Leesett a tudósok álla és most törik a fejüket: olyasmit talált a NASA a Marson, amit eddig még soha

2024. július 19. 17:34

A NASA Curiosity Mars-járója ráhajtott egy kőre, ami összeroppant a robotfelderítő súlya alatt, a kő belsejében pedig olyasmi volt, amit eddig még soha nem találtak a vörös bolygón.

Fantasztikus felfedezésről számolt be a NASA csütörtökön. A 2012 óta működő Curiosity Mars-járó május 30-án áthajtott egy kövön, ami összeroppant a robotfelderítő súlya alatt, és amikor a földi irányítóközpontban megvizsgálták a törmeléket, olyasmit fedeztek fel benne, amit korábban még soha: elemi kénkristályok voltak a kő belsejében.

A felfedezést a rover műszerei is megerősítették, a vegyelemzés után ki lehetett jelenteni, hogy most először a történelemben tiszta ként talált egy Marson dolgozó robot.

A Curiosity 2023 októbere óta kutatja a Mars szulfátokban gazdag régióját, a Gediz Vallis csatornát. Ezek a kéntartalmú sók a víz elpárolgása során képződtek, ilyen ásványokat korábban is talált már a Curiosity, a mostani felfedezés azonban egyedülálló.

A NASA tudósai egyelőre nem tudják, hogy milyen körülmények között keletkeztek ezek a marsi kénkristályok. A Földön leginkább kén-hidrogén gázt eregető vulkánoknál képződik elemi kén, a jelenleg kutatott marsi térséget azonban eddig nem hozták összefüggésbe vulkanikus tevékenységgel.

„Tiszta kénből készült kőmezőt találni olyan, mint egy oázist a sivatagban” – mondta Ashwin Vasavada, a Curiosity projekt tudósa, a NASA dél-kaliforniai Jet Propulsion Laboratory munkatársa. „Nem szabadna ott lennie, ezért magyarázatot kell találjunk erre. A furcsa és váratlan dolgok felfedezése teszi olyan izgalmassá a bolygókutatást.”

A Gediz Vallis csatornát a Mars története során folyékony víz és a hegyoldalból lezúduló törmelék véste ki. A sziklákból és üledékes kőzetekből álló gerinc 3 kilométer hosszan nyúlik le a hegyoldalban, a NASA kutatói azt szeretnék megérteni, hogyan változott ez a táj évmilliárdokkal ezelőtt, ezért irányították ide a Curiosity-t.

Nyitókép: NASA/JPL-Caltech/MSSS