Gazdaság

„Előbb lő, aztán kérdez” – honnan jött, és mit akar a Temu, ami kábítóan olcsó termékeivel árasztja el a közösségi oldalakat?

Mohos MátéMohos Máté

2024. február 14. 10:02

A Temu kínai webáruház rendkívüli népszerűségnek örvend olcsó termékeket kínáló hirdetéseivel, amelyek az elmúlt hónapokban intenzíven terjedtek a különböző közösségi médiás felületeken. A magyar versenytársak tisztességtelenséget sejtenek a háttérben, és a GVH-hoz fordultak. A Temu azonban állítja: csupán költséghatékonyabb, mint a többiek, azáltal, hogy kikerüli a kiskereskedelmi ellátási láncok hibáit.

A Gazdasági Versenyhivatalhoz fordultak a magyar kereskedők a kínai Temu webáruház miatt, amely – bár kétes hátterű – rendkívüli népszerűségnek örvend. Olcsó termékeket kínáló hirdetései az elmúlt hónapokban intenzíven terjedtek a különböző közösségi médiás felületeken. Az Ecommerce Hungary e-kereskedelmi szövetség szerint számos jogsértést követhet el a webáruház, ezen felül többen gyanítják, hogy a cég szándékosan vállal be jelenleg veszteségeket a piacszerzés és az agresszív terjeszkedés érdekében.

A cég korábban csak annyit közölt az Ecommerce Hungary fellépésével kapcsolatban: „A Temu teljes mértékben elkötelezett amellett, hogy betartsa a törvényeket és az előírásokat minden olyan országban és régióban, ahol tevékenykedik.” Ám a vállalat most hosszabban is válaszolt az rtl.hu kérdéseire az ügyben, valamint elmondta nekünk véleményét Dr. Bőgel György, az Ecommerce Hungary elnöke. Ezen felül rákukkantottunk a cég történetére, módszereire, és éves pénzügyi beszámolójára is, hogy pontosabb képet kapjunk a helyzetről.

Biciklivel érkeztek a futóversenyre: kiakadt a magyar ecommerce szakma a Temu miatt, a kínai cég részletesen válaszolt
Fotó: Liferay / YouTube

Regulációs és politikai kérdés is

„A Temu akkor is nagyon kemény versenytárs lenne, ha minden szabályt betartana” – mondta lapunknak Bőgel György – viszont szerinte egyáltalán nem biztos, hogy ez így is van. A szakember felidézte, hogy a kínai vállalattal kapcsolatban a hazai online hirdetők már több hónapja panaszkodnak. „Először csak szórványosan érkeztek panaszok, aztán hólabdaszerű jelenséggé változott a dolog. Többen már arról beszélnek, hogy konkrét anyagi károkat, piacvesztést okozott számukra a Temu.” Ezeket az eseteket egyelőre nem tudják maradéktalanul igazolni, ezért is kérnek vizsgálatot.

Szerinte két része van az ügynek: egyrészt az elektronikus piacra konkrét szabályok vonatkoznak, és kérdés, hogy ezeket a kínai óriás betartja-e. Itt az adózással, áfával kapcsolatos ügyek mellett olyan kérdések is felmerülnek, hogy szabályosan tüntetik-e fel akcióikat vagy árazzák a termékeket. Szerinte fontos, hogy ezeket a szabályokat minden szereplő betartsa, 

ne legyen olyan, hogy mi futóversenyt tartunk, aztán megjelenik valaki biciklivel.

Az ügy másik része szerinte inkább iparpolitikai, felfogás kérdése: „Mit mondunk? Azt, hogy ilyen a piaci verseny, az erősebb győz? Vagy azt, hogy van egy hazai piac, azon vannak fejlődő, ígéretes hazai cégek, amiket meg kellene védeni valahogy?” – tette fel a kérdést az Ecommerce Hungary elnöke. Szerinte itt arról van szó, hogy megjelent egy komoly, több százmillió dolláros külföldi tőkével rendelkező holding, amely elkezdte elvinni a piacot mindenféle akciókkal, engedményekkel – szerinte „pénzégetéssel”. Még ha ki is derül, hogy a Temu minden szabályt betart, akkor is nagy problémát jelent, hogy óriási marketinggel megjelenik itthon egy olcsó kínai árukat kínáló cég, és komoly versenytárssá növeszti ki magát.

A magyar iparági szereplők egyelőre a GVH-tól kérnek állásfoglalást a Temuról, de ha úgy adódik, akkor intézkedést is. Arra a kérdésre, hogy jogszabálymódosítást is szeretnének-e, Bőgel úgy válaszolt, hogy először az állásfoglalást szeretnék látni. „Elhangzanak a Temuval kapcsolatban vélemények, vádak, ezek között borzasztóan nehéz eligazodni. De látjuk, hogy vannak problémák a stratégiáikkal” – fogalmazott.

Felmerül az a kérdés is, vajon meg lehet-e fosztani az infláció és a válságok miatt csökkenő reálbérből élő fogyasztókat a Temu alacsony áraitól. Bőgel úgy látja, ez nemzetközi probléma; azért is, mert 

a Temu mindössze pár év alatt tarolta le több ország piacát.

Két éve még senki nem hallott róluk, most már a Super Bowlon reklámoznak

A Temu céljairól és szerepéről a cég története mellett még a 2022-es, nyilvánosan elérhető pénzügyi jelentésükből, valamint az rtl.hu-nak megválaszolt kérdésekből tudunk következtetni. Háttérnek annyit érdemes tudni a kínai óriásról: a Pinduoduo nevű, eredetileg mezőgazdasággal foglalkozó vállalat egyik webshopjáról van szó, amelyet 2022-ben jegyeztek be az amerikai Nasdaq tőzsdén. Beszámolójukból kiderül, hogy emellett az adóparadicsomként ismert Kajmán-szigeteken is jelen vannak.

Azt, hogy a vállalat mögött milyen óriási tőke áll, mutatja az is, hogy tavaly, de idén is lement egy-egy reklámuk a Super Bowl alatt. Az amerikaifutball-bajnokság döntőjét évente nagyjából 120 millióan nézik, a korlátozott számú reklámszpotért pedig borsos árat kell fizetni, idén nagyjából 7 millió dollárba került 30 másodperc a tévében. A Temu pedig emellett 15 millió dollárt költött egyéb promóciókra is egyetlen este alatt. A cég Super Bowl alatt leadott reklámja alább nézhető meg:


Nemcsak ez bizonyítja, hogy a Temunál van pénz lóvéra, hanem hirdetéseik agresszív terjesztése és az egymást érő akciók is. A cég lapunk kérdésére azt írta a Bőgel által „pénzszórásnak” nevezett jelenségről: „Alacsony árainkat látva néhányan elgondolkodhatnak azon, hogy profitábilisak vagyunk-e. De ha mélyebben megnézzük a hiányosságokat, amelyek a hagyományos ellátási láncokat sújtják, kiderül, hogy az üzleti modellünk kiemelten hatékony. Ez nemcsak a vásárlók számára hasznos a jobb árak miatt, de egy pozitív körkörösséget hoz létre, amely az üzleteink és a platformunk számára is hasznos.”

Tagadják, hogy a Temu veszteségeket vállalna be amiatt, hogy piacot tudjon szerezni, ahogy azt a platform kritikusai sejtetik. „Ez egész egyszerűen nem igaz” – írták.

Azonban anyacégük, a PDD Holdings 2022-es éves (jelenleg a legfrissebb elérhető) jelentéséből kiderül, ők sem biztosak abban, hogy a jövőben képesek lesznek tartani a Temu óriási növekedését (csak az USA-ban egy év alatt 300 százalékkal nőtt felhasználóik száma). A beszámolóban úgy fogalmaznak: „a múltban nettó veszteségeket szenvedtünk el, és előfordulhat, hogy a jövőben nem tudjuk fenntartani a nyereséges működést”. Hozzáteszik: „az általunk birtokolt és működtetett vállalkozások működési előélete korlátozott. A Pinduoduo platform 2015-ben kezdte meg kereskedelmi működését, a Temu platform 2022-ben kezdte meg kereskedelmi működését. Bevételeink a 2021-es 94 milliárd jüanról 130,6 milliárd jüanra (nagyjából 19 milliárd dollárra) nőttek 2022-ben. Azonban nem biztos, hogy a korábbi teljesítményünk előre jelzi jövőbeli növekedésünket vagy pénzügyi eredményeinket.”

Európai jelenlétéről a Temu az rtl.hu-nak azt írta „Célunk a minőségi termékekhez való hozzáférés demokratizálása, lehetővé téve, hogy mindenki úgy vásárolhasson, mintha egy milliárdos erőforrásaihoz férne hozzá.” Szerintük az árelőnyük abból származik, hogy elkerülik a hagyományos kiskereskedelmi ellátási láncokra jellemző hiányosságokat. Hozzátették, hogy a Temu még mindig új Európában, egyelőre a tanulásnál tartanak, és alkalmazkodnak felhasználóik preferenciáihoz. „Az eddig kapott visszajelzések bátorítottak bennünket, hiszen sok vásárló jelezte, hogy nagyra értékeli, hogy összehasonlítható minőségű termékeket vásárolhat alacsonyabb áron.”

Arra a kérdésre, hogy pontosan mekkora a forgalmuk és a bevételük Magyarországon, nem válaszoltak. Azt sem mondták el, hogy külön a Temunak mekkorák a bevételei.

Az Ecommerce Hungary vezetője felhívta a figyelmet, hogy a saját befektetőiknek szóló jelentésben a cég arról is beszámol: működési kockázatot rejt, hogy ilyen sok országban vannak jelen, és ilyen sok szabályozáshoz kell alkalmazkodniuk. Azt írják: az adatvédelmi és a kereskedelmi szabályokhoz való alkalmazkodás „drága lehet, és további költségeket vonhat maga után”. Bőgel György szerint ez azt jelenti, hogy a Temu az „előbb lövünk, aztán kérdezünk” módszerével lép be új piacokra: tehát csupán akkor kezd alkalmazkodni a szabályokhoz, ha már kiderült, hogy „vannak gondok”. Ők pedig épp azért fordultak a GVH-hoz, hogy ez kiderüljön.

A Temu egyelőre csak a lapunk által küldött kérdések egy részét válaszolta meg: a többi válasz még belső jóváhagyásra vár, jelezték. Amint megkapjuk a többi választ, frissítjük velük cikkünket.

Nyitókép: Jakub Porzycki / NurPhoto via Getty Images

#Gazdaság#temu#kína#cég#webshop#ecommerce hungary#gvh#verseny#ár#olcsó#ma