viszont nem érdekük
Fotó: Getty Images

Mit tartalmaz a rendelkezés?

A rendelkezésről először a Posta február 16-i köremailéből értesülhetett a közvélemény, amelyet a legtöbb magyar webáruháznak elküldtek. A hírlevélből kiderül: az új törvény a legtöbb esetben fejlesztési terheket rak a magyar webáruházakra, ami versenyhátrányt jelent a nemzetközi szereplőkkel szemben.

Ezentúl kötelező lesz lehetővé tenni az ügyfelek számára, hogy a Magyar Postát válasszák csomagjuk kiszállítójaként. A vállalkozásokat azonban kötelezni fogják, hogy az egyetemes vagy az üzleti MPL-szolgáltatást a többi szolgáltatóval azonos módon tüntessék fel a magyar webshopok honlapján. Az Ecommerce Hungary korábban a 24.hu-nak osztotta meg aggályait: az egyetemes szolgáltatás választása „bújtatott szerződésnek” tekinthető még ha egyébként nem is kötelező leszerződni a postával. Ez egyébként alaptörvényellenes is lenne.

A Magyar Posta tájékoztatója alapján persze a magyar webshopok megtehetnék, hogy olyan irreálisan magas árat fizettetnek az MPL-es kiszállításért, hogy senkinek sem érje meg ez, azonban a jogalkotó erre is felkészült. A posta hivatalos áraitól jól elkülönülten kell megjeleníteni azt az összeget, amit a webshop tesz rá arra. Vagyis ez a gyakorlatban úgy nézhet ki, hogy amikor a vásárló fizetne, akkor a kosarában látja mondjuk az 1990 forintos standard MPL-árat és egy külön sorban azt, hogy ezen felül mit rak rá az online bolt.

 Az Ecommerce Hungary szerint ráadásul teljesen ellentétes egy webáruház működésével a jogszabály, hiszen a fogyasztó felé nem súly (mint a postánál), hanem bruttó vásárlási összeg alapján képez szállítási díjat egy webshop. Ennek következtében a kisebb, vagy közepes méretű webshopoknál akkora kár keletkezhet, hogy bezárásra kényszerülhetnek.

Cikkajánló: „Előbb lő, aztán kérdez” – honnan jött, és mit akar a Temu, ami kábítóan olcsó termékeivel árasztja el a közösségi oldalakat?

A Temu kínai webáruház rendkívüli népszerűségnek örvend olcsó termékeket kínáló hirdetéseivel, amelyek az elmúlt hónapokban intenzíven terjedtek a különböző közösségi médiás felületeken. A magyar versenytársak tisztességtelenséget sejtenek a háttérben, és a GVH-hoz fordultak. A Temu azonban állítja: csupán költséghatékonyabb, mint a többiek, azáltal, hogy kikerüli a kiskereskedelmi ellátási láncok hibáit. A GVH mindenesetre megindította az eljárást. 

Mit mondanak a piaci szereplők?

A kosarertek.hu az ügyben megkérdezte a Magyar Postát is, ám ők mindössze azt válaszolták, hogy „társaságunknál évről évre dinamikusan emelkedik a belföldi csomagszolgáltatások igénybevétele. Elmondható, hogy jelentős mértékű növekedést a covid időszaka alatt realizáltunk, azt követően ez a tendencia kissé visszaesett, de 2023-tól kezdődően ismét 10% feletti mértékben növekszik a kezelt csomagok száma”.

Az rtl.hu több népszerű webáruhazat kérdezett meg, mekkora problémát jelent számukra az alkalmazkodás az új helyzethez. Az eMAG részéről röviden annyit írtak: „Természetesen tisztában vagyunk a jogszabállyal, annak megfelelően fogunk eljárni a hatálybalépést követően”.

A MediaMarkt pedig arról számolt be, hogy az ő működésükben „nem jelent fennakadást a rendelkezés, mert az MPL eddig is a partnerünk volt a csomagkézbesítésben online rendelés esetén. Minimális változtatásra van szükség a rendszerünkben a teljes törvényi megfelelés érdekében, amihez az Országos Kereskedelmi Szövetségen keresztül kértünk pontos útmutatást”.

Mivel azonban a Magyar Posta eddig is partnerünk volt, a rendelet semmilyen extra költséggel vagy kieséssel nem jár a MediaMarkt számára.

Hozzátették: „A fejlesztőink már dolgoznak a honlap átalakításán. A meglévő infrastruktúrának és a működő gyakorlatnak köszönhetően ahogyan eddig is, úgy március 28-tól is biztosítani tudjuk a zökkenőmentes áruszállítást azoknak a vásárlóinknak is, akik az MPL-t választották”.

Az IKEA nevében Nicola Nappi válaszolt, aki a cég csehországi, magyarországi és szlovákiai logisztikai menedzsere. „Tudomásunk van a rendeletről és aktívan dolgozunk azok mentén az információk mentén, amelyeket a rendelkezés biztosít. Emellett további tárgyalásokat kezdeményeztünk a Magyar Postával az együttműködés lehetőségeinek feltárása érdekében”.

A cég „időt és további erőforrásokat fordít a szolgáltatás fejlesztésére, hogy a megadott határidőig biztosítsa a jogszabályoknak való megfelelést”, amelynek többletköltségeit egyelőre még nem tudják megbecsülni.

Azt azonban megerősítjük, hogy az előre nem látható változások miatt át kellett csoportosítanunk erőforrásainkat és késleltetnünk más üzletfejlesztési kezdeményezéseket és növekedési lehetőségeket a magyar piacon. Megerősítjük, hogy az előkészítési szakasz rendkívül időigényes 

– írták. Ők a kormány részéről „méltányolnánk, ha lehetőség nyílna a jelenlegihez hasonló döntések és operatív részleteinek előzetes megvitatására a magánszektorral”, hogy „minden szükséges lépést megtehessünk azért, hogy vásárlóink számára a legjobb minőséget nyújtsuk”.

Nem áll jól a Posta szénája

Korábban többször is cikkeztünk arról, hogy a válság és a covid óta a Magyar Posta elég jelentős problémákkal küzd. Az Egyetemes Postaegyesület tavalyi rangsora szerint itthon már rosszabb a szolgáltatás minősége, mint Thaiföldön, Malajziában, Moldovában, vagy Indiában. Ráadásul a hazai postaszolgáltatás értékelése például 2020-hoz képest romlott is.

2022 novemberében az RTL Híradó is tudósított 366 postahivatal bezárásáról. Az pedig szintén tavaly októberi hír, hogy a postáról százasával tűntek el a dolgozók.


A bezárt postáknál volt olyan is, hogy egy vállalkozó saját zsebébe nyúlva segített egy önkormányzatnak, hogy újra tudja nyitni a nagykanizsai postát, de még így is olcsóbban kijöttek, mintha elfogadták volna a Magyar Posta több tízmilliós ajánlatát.

A postának pedig az ukrán Nova Post képében új konkurenciája érkezett tavaly Magyarországra, amely fiókot és futárszolgálatot is indított hazánkban. Novemberben pedig az infláció miatt a Posta áremelésre is kényszerült, az erről szóló riportot alább nézheti meg:


Nyitókép: Róka László / MTVA

#Gazdaság#magyar posta#webáruház#online#csomag#szállítás#futár#ecommerce hungary#emag#media markt#ikea#ma

Címlapról ajánljuk