Megkapják a magukét a kakaskodó autósok: itt vannak az új KRESZ még nem hivatalos szabályai
2024. június 15. 20:43
Kiderültek az KRESZ új, de még nem hivatalos változásai. Nő az autóvezetők felelőssége, fellépnek a „közúti kakaskodók”, egymással versenyző sofőrök ellen, tilos lesz indokolatlanul üresben járatni a motort az utcán.
2025. március 31-ig terjesztik a kormány elé a készülő új KRESZ-t, és az egyéb, közlekedésszabályozáshoz kapcsolódó jogszabályokat, onnantól pedig még legalább fél-egy év, amire bevezethetik azokat – mondta Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium helyettes államtitkára egy minisztériumi sajtóbeszélgetésen a Telex szerint.
Az államtitkár szerint a jelenlegi keretrendszer elavult: új járműfajták jelentek meg, gyorsabbak az autók, ezért szükség van a változtatásra. Az ígéretek szerint a cél az, hogy korszerűbb, érthetőbb és rövidebb legyen az új KRESZ. A lap azt írja, a munka még javában zajlik, de mostanra eljutott odáig, hogy a KRESZ új, de még nem hivatalos jogszabályi alapelveit bemutathatták a sajtónak.
Az eddig is benne volt a KRESZ-ben, hogy tilos másokat veszélyeztetni. Az egyik új elem viszont, hogy ugyanígy tilos lesz szándékosan akadályozni más haladását, vagy veszélyesen megközelíteni más közlekedőt akár hossz-, akár oldalirányból. Azt írják,
a közlekedés rendeltetésével ellentétes magatartás bekerül az új kifejezések sorába, ebbe beletartoznak például az egymással versenyző sofőrök vagy a driftelők.
„Ez az alapelv lényegében egy üzenet a közúti kakaskodóknak” – fogalmazott Fülöp Ágnes nyugalmazott bíró a háttérbeszélgetésen. Hozzátette, az új KRESZ jobban védi majd a közlekedők biztonságát. Növekszik az autóvezetők felelőssége abban is, hogy bármilyen közlekedési-baleseti vészhelyzetben kötelező lesz a haladéktalan veszélyelhárítás.
Egy másik új alapelv kimondja: a jelzőtábla magasabb rendű, mint a jogszabály.
A lap példának hozza, hogy a körforgalomban ugyebár nem lehet parkolni, de ha van kijelölt parkoló, akkor igen. Az új KRESZ-ben benne lesz az is, hogy a jelzésektől és jogszabályoktól el lehet térni, ha egyértelműen megállapítható üzemzavar áll a háttérben, például egy lámpa egyszerre mutat zöldet és pirosat. Ám ezt csak fokozott óvatosság mellett lehet majd alkalmazni, és vasúti átjárókban egyáltalán nem. A további megállapításokat pontokba szedve foglaljuk össze:
- az új KRESZ alapelve előírja a türelmes és előzékeny közlekedést, illetve azt is, hogy az autóvezető ne legyen megtévesztő, ne váltson hirtelen irányt vagy induljon el váratlanul;
- a közlekedőnek figyelemmel kell lenni a nála védtelenebb közlekedőre (védtelenebbnek számít a kamionhoz képest a személyautó, az autóhoz képest a motor, a biciklihez képest pedig a gyalogos);
- a fenntarthatóság alapelve szintén új elem lesz, vagyis a közlekedőknek kerülni kell a szükségesnél nagyobb környezeti terhelést. Példaként említik, amikor egy sofőr egy bevásárlóközpont parkájában feleslegesen járatja a motorját, vagy a ház előtt az ivóvíz-hálózatból származó vízzel mossa az autóját;
- minden sofőrnek ismernie kell majd az új szabályokat, aktualizálni a KRESZ-tudását;
A lap szerint az alapelveken túl jelenleg is dolgoznak a munkacsoportok többek között a gyorshajtás, sebességhatárok, szankcionálás, a járműbesorolások és technikai előírások részletes módosításain. Megjegyzik, a KRESZ módosítása az Árpád hídi gázolás óta kapott nagyobb figyelmet, az üggyel az RTL Híradója is részletesen foglalkozott:
Nyitókép: A VIII. kerületi Népszínház utca látképe két oldalt parkoló autókkal. – Fotó: MTVA / Bizományosi / Róka László