Vonatok után vonatpótló buszokat is megszüntet a MÁV
2023. december 6. 16:19
A vasúttársaság több helyen is a menetrendszerinti buszokat ajánlja az utasoknak.
Néhány napja írtunk arról, hogy a Közlekedő Tömeg információi szerint január elsejétől megszünteti a MÁV a személyszállítást azokon a vonalakon, amelyeken már augusztus óta buszokkal pótolják a vonatokat. Szerdai közleményében ezt részben megerősítette a vasúttársaság: több vonathelyettesítő járatot megszüntetnek vagy lerövidítenek a december 10-től életbe lépő új menetrenddel.
- A Dombóvár-Komló vonalon közlekedő vonathelyettesítő járatok nem érintik Magyarhertelend és Godisa vasútállomásokat, a két települést a menetrend szerinti Volánbusz járatok szolgálják ki. A MÁV szerint ezzel rövidül a pótlóbuszok menetideje és Dombóváron biztosított a csatlakozás a Mecsek Intercitykre. Két vonathelyettesítő járatot, a 4:36-kor Dombóvárról és a 20:36-kor Komlóról indulót megszüntetnek.
- A Miskolc-Tiszaújváros vonalon rövidül a vonathelyettesítő járatok útvonala, csak Nyékládháza és Tiszaújváros között közlekednek, Tiszaújvárosban pedig a vasútállomás előtt kialakított ideiglenes megálló helyett az autóbuszállomásra mennek, emiatt pedig bezárják a tiszaújvárosi vasútállomás pénztárát is.
- Az Abaújszántó-Hidasnémeti vonalon csak az Abaújszántóról 9:02-kor, illetve Hidasnémetiből 10:07-kor induló vonathelyettesítő járatok maradnak meg, a többi négy pár vonathelyettesítő járat megszűnik.
- A Karcag-Tiszafüred vonalon délelőttönként egy helyettesítő járatpár marad meg, illetve a turisztikai szezonban, március 15-től november 3-ig késő délutánonként is közlekedni fog egy járatpár. „A vasútvonal mentén megfelelő mennyiségben rendelkezésre álló menetrendszerinti buszokkal biztosítjuk az utazást” – írta a MÁV, ennek megfelelően néhány buszjárat menetrendje módosul.
- A Mátészalka-Csenger vonalon egy vonathelyettesítő járatpár közlekedik továbbra is délelőttönként minden nap, a másik járatpár helyett menetrendszerinti buszokkal utazhatnak. A Csengertől Mátészalkáig közlekedő kora reggeli vonathelyettesítő buszt megszüntetik.
- A Mezőhegyes-Újszeged, illetve Mezőhegyes-Battonya vonalon egy Battonyáról 9 órakor Szegedre induló vonathelyettesítő járat, illetve egy Szegedről 11 óra 35 perckor Mezőhegyesre induló vonathelyettesítő járat marad meg, mindkettő érinti Makón és Szegeden az autóbusz-állomást. Battonya és Mezőhegyes között a vonathelyettesítő járatok helyett menetrendszerinti buszokkal utazhatnak.
A MÁV szerint augusztusban elsősorban a jármű- és személyzethiány indokolta a „közlekedésimód-váltást”, aminek enyhítésére folyamatosan toboroznak munkatársakat, de a regionális közlekedésben évek óta tapasztalható járműhiányt hosszabb távon csak a MÁV-START által kidolgozott járműstratégia végrehajtásával lehet megoldani.
Cikkünk megjelenése után a MÁV közölte, hogy „tévesnek vagy megtévesztőnek” tartják azt az értelmezést, hogy a jövőben csökkentett szolgáltatást kapnak a „közlekedésimód-váltással érintett” tíz mellékvonal utasai. A vasúttársaság szerint az ott élőknek a december 10-től érvényes új menetrendben sem kell kevesebb járattal beérniük korábban. „A téli menetrendváltással csupán annyi történik, hogy ahol eddig párhuzamosan közlekedtek és külön-külön bizony kevés utast szállítottak a vonatpótló autóbuszok és a Volánbusz-járatok, azok helyett a jövőben már egy integrált szolgáltatás, a Volánbusz menetrendszerinti járata fog közlekedni. Ezzel úgy válik hatékonyabbá az adott vonalak kiszolgálása, hogy az utasok semmivel sem kapnak kevesebbet. Megtakarítást érünk el, de nem az utasok rovására, hanem az erőforrások jobb kihasználásával” – állítja a MÁV.
Nyitókép: MTI/Máthé Zoltán