Belföld

Népszava: Tiltott állami támogatásnak minősülhet a HÉV-ek közlekedése

rtl.hurtl.hu

2024. január 3. 8:26

Márciusig még a régi tarifarendszer szerint lehet HÉV-ezni.

Ha betartanák a törvényeket és az uniós szabályokat, a budapesti HÉV-ek már nem közlekednének – írja a Népszava. „Az üzemeltetés jogi kereteit biztosító, még Tarlós István előző főpolgármester és Seszták Miklós akkori közlekedési ügyekért felelős miniszter, illetve a közlekedésszervezőként bevont Budapesti Közlekedési Központ (BKK) között 2016 novemberében aláírt szerződés lejárt 2023. december 31-én. A MÁV-Hév Zrt., illetve azon keresztül a BKK közlekedésszervezői szolgáltatását így saját szakállára rendeli meg Lázár János minisztériuma” – tette hozzá a lap.

Ezzel csak az a gond, hogy a versenyeztetés nélküli megrendelés bizonyos értékhatár felett tiltott állami támogatásnak minősül az uniós szabályok szerint. Ennél nagyobb gond, hogy január 1-től kezdve a fővárosnak nem sok beleszólása maradt a HÉV üzemeltetésbe.

Az állami tulajdonban álló MÁV így semmiféle szerződést nem sértene akkor, ha erre hivatkozva teljesen leállítaná vagy jelentősen megritkítaná a Békásmegyerig, Cinkotáig vagy éppen Csepelig járó HÉV-járatokat – olvasható a lap cikkében.

Ráadásul a szerződés megszűnésével a fővárosi önkormányzat elvesztette a jogát arra is, hogy meghatározza ezeknek a vonalaknak a fővárosi szakaszra vonatkozó tarifáját is, a gyakorlatban ez lehetőséget ad arra, hogy a MÁV úgy dönthessen, hogy a jövőben nem fogadja el a Budapest-bérleteket a szakaszon.

Úgy tűnt, 2024-ben is lehet használni a Budapest-bérleteket a fővárosi vonatokon és Volánbusz-járatokon, aztán Lázár János tárcája szólt, hogy nem kell örülni annyira, mert a megszokott menetet csak márciusig élvezhetik az utasok, ekkor fognak ugyanis új tarifarendszer bevezetni.

A fővárosnak foggal-körömmel küzdenie kellett volna a megállapodás fenntartásáért, hiszen az fontos vétójogokat biztosított az önkormányzatnak. De vélhetőleg későn ébredtek, az év végén pedig már csak erre a korlátozott idejű és értékű technikai megállapodásra futotta

– mondta Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár, egykori BKK vezérigazgató a Népszavának.

Nyitókép: MTI

#Belföld#hév#lázár jános#eu#bkk#szabályok