„Hiú ábránd volt, hogy a tramtrain engedélye meglesz a választásokra”
2022. február 23. 11:15
A Szeged és Hódmezővásárhely közt ingázó utasok felváltva használják a buszt és a vasútvillamost, de az utóbbival még sok megoldásra váró probléma van.
Ha időre kell menni, akkor tényleg számít, hogy jön-e vagy nem. Itt állok már majdnem húsz perce
– panaszkodott egy asszony a Házon kívül riporterének Szegeden, a tramtrainre várva.
Ötvenezer kilométer hibátlanul megtett út van mögöttünk
– ezt Lázár János, a térség országgyűlési képviselője és a projekt kormánybiztosa mondta, amikor az utasok nélküli próbafutások után átadták a közönségnek a Szegedet és Hódmezővásárhelyet összekötő vasútvillamost, a tramtraint. Ő árulta el azt is, hogy nyolcvanmilliárd forintba került a beruházás. Másnap azonban a hétből már csak két jármű tudott közlekedni, azok is kiszámíthatatlanul. Április 15-ig még nem kell fizetni a tramtrain használatáért, Lázár János azt ígérte, hogy az éles üzemre kijavítják a hibákat.
A Házon kívül stábja Andó Gergely közlekedési szakértővel szállt fel a járműre, ami Szegeden belül még szinte tele volt, aztán a városon belüli utolsó megállóig elfogyott a tömeg.
Ez a vonat most nagyjából hetven kilométeres óránkénti sebességgel halad, miközben itt elvileg száz kilométer per órára lett a pálya átépítve. Viszont a tapasztalatok azt mutatták, hogy ilyen sebesség mellett kellemetlen, szitáló mozgást tapasztalnak az utasok, ez nagymértékben rontja a komfortérzetet. Ezért csökkentették a járművek sebességét, amíg ezt a jelenséget el nem tudják hárítani
– magyarázta a szakértő. Az egyik szerelvény február elején Budapestre érkezett, hogy a BKV műhelyében megesztergálják a kerekeit, erre Karácsony Gergely főpolgármester azt üzente Lázár Jánosnak, hogy tartozik egy köszönettel és egy bocsánatkéréssel, utóbbival azért, mert azt mondta, „Budapest hagyjon levegőt az országnak”.
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint a politika nyomást próbál gyakorolni a tramtrain működtetésére. Szerinte a tesztüzem lényege az lenne, hogy a műszaki hibák még a jármű menetrend szerinti közlekedése előtt kiderüljenek, itt azonban utasforgalmi próbaüzemet erőltettek be a hatósági engedélyeztetési eljárásba.
Az egy hiú ábránd volt, hogy meglesz a típusengedély a választásokra. Valószínűleg nem lesz meg, mert elég sok probléma van, és ha nem hagyják dolgozni a mérnököket, akkor nem is fogják tudni megoldani ezeket
– vélekedett.
Lázár János négyéves működésének egyetlen kézzelfogható gyümölcse ez a vasútvillamos lett volna, és ez is egy csődtömeg
– jelentette ki Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármester, az ellenzék miniszterelnök-jelöltje. Ennek ellenére reméli, hogy a járat megfelelően tud majd közlekedni, mert ez az ott élők érdeke.
Szeged és Hódmezővásárhely között továbbra is járnak a buszok, az ingázók azt mondják, hogy amióta van tramtrain, felváltva használják a járműveket.
Az, hogy melyik a gyorsabb, attól függ, ki hol száll le
– árulta el az egyik utas. Lázár János január végén arról beszélt, hogy ha rövidíteni akarják a menetidőt, fontolóra kell venni, hogy Szegeden ne álljon meg minden megállóban a tramtrain. Andó Gergely szerint azonban a menetidő hosszán nem most kellett volna meglepődni.
Korábban is ismert volt, hogy egy villamos mennyi idő alatt jut el Rókus állomásról a Nagyállomásra, azt is lehetett könnyen számolni, hogy Hódmezővásárhelyre mennyi idő alatt ér át egy villamos
– mondta. Szerinte csúcsidőben az adhatja a tramtrain versenyelőnyét, hogy a két város közötti főúton van egy Tisza-híd, ami csak kétszer egysávos, és itt fel szoktak torlódni az autók.
Nyitókép: MTI / Rosta Tibor