Ezért nem működik az iskola a mai gyerekek világában
2025. november 27. 11:00
A mai gyerekek nem azok a gyerekek, akikre a jelenlegi iskolarendszert kitalálták – állítja Gyarmathy Éva neveléslélektani és klinikai szakpszichológus. A szakértő szerint az infokommunikációs kultúra, a túlterheltség és a megváltozott idegrendszeri fejlődés olyan új helyzetet teremtett, amelyre az iskola egyáltalán nincs felkészülve. Gondolatait a készülő Felforgatókönyv – a rendszerváltozás forgatókönyve közoktatási vitáján fejtette ki, vitaindítója a Válaszonline-on jelent meg.
„A mai gyerekeknek esélyük sincs megfelelni az ötven évvel ezelőtti elvárásoknak”
Gyarmathy szerint a pedagógia legnagyobb tévedése, hogy még mindig régi normákhoz próbálja idomítani a gyerekeket. Bár kívülről hasonlók, a környezetük – a technológia, az információ, a társadalmi elvárások – teljesen átalakította fejlődésüket. Ma egy gyermeket naponta 74 GB információ ér. Ez a tempó ingerkeresést, felületes figyelmet és fokozott szorongást eredményez – amit az iskola még mindig fegyelemhiányként értelmez.
Kiégés, feszültség, motiválatlanság: nem a gyerek a hibás
Az iskola a gyerekek mai világához képest információszegény és lassú közeg, ezért:
- nem tudnak tartósan figyelni,
- ingeréhesek,
- nem érzik értelmét a tanultaknak,
- egyre nagyobb arányban mutatják a szorongás és kiégés jeleit.
Gyarmathy szerint ez a jelenség nem betegség, hanem alkalmazkodás a megváltozott környezethez.
Miért választják inkább a gépeket?
Mert a digitális eszközök – a jelenlegi oktatással ellentétben – kielégítik az alapvető pszichológiai szükségleteket:
- autonómia (választhatnak),
- kompetencia (sikerélményt kapnak),
- kapcsolódás (türelmes, kiszámítható interakció).
Gyarmathy szerint, ha ezt egy gép meg tudja adni, akkor az iskolának is képesnek kellene rá lennie.
Mi változzon? „Csupán mindent fordítva kell csinálni, mint eddig”
A szakértő néhány alapelvet emel ki a valódi reformhoz:
- A gyerek legyen aktív, a tanár pedig tanulásszervező.
- Vegyes életkorú csoportok dolgozzanak együtt, ne homogén évfolyamok.
- A tanulás legyen társas, megbeszéléssel és együttműködéssel.
- A feladatokból lehessen választani – ne mindenki haladjon azonos tempóban.
- A tananyag a gyerek érdeklődéséhez igazodjon.
- A pedagógusok rendelkezzenek fejlesztőpedagógiai és mentálhigiénés ismeretekkel.
„A nem ismert jövőre akarjuk felkészíteni a nem ismert gyerekeket”
Gyarmathy szerint a kulturális evolúció sebessége miatt a gyerekek ma sokkal különbözőbbek egymástól, mint valaha – ezért a személyre szabott tanulási környezet elkerülhetetlen. Szerinte az oktatás átalakítása ugyan nagy vállalkozás, de nem maradhat el: ha gond van a gyerekekkel, akkor valójában a társadalom működése szorul átértékelésre.
Nyitókép forrása: Pexels.com