Gazdaság

A Temu kicselezné az Európai Uniót és Amerikát

rtl.hurtl.hu

2024. augusztus 8. 9:19

Magyarországot is letarolta a Temu, ami az európai és amerikai de minimis szabályokat kihasználva vámmentesen tud kereskedni. Üzleti modelljükből kiiktatták a közvetítőket, a megrendelőhöz közvetlenül a gyártótól érkeznek a termékek úgy, hogy szerződött partnereiket is folyamatos nyomás alatt tartják. Ezt pedig hatalmas marketinggépezettel és adatelemzéssel még hatékonyabbá. Kiderült, hogyan cseleznék ki a szigorodó európai szabályokat.

Mára aki szeretné, az sem nagyon tudja elkerülni a Temut és hirdetéseit. A siker mögött rengeteg pénz és jó adag környezetvédelmi nemtörődömség áll. 

A 2022 szeptemberében indult Temun a ruháktól a háztartási eszközökön át a szépségápolási mütyürökig gyakorlatilag minden megtalálható, leginkább egy hatalmas, online százforintos boltként lehet elképzelni, amit megtámogatnak egy brutális marketinggépezettel. Az árak kétségtelenül sokkal alacsonyabbak, mint amikhez a boltokban hozzászokhattunk, a minőség viszont sokszor kérdéses. Hogy milyen ütemben zabálja fel a piacot a Temu, azt jól mutatja, hogy 

tavaly az ingyenesen letölthető iPhone-alkalmazások közül az Egyesült Államokban a Temu volt a legnépszerűbb, de elesett Európa is. 

A Temu több európai országban, így az Egyesült Királyságban, Németországban, Franciaországban, Spanyolországban és Olaszországban 2023 áprilisában indult el, 2023 júniusára pedig a Temu a legtöbbször letöltött ingyenes vásárlási alkalmazás lett Hollandiában. Később Belgiumban, az Egyesült Királyságban és Németországban is megszerezte az első helyet. Sőt, a német lakosság fele már rendelt a Temuról. 

Magyarországon 2023 szeptemberében vetette meg a lábát a kínai óriás, a GKID–Mastercard Digitális Kereskedelmi Körképe szerint a Temu magyar vásárlói bázisának mérete 2024 áprilisában már átlépte az 1,28 millió főt, 2024 első három hónapjában pedig mint 1,5 millió rendelést küldtek ki magyar vásárlóknak. Magyarországon jelenleg a Temu a második legnépszerűbb ingyenes app az üvegek visszaváltásához használt REpont után az AppStore-ban, a Google Playen pedig az első helyen áll.

Agresszív terjeszkedés

A kínai e-kereskedelmi óriás agresszív eszközökkel tartja alacsonyan árait, és kihasználja azt kiskaput, amely alapján az unióba importált, online vásárolt, 150 eurónál olcsóbb termékek vámmentesek – egyelőre. (Ugyanígy tarolnak a kínai e-kereskedelmi cégek az Egyesült Államokban is, ahol a 800 dollárnál olcsóbb termékekre után nem kell bizonyos vámokat megfizetni.) Emellett a Temu egyfajta szerencsejáték-érzetű vásárlási élménnyel igyekszik még több pénz elköltésére bírni az embereket: jellemzők a különböző játékokkal összekötött kuponakciók, az akár csak néhány órán át elérhető leértékelések, amelyekre visszaszámláló figyelmeztet, illetve az újabb vásárló beajánlásáért járó jutalmak. 

Ráadásul annyira sokat költenek marketingre, hogy már az is megkérdőjeleződött, hogy egyáltalán fenntartható-e a Temu működési modellje. Van, aki szerint a webshop célja nem is az árusítás, hanem az adatgyűjtés: egy ausztrál jelentés szerint Peking globális propagandacélokra használja fel a kínai techcégek, például a Temu anyavállalata által a külföldi felhasználókról begyűjtött személyes adatokat. Korábban a Temu az rtl.hu megkeresésére azt írta: nem adnak át adatokat a kínai kormánynak. Az adatkezelési tájékoztatójuk szerint viszont sok mindent összegyűjtenek a felhasználókról, erről bővebben itt olvashat.

A Forbesnak Miklya Attila, a Skubi.io ügyvezetője arról beszélt, hogy a Temu igazi csodafegyvere az értékesítési-forgalmi analitika, a profitautomatizáló infrastruktúra. A Temun az ajánlatokat országonként hirdetik meg. A csomagolást (terméknév, kép, ár, kedvezmény) folyamatosan változtatják, és mérik is, hogy melyik verzióból mennyi fogy. Addig tesztelik az árat és a csomagolás többi részét, amíg a legnagyobb lesz a forgalom. Ebben pedig az e-kereskedelmi piac nagy része csak mögöttük kullog. Nemcsak a vevői, hanem a beszállítói oldalon is vonzó a felület: a Temu egyszerű módot kínált az el nem adott készletek raktározására kínai telephelyein, ráadásul kiiktatták a közvetítőket, így aki ma a Temun rendel, ahhoz a kínai gyártótól vagy annak raktárából érkezik az áru. 

A rendszernek azonban át kell alakulnia. Az Európai Unió olyan új vámokat készít elő, amelyek drasztikusan megváltoztatják a Temu és a hasonló e-kereskedelmi óriások, így például a trendi, de olcsó ruhákra specializálódott Shein működését is. 

Az új szabályozás eltörölné a 150 eurónál olcsóbb, online rendelt termékek vámmentességét, így bezárná azt a kiskaput, amelyen a Temu is betrappolt Európába.

Erről többet is megtudhat az RTL Híradó riportjából:


Robbant a légi szállítási piac

Az uniós szigorítás a piac védelme mellett a környezetre is pozitív hatással lenne – a vásárlóknál azonban valószínűleg áremelkedést eredményezne. A rengeteg kicsi, Kínából érkező csomag ugyanis felforgatta a logisztikai iparágat, és rendkívüli szennyezéssel büntette a bolygót. A déli gyártási központokból – ahol a Temu is aktív – származó szállítási mennyiségek egyre emelkednek, fokozva a versenyt a légi szállítási kapacitásokért. Idén júniusra a légi teherszállítási árak 40 százalékkal nőttek az előző évhez képest a Wall Street Journal szerint, pedig a nyári időszakot jellemzően lazábbként tartják számon szemben a karácsonyi bevásárlási dömpinggel. A légi szállítást általában kisebb méretű, de nagyobb értékű tárgyak, például okostelefonok és laptopok, illetve romlandó áruk és a virágok uralják, mára azonban a Dél-Kínából induló árufuvarozási járatok kapacitásának 30 százalékát a Temu, a Shein, az Aliexpress és a Tiktok Shop foglalta le háztartási eszközökkel és ruhákkal, gyakorlatilag a nulláról nőve ekkorát.

Az unió szigorítása és a konkurencia – így a Shein és az Amazon – miatt a Temu radikálisan átalakítaná ellátási láncát. Nemrégiben olyan, az Amazonon kereskedő vállalkozások kerestek meg beszervezési szándékkal, amelyek az Egyesült Államokban és az Európai Unióban lévő raktárakban tartanak árut, állította a Financial Timesnak több megkeresett szereplő.

Korábbi cikkünket is ajánljuk: „Előbb lő, aztán kérdez” – honnan jött, és mit akar a Temu, ami kábítóan olcsó termékeivel árasztja el a közösségi oldalakat?

Ez azt jelentheti, hogy a Temu a teljes körűen menedzselt modellről a félig menedzselt modellre vált, tehát a most viszonylag kényelmes helyzetben lévő beszállítóknak kell vállalniuk a transzport, a raktározás és a végső kiszállítás költségeit. Az Amazonnal kapcsolatban álló, európai és amerikai raktárkapacitásokkal rendelkező szereplők bevonása mellett szól az is, hogy így 

a Temu nagyobb, drágább termékeket, például bútorokat is szállíthatna ezekre a területekre. 

Szenvednek a beszállítók

A déli, kvangdzsui gyártási központhoz tartozó beszállítók a lapnak erős kételyeket fogalmaztak meg az új rendszerrel kapcsolatban, amely alapján a korábbinál jóval nagyobb kockázatot kellene vállalniuk. A Hongként említett leggingsgyártó szerint fenntarthatatlan, ahogyan a Temu a beszállítóival bánik, annyira, hogy sejtése szerint mindez már nem is fog sokáig tartani. Egy másik gyakori panasz a Temu taktikája, amellyel a partnereit megpróbálja kijátszani egymás ellen, hogy egyre lejjebb nyomja az árakat.

A lap szerint míg egy kvangdzsui kereskedő a Temu működésének első hónapjaiban naponta akár 30-50 ezer megrendelést is kapott, mára ez a szám 3 ezer körül van, mivel a Temu úgy próbálja fokozni a versenyt, hogy egyre több beszállítóval szerződik. Több gyártó is nehezményezte, hogy a Temu nem tudja megbízhatóan megjósolni az eladásokat, mivel az, hogy kinek a termékét reklámozzák, attól függ, hogy ki kínálja a legolcsóbban, és ki új csatlakozó a felületnél. A Temu úgy igyekszik átvinni az új, félig menedzselt rendszert az elégedetlenkedő beszállítókon, hogy kiemelt helyet és egyes esetekben anyagi támogatást ígér az átállóknak. A Financial Times által megszólaltatott leggingsgyártó, Hong szerint a Temu prioritásként kezeli az amerikai raktárkészlettel rendelkező kereskedők forgalmának növelését, és 3 dolláros támogatást nyújt minden egyes rendelés után bizonyos ruházati termékek esetében az új rendszerben. A kicsiken viszont ez sem segít, így azokon, akik éppen azért választották a Temut, mert nincs pénzük a raktározási és logisztikai kapacitások finanszírozására. A Temu szerint a lap cikke nem tükrözi a Temun tapasztalt eladói élményt, sőt, szerintük az eladói visszajelzések nagy része pozitív tapasztalatokról számol be.

Július végén kínai lapértesülések szerint mintegy nyolcvan beszállító özönlötte el a Temu kvangdzsui irodáját, hogy tiltakozzon a cég egyre szigorúbb bírságpolitikája ellen. Végül a rendőrség távolította el őket az épületből. A kereskedők állítása szerint a Temu egyre gyakrabban ró ki büntetéseket, ha probléma van a kiszállított termékkel, egy névtelen megszólaló szerint még akkor is, ha a megrendelőnek nem volt igaza. Az egyik elégedetlen beszállító a kínai sajtónak megmutatta a Temu által kiszabott 279 bírságot, amelyek alapján összesen 114 millió jüant, átszámolva nagyjából 5,7 milliárd forintot kellene befizetnie.

A Bernstein Research elemzői előrejelzése szerint a Temu idén 54 milliárd dollár bruttó árbevételt – az értékesített áruk összértékét – generálhatja, szemben a 2023-as 17 milliárd dolláros becsült értékkel. A Temu és a Shein becsléseik alapján már az amerikai e-kereskedelmi piac 1-1 százalékos részesedésével rendelkezik. 

Nyitókép: Nikos Pekiaridis/NurPhoto via Getty Images

#Gazdaság#temu#európai unió#kína#vám#egyesült államok#e-kereskedelem#ma