Belföld

UNICEF-kutatás: a magyar diákok 66 százalékát rendszeresen érte az iskolában fizikai vagy lelki bántalmazás

rtl.hurtl.hu

2022. november 9. 20:27

A felmérés szerint az elkövetők a legtöbbször osztálytársak voltak.

A magyar diákok 66 százaléka arról számolt be, hogy az iskolában rendszeresen éri vagy érte fizikai, lelki vagy verbális erőszak – írta a 444 a Medián által a 12-20 éves fiatalok között készített felmérés alapján, amit az UNICEF megbízásából végeztek.

Az erről beszámoló fiatalok felének naponta kell vagy kellett átélnie a bántalmazást. A felmérés szerint a magyar fiatalok 85 százalékát bántalmazták már valamilyen formában legalább egyszer az iskolában.

Az elkövetők a legtöbb esetben, az esetek 58 százalékában osztálytársak, más diákok, de az esetek 21 százalékában a tanár is bántalmazóként lépett föl. Minden harmadik bántalmazott gyerekkel előfordult már, hogy a napi szintű iskolai zaklatás miatt nem ment be az óráira. A felmérés eredményei alapján az iskolai zaklatásban érintettek fele kisiskolásként, 6 és 10 éves kora között tapasztalt először bántalmazást az iskolában.

A fizikai erőszakon túl ebbe bele kell érteni a lelki bántalmazás formáit is, mint például egy közös programból való kizárás, teljes kiközösítés vagy a verbális agresszió. Minden második iskolában bántalmazott gyerek zaklatása az online térben is folytatódik.

Az online térben zajló megalázás, gúnyolódás a lányok körében elterjedtebb, mint a fiúknál és az sem ritka, hogy a bántalmazott nem is ismeri vagy nem tudja beazonosítani az elkövetőt. Erről a válaszadók 23 százaléka számolt be.

A segítségkérés az eredmények szerint az esetek körülbelül felében hatékony, és érdemi változást idéz elő. Legtöbben először a szülőkhöz, osztályfőnökhöz és az osztálytársakhoz fordulnak, akiknek köszönhetően javul is helyzetük. A válaszadók negyede azonban úgy érzi, hogy senkivel nem tudja megosztani a problémáját.

Szlankó Viola, az UNICEF Magyarország gyermekvédelmi igazgatója szerint a szülők fokozott figyelme mellett a pedagógusoknak is kiemelkedően fontos szerepük van a bullying megelőzésében és kezelésében.

Megfelelő eszközök ismeretében sokat tehetnek azért, hogy megelőzzék az osztályukban kialakuló zaklatást, ezért is fontos a jól képzett pedagógus bizalmi viszonya és párbeszédre való nyitottsága a gyerekekkel és a szülőkkel

– tette hozzá Szlankó.

Nyitókép: Getty Images

#Belföld#unicef#Medián#gyermekbántalmazás#iskola

Címlapról ajánljuk