Belföld

A BKV orosz metrószerelvényeit egyelőre nem érinti a szankció

Medvegy GáborMedvegy Gábor

2022. március 3. 14:01

Rövid távon várhatóan nem lesz különösebb gond, de nagyobb beavatkozásokat nem lehet végrehajtani a szerelvényeken.

A budapesti 3-as metró vonalán 2017 óta közlekednek a papíron felújított, lényegében viszont új orosz metrószerelvények. Eddig nem érkeztek hírek arról, hogy ezek szállítóját, a Metrovagonmast, illetve anyavállalatát, a Transzmasholdingot érintenék az Ukrajna megtámadása miatt Oroszországra kivetett szankciók, ennek ellenére fontos kérdés lehet, hogy fenntartható-e a járművek üzemeltetése, ha nehézségek merülnek fel a gyártóval való kapcsolattartásban.

Két éve például a Népszava írt arról, hogy kiderült: a metrókocsik aljára szerelt nagy súlyú áramátalakító rögzítése gyenge, leszakadása balesetet okozhat. A cikk szerint a BKV szakemberei akkor acélhuzalokkal erősítették meg a rögzítést, ahogy a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület írta, nem volt más lehetőség, „mert az orosz gyártó szakemberei a járvány miatt mind hazamentek Moszkvába”.

Nem mind orosz

Most a szankciók miatt utazási, szállítási, fizetési problémák is előfordulhatnak. Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke ezzel kapcsolatban az rtl.hu-nak azt mondta:

rövid távon nem fog ez különösebb gondot jelenteni,

az alkatrészekből bizonyos raktárkészlet rendelkezésre áll a BKV-nál, de ez persze nem végtelen mennyiséget jelent. Ezeken a szerelvényeken a hajtáslánc, ajtóműködtetés, elektromos csatlás, légsűrítő részegységei, vagy a kerekek nem orosz gyártmányúak, az alkatrészbeszerzés ezek esetében nem jelent gondot a szakember szerint.

Hosszabb távon azokkal az elemekkel lehetnek problémák, amelyeket kifejezetten ezekhez a szerelvényekhez gyártottak az oroszok, ilyenek a kocsiszekrény, a forgóváz alkatrészei, a központi számítógép és a hozzá tartozó szoftver. Márpedig ezekkel vannak bőven problémák, Bíró Endre szerint 

volt olyan alkatrész is, amiből az elmúlt időszakban több száz darabot kellett cserélni.

A szerelvények már évek óta Budapesten vannak, a BKV dolgozói karban tudják azokat tartani, az orosz szakemberekre inkább a garanciális javításokhoz volt szükség – mondta a Metróért Egyesület elnöke. Felmerülhetnek persze nagyobb átalakítások, ilyen a már említett áramátalakító rögzítésének megerősítése, vagy a szerelvények utasterének hűtése, ami a kezdetektől napirenden van. Ha ezek a módosítások a gyártó tudta és hozzájárulása nélkül történnek, az a garancia elveszítésével jár – figyelmeztet a szakember.

Egyébként amikor először napirenden volt a 3-as metró végletekig elhasznált szovjet szerelvényeinek felújítása, egy észt cég is pályázott a munkára. Ebből akár az is következhetne, hogy ha a Metrovagonmassal megszakad a kapcsolat, más külső céggel is együtt lehet működni. Bíró Endre szerint azonban ez nem ilyen egyszerű: az észt Skinest Rail pályázati ajánlatában teljesen eltérő konstrukció szerepelt, így nem tudnának a Metrovagonmas helyére lépni.

Tarlós István megmutatja a 3-as metró szerelvényein ajtózáródási problémát okozó fakockát – Fotó: MTI / Mohai Balázs

Figyelemmel kísérik a helyzetet

A metrószerelvényeket üzemeltető BKV Zrt.-től megtudtuk, hogy folyamatosan figyelemmel kísérik a fejleményeket azzal kapcsolatban, hogy az Oroszország elleni szankciók hogyan érintik a metrószerelvények gyártójával kötött megállapodásokat. Az rtl.hu megkeresésére közölték, hogy a felújítási szerződésnek jelentős alkatrészkészlet átadása is részét képezte, ez raktárukban rendelkezésre áll.

A BKV Zrt. mindent megtesz annak érdekében, hogy a karbantartások elvégzése és az alkatrészutánpótlás folyamatosan fenntartható legyen

– írták. A gyártóval folyamatosan tartják a kapcsolatot, és közösen vizsgálják, hogy a helyzet hogyan befolyásolja a két cég együttműködését.

Január végén két metrószerelvény is megsérült Kőbánya-Kispest végállomáson, amikor az egyik a vörös jelzés ellenére indult el. Felmerült, hogy a kocsik között lesz olyan, amit cserélni kell. Ezzel kapcsolatban a BKV arról tájékoztatott, hogy a balesetben sérült kocsik pótlását egyelőre meg tudják oldani, mert a 3-as metróvonal felújítása miatt alacsonyabb a szerelvények kihasználtsága.

Nyitókép: MTI / Balogh Zoltán

#Belföld#orosz-ukrán háború#oroszország#szankciók#3-as metró#bkv#metrovagonmas

Címlapról ajánljuk