Belföld

Leereszkedtünk a vonatpótlós pokolba, és meglepődtünk

Kovács IstvánKovács István

2023. szeptember 21. 11:33

Szürreális hírek jöttek a héten eltévedő pótlóbuszokról, a sofőrt kalauzoló utasokról, többórás késésekről a felújítás alatt álló, forgalmas Budapest-Győr vasútvonalról. A helyszínen teszteltük a szolgáltatást, és kiderült: bár a hét első két napja valószínűleg nem kerül be arany betűkkel a MÁV történelemkönyvébe, a harmadik napra a jelek szerint sikerült túllendülni a kezdeti hibákon.

„Azért ez már egészen más, mint ami hétfőn volt, tegnap este már időben hazaértem” – mondta nekünk a Déli pályaudvarról Tatabányára tartó személyvonaton egy ingázó férfi. Akikkel beszéltünk, általában arról számoltak be, hogy 

a hétfőn és kedden tapasztalt bénázás után a MÁV összekapta magát, és már gördülékenyen megy a vonatpótlás a Tatabánya-Budaörs vonalon.

Nagyon sokat javultak kommunikációban is. Ahogy a Déliből elindult a személyvonat, jött a kalauz, és felkínált két opciót is, hogy gyorsabban elérjünk Tatabányára. Az első az Eurocity volt, elmondta, hogy helyjegy nélkül is fel lehet szállni rá, és az már meg sem áll Tatabányáig. Erre az egyik utas azt mondta, hogy még egyszer arra fel nem teszi a lábát. Mind kiderült, ő kedden azok között volt, akik a vonaton rostokoltak, amikor Szárligetnél megsérült a felső vezeték.

Megnéztük a vágányzáras pokoli járatokat és meglepődtünk
Információk a tatabányai állomáson. Fotó: RTL.

A másik lehetőség – mondta a jegyvizsgáló –, hogy Kelenföldön szálljunk át az ottani pótlóbuszra, ami InterCityként viselkedik, és nem áll meg Tatabányáig sehol. Azt megtudtuk egy vasutastól, hogy célzottan próbálják terelni az utasokat, hogy ne egy járatot terheljen mindenki, ami a hétfői tömegjelenetek után okos húzás. Néhány utas még értetlenkedett, hogy kedden még Budaörsről indultak a buszok, de a kalauz lezárta a vitát azzal, hogy 

Kelenföld a tegnap Budaörse.


Végül a B verziót választotta a többség, és Kelenföldön leszálltunk, majd fel a pótlóra – volt belőle bőven, ráadásul már nem kellett senkinek sem állnia, mindenki le tudott ülni. Pontosan beértünk Tatabányára, pedig az indulásnál nem erre fogadtunk volna, amikor pár méter után megálltunk, hogy bevárjunk egy utast. Hiába mondta neki a sofőr, hogy jön még két másik busz, ez nem hatotta meg, „ez a biztos” – szögezte le, majd még kétszer eljátszottuk, hogy senkit nem hagyunk az út szélén.

Sajnos nem mindenki járt ennyire jól, mert szerdán a vasúttársaságnak sikerült azt a bravúrt végrehajtania, hogy egy autópályás baleset miatt késtek a járatai. Persze ne legyünk rosszmájúak, erről már tényleg nem ők tehettek.


Visszafelé sem volt fennakadás, mindenki felszállt időben a buszra, 50 perc után pedig le. Egyetlen egy dolog azonban rendkívül furcsa volt: nincsenek kalauzok, csak a vonatoknál. Így senki sem ellenőrizte a jegyeket, ami a bliccelés melegágya lehet.

Ne okoskodjanak, újítsák fel

Néhány hete sebességkorlátozást rendeltek el Biatorbágy és Szárliget között az ország legfontosabb vasútvonalán, a Budapest-Győr-Hegyeshalom vonalon a sínek rossz állapota miatt. Lázár János közlekedési miniszter elrendelte a felújítást, de a 32,5 milliárd forintra becsült beavatkozáshoz nem rendelt forrást, a MÁV vezetésének mindössze annyit üzent, hogy ne okoskodjanak, hanem csinálják azt, amire utasította őket, majd röviddel ezután egy vezetőt ki is rúgtak, egy másikat pedig nyugdíjaztak.

Most már vágányzár van, azonban a gyorsaság miatt két napig olyan betlizést mutattak be, ami még magyar viszonyok között is kirívó. Többen is arról számoltak be, hogy a buszsofőrök egyszerűen eltévedtek, nem találták a megállókat. Ezt szerdára sikerült kijavítani, már egyik sofőrtől sem hangzottak el olyan vészjósló mondatok, hogy „aki jobban tudja az utat, jöjjön előre”. 

Nyitókép: RTL.

#Belföld#tatabánya#vasút#máv#vágányzár#felújítás#pótlóbuszok#kelenföld#ma