Gazdaság

A Postának nem sikerült fennakadások nélkül a nyakába vennie az összes létező webshop kiszolgálását

rtl.hurtl.hu

2024. április 29. 16:38

Az első hónapban akadtak problémák a március végén bevezetett kötelező postai csomagszállítással. A webshopok pluszdíjakat vezetnek be, a Magyar Posta szerint azonban megfelelő minőségben látják el a feladatot.

Március 28-tól a kormány döntése nyomán minden Magyarországon működő webáruháznak kötelező a Magyar Postát is felajánlani a vásárlóknak a csomagok kiszállításához. A hvg360 cikke szerint ennek bevezetése nehézkesen indult: a Magyar Postának nem sikerült fennakadások nélkül a nyakába vennie az összes létező webshop kiszolgálását.

Mint írják, volt webshop, amelyhez az új szerződés első napján rögtön nem jutott kocsi felvenni az összekészített pakkokat. A vásárlók közt volt, akit értesítettek, hogy a csomagja nem fért be a kiválasztott automatába, csak postán maradó küldeményként veheti át. De a lap szerint olyan kereskedő is akadt, aki inkább figyelmeztette a vásárlóit:

csak saját felelősségükre válasszák a postai kiszállítást, mert a webshop nem tudja garantálni, mikor kapják kézhez az árut.

Vegyesek a kereskedők tapasztalatai az új rendszerrel – mondta Kóczán Tamás, az Unas webshopszolgáltató ügyvezetője. Az ügyfeleik visszajelzéseit összegezve hozzátette: vannak, akik a postai csomagfeladásnál futottak nehézségekbe, míg mások sorban állásra panaszkodtak. A webshopok jó része eközben emelt áron kínálja a postai opciót: 

bevezettek ugyanis egy, a meghatározott szállítási díjakon felül fizetendő, például beszállítási vagy egyéb néven nevezett pluszdíjat.

Azt írják, a kötelező postázás nemcsak azoknak a kis webshopoknak az életét nehezítette meg, amelyek nem szerződtek a Postával, ugyanez igaz a nagy szereplőkre is. A lap szerint erre az Ikea jó példa, amely eddig a meglévő logisztikai partnerével, a DPD-vel szállított, immár viszont a postát is fel kell kínálniuk, ám aki ezt választja, annak felszámolnak egy 3850 forintos „összekészítési” díjat. Ez azt jelenti, hogy

egy kisebb ikeás tárgy házhoz szállítása a Postával közel 5000, míg normál kiszállítással kevesebb mint 1500 forintba kerül.

A lapnak a Posta mindeközben arról beszélt, hogy minden rendben van, képesek a rendelet által rájuk ruházott feladatot megfelelő minőségben ellátni. A lap szerint a kötelező postai csomagkiszállítás egyébként többletforgalmat hoz az állami vállalatnak, amely ennek köszönhetően piaci részesedést szerezhet meg versenytársai elől.  

Aggodalmak kíséretében vezették be a kötelező postai kiszállítást

Március 28-ától kötelező a Magyar Postával, konkrétan annak a csomagszállítással foglalkozó leányvállalatával, az MPL-lel is kiszállítatni minden megvásárolt cikket az összes Magyarországon jelen lévő webáruháznak. Bár a céggel nem kell szerződniük, ez így is helyzetbe hozhatja a vállalatot, aminek költségeit ráadásul a webshopoknak kell állniuk.

Több online áruház márciusban azt közölte az rtl.hu-val, hogy megoldják az átállást, azonban a szektorban komoly aggodalmakról is hallani. Már a kezdetekkor azt vetették fel kérdésként, hogy mi történne akkor, ha az eddigieknél hirtelen sokkal több csomagot kellene kiszállítania az állami vállalatnak. 

Korábban többször is cikkeztünk arról, hogy a válság és a covid óta a Magyar Posta elég jelentős problémákkal küzd. Az Egyetemes Postaegyesület tavalyi rangsora szerint itthon már rosszabb a szolgáltatás minősége, mint Thaiföldön, Malajziában, Moldovában vagy Indiában. Ráadásul a hazai postaszolgáltatás értékelése például 2020-hoz képest romlott is.

2022 novemberében az RTL Híradó is tudósított 366 postahivatal bezárásáról. Az pedig szintén tavaly októberi hír, hogy a Postáról százasával tűntek el a dolgozók.


Novemberben pedig az infláció miatt a Posta áremelésre is kényszerült, az erről szóló riportot a lenti videóra kattintva tekintheti meg:


Nyitókép: Czeglédi Zsolt / MTI

 

#Gazdaság#magyar posta#csomagszállítás#csomag#szállítás#webshop#webáruház#ikea