Vérfrissítés: negyvenéves dán mozdonyokat bérel a MÁV
2024. június 5. 18:31
Ennél is öregebb magyar és szovjet gépeket nyugdíjazhatnak.
Dániából bérel az 1980-as évek első feléből származó dízelmozdonyokat a MÁV – írja a RegionalBahn szakportál a vasúttársaság közleménye nyomán.
Cikkükből kiderül, hogy a dán vasútnál az utóbbi években feleslegessé váltak ezek a dízel-villamos mozdonyok, mert a Fehmarn-szoros alatti alagút megépültével, valamint a koppenhágai elővárosi vonalak villamosításával már nincs szükség nagy teljesítményű dízelmozdonyra az országban.
A dán vasút 1981 és 1985 között összesen 37 példányt állított szolgálatba a Henschel, az ABB és a Scandia konzorciuma által gyártott mozdonyokból, amelyek engedélyezett legnagyobb sebessége 175 km/óra. Az elmúlt években a feleslegessé váló példányok a Nordic Re-Finance AB nevű lízingcéghez kerültek.
Mint a RegionalBahn írja, a MÁV-START igen rosszul áll dízelmozdonyokkal, több mint fél évszázados gépeket kell pótolni, miközben sok hazai vasútvonalon még szóba sem került a villamosítás. Dániában találták meg a hazai pályáknak és üzemeltetési körülményeknek megfelelő mozdonyokat, amelyek a portál szerint már heteken belül megjelenhetnek a magyar síneken, gyors engedélyeztetésüket pedig az is segítette, hogy a hazai hatóságot meggyőzték arról, hogy a legendás Nohab-mozdonyokkal állnak rokonságban a dán járművek, bár szinte mindenben különböznek azoktól.
A MÁV-START és a MÁV Rail Tours Kft. 15 dán mozdonyt bérel. Az első kettő a Balaton északi partján jelenhet meg először, ahol a régi magyar gyártású Csörgőket (M41) válthatják ki. Dunántúli vonalakon és a budapesti elővárosi közlekedésben is megjelenhetnek, és Desiro motorvonatokat is kiválthatnak, amelyek így más vonalakra kerülhetnek – írják.
Mint arról a Híradóban beszámoltunk, Lázár János használt dízel motorvonatok beszerzésére is felszólította a MÁV-ot.
Nyitókép (látványterv): MÁV