XXI. Század

Forradalmi változás a BKV-nál: furcsán néztek Ilikére, amikor először megjelent több száz férfi között

Borsody IstvánBorsody IstvánKiss BalázsKiss Balázs

2023. július 30. 19:59

1969-ben kisfilmekkel hirdették, hogyan kell érvényesíteni a budapesti busz- és villamosjegyeket, amik felváltották az addig működő kalauzrendszert. Akkor el kellett küldeni a BKV-nál dolgozókat, tíz évvel később viszont már emberhiánnyal küzdöttek. Ekkor léptek színre a női buszsofőrök, akik látták eleinte néhányan összehúzták a szemöldöküket.

„Alakultak különféle kamionos cégek, az áruszállítás is egyre szélesebb körben zajlott a közúton, és hát a C kategóriás járművezetőkre is nagy szükség volt, ezért itt a BKV-nál lévő járművezetők is kezdtek elszivárogni” – emlékezett vissza Madák Pál, az óbudai buszgarázs egykori vezetője.

Hiába emelték a fizetéseket, kaptak pótlékot a sofőrök, ez sem volt elég. Egyrészt ezért, másrészt a megújult eszközparknak köszönhetően kezdtek el nőket is felvenni a volán mögé.

Az Ikarusz 60-asról 200-asra váltása rengeteg újdonságot hozott magával, e tekintetben a legkiemelkedőbb mégis az automata sebességváltó volt. 1979 előtt rengeteg alkalmazott bal lábát tette tönkre, hogy szinte állva kellett folyamatosan taposniuk a kuplungot. A BKV-sok ettől akarták megkímélni nő társaikat, így nekik csak a trolibuszok vezetését engedték, mivel abban nem volt váltó. Ám a technológiai fejlődés jóvoltából előttük is megnyíltak a sofőrfülke ajtajai.

„Ekkoriban a társadalom nagy részében még férfisoviniszta szemlélet uralkodott. Egyszerűen nem akarták elismerni, hogy erre a munkakörre igenis egy nő is alkalmas, mint ahogy egy férfi is alkalmas arra, hogy háztartást vezessen, főzzön, gyereket neveljen” – mondta a XXI. Századnak Kolozsvári Márton, aki az első női buszsofőröket betanította a BKV-nál.

Forradalmi változás a BKV-nál: furcsán néztek Ilikére, amikor először megjelent több száz férfi között
Az első női buszsofőrök a BKV-nál


A nők dolgát kezdetben nemcsak az előítéletek nehezítették, hanem a munkaruha is, mivel nem léteztek női szabványméretek. „Elvittük szabóhoz, meg csináltattunk magunknak sajátot, de ebből mindig probléma volt” – mesélte Gulyás Istvánné, az egyik első női BKV-buszsofőr. „Egyszer szólt a forgalomvezető, hogy jó lenne a szabályos egyenruha. Mondtam, hogy jó lenne, de olyat adnak, amit nem tudok hordani. Jöttem ki tőle egy kicsit rosszkedvűen, az egyik idős kolléga megkérdezte, mi a baj, mondtam, hogy megint kaptam az egyenruha miatt, mire ő:

miért nem mondtad, hogy különb vagy te meztelenül, mint ő díszmagyarban?

Minden nehézség ellenére a 44 éve külön minisztériumi engedéllyel indult tanfolyamnak 19 nő vágott neki, akik megállták a helyüket, és nem egyszer jobban teljesítettek, mint férfi társaik.

A cikk és a videó a XXI. Század 2019-es adása alapján készült.

#XXI. Század#bkv#buszsofőr#buszvezető#nők#előítélet#történelem#Videó#Belföld

Címlapról ajánljuk