Tudomány-Tech

Havi 4 millió forintot is megkeres a modell, akit egy híresség is randira hívott, csak egy a bökkenő: nem létezik

Nagy MartinNagy Martin

2023. december 18. 14:33

Közel havi négymillió forintot is megkereshet Aitana Lopez, az első mesterséges intelligencia által kreált spanyol modell. A 25 éves, rózsaszín hajú, tökéletes külsejű virtuális influenszert százezrek követik a közösségi médiában. Tökéletes az élete, sohasem beteg, és semmire sem mond nemet. Sokan írnak neki, de arra is volt példa, hogy egy híresség elhívta randizni, mert nem tudta, hogy Aitana a valóságban nem is létezik. 

Aitana egy 25 éves, rózsaszín hajú, szexi barcelonai nő, aki modellként dolgozik egy spanyol ügynökségnél. Tökéletes az alakja, gyönyörű az arca és nincs egy rossz napja sem. Rajong a fitneszért, de a videójátékokat sem veti meg. Munkájában sikert sikerre halmoz, mellette százezrek követik a közösségi médiában. Semmire sem mond nemet, sosem panaszkodik és nem is betegeskedik, éjjel nappal tud dolgozni. Csupán egy baj van vele:

Aitana a valóságban nem létezik.

Ő az első mesterséges intelligencia (MI) által létrehozott spanyol modell, amit a The Clueless nevű modellügynökség keltett életre tavaly nyáron. A cég éppen nehéz időszakon ment keresztül: alig voltak ügyfeleik, sok projektet rajtuk kívül álló okok miatt törölniük kellett, amit gyakran a náluk dolgozó influenszerek számlájára írtak, akik nem voltak elég megbízhatóak. A cég a csőd szélén táncolt, ám végül támadt egy ötletük:

szakítanak a hús-vér modellekkel, és inkább létrehoznak egy saját influenszert, akivel hirdethetnek a hozzájuk forduló márkák.

Így született meg Aitana Lopez, a szinte tökéletes rózsaszín szépség, akiért nem csak a megrendelők lelkesednek: megalkotása után alig néhány hónap alatt 121 ezer ember kezdte követni az Instagramon, mostanra pedig több mint 200 ezer rajongója lett. 

Havonta majdnem 4 millió forintot keres

De mitől jobb egy mesterséges intelligenciával és képszerkesztő programokkal készített modell, mint egy igazi? – tehetnénk fel a kérdést. A gép sokkal olcsóbb munkaerő, mint egy hagyományos influenszer, ráadásul nem fárad el, nem hibázik és nem is betegszik meg, egyszóval azt csinálja, amit mondanak neki.  

Aitana nem hagy ki egyetlen fotózást sem, nem kerülhetnek elő róla kompromittáló felvételek, amint részegen balhézik egy éjszakai klubban, és nem is fog sületlenségeket beszélni egy interjúban. A lány egyébként már fel is ajánlotta szolgáltatásait a cégeknek, és a legkülönfélébb megbízásokat is elvállalja. Rubén Cruz, a virtuális modellt megtervező The Clueless ügynökség alapítója az Euronewsnak nemrégiben elárulta:

Aitana akár havi 10 ezer eurót, vagyis átszámítva mintegy 3,8 millió forintot is kereshet influenszerkedéssel.

Tény, a robotmodell nem keres meg minden hónapban ennyit: áltagosan „mindössze” havi 3 ezer eurót (kb. 1,1 millió forintot) visz haza, és valamivel több mint ezer eurót kér el reklámonként. Nemrég a Big nevű sportkiegészítő cég arca lett, valamint fehérneműs fotóit árulja a Fanvue nevű, az OnlyFanshez hasonló platformon. 

Az alkotója hiába írta ki több közösségi felületére is, hogy Aitana csupán az MI szüleménye, nem valódi, a többség inkább a szemének hisz – holott már a neve is árulkodó lehet, hiszen szerepel benne az AI betűpáros, ami a mesterséges intelligencia angol rövidítése. Vannak, akik privát üzenetekkel bombázzák, sőt olyan is akadt már, aki találkozni akart vele.

Egy nap egy híres latin-amerikai színész írt Aitanának, és elhívta randizni. Ezt a színészt körülbelül 5 millióan követik, néhányan a csapatunkból még az egyik sorozatát is nézték, amikor gyerekek voltak

– mesélte Cruz. Majd hozzátette: az érintett színésznek fogalma sem volt róla, hogy Aitana a valóságban nem is egy létező személy.

Másfél millió forintot is kereshetnek egyetlen posztjukkal a legsikeresebb magyar influenszerek

Voltak, akik kezdetben csak játszottak, más bevásárlós családi videót készített, megint más paródiákkal rukkolt elő. Aztán a kamaszok kedvenceivé váltak, üzleti szempontból pedig a legbefolyásosabb tartalomgyártókká. Ami hobbinak indult, az később komoly pénzkereset is lett: a legértékesebb magyar influenszereknél előfordult már, hogy másfél millió forintot kapnak egyetlen posztjukért.

A Fókusz stábja korábban annak járt utána, hogy mi a sikeres digitális tartalomgyártók titka.

Kreatív értekezleteken tervezik meg az MI-modell mindennapjait

Vissza Spanyolországba. A The Clueless ügynökség tagjai hetente összeülnek, és gondosan megtervezik Aitana életét. Eldöntik, hogy mit fog csinálni az adott héten, milyen helyekre látogat el, és milyen tartalmakat fog gyártani követőinek. Így történt, hogy az egyik hétvégéjét Madridban töltötte, míg egy másik szabadnapján éppen egy koncerten bulizott.

Az első hónapban rájöttünk, hogy az embereket a történetek érdeklik, nem a képek. Mivel Aitana nem él, egy kis valóságot kellett adnunk neki ahhoz, hogy az emberek valamilyen módon azonosulni tudjanak vele, el kellett mesélnünk egy sztorit

– fogalmazott Cruz.

A virtuális modell kreátora elmondta, sokat gondolkoztak azon, hogy milyen személyiséggel ruházzák fel Aitanát, ehhez figyelembe vették az elmúlt évek trendjeit is. Végül egy fitneszrajongó, határozott nőnek álmodták meg, aki alapvetően extrovertált, de van egy gondoskodó oldala is, szeret másokon segíteni. A videójátékokat sem veti meg, és imád cosplayezni is (beöltözni film- és képregényszereplőknek vagy videójátékos karaktereknek).


Az ügynökség állítása szerint Aitana sikere óta elárasztották őket megkeresésekkel, és a márkák saját, személyre szabott MI-modelleket kérnek tőlük. Az ügynökség megbízhatóbbnak gondolja, ha mesterséges intelligencia által kreált modellekkel reklámozhat, de elege lett abból is, hogy mekkora fizetést kérnek az igazi influenszerek.

Kim Kardashian egymillió eurót keres egyetlen Instagram-fotójával. Senki nem keres egymilliót azzal, hogy feltölt egy képet a közösségi médiára, ez számomra teljesen abszurd

– fejtette ki véleményét Cruz.

Hozzátette, az MI által kreált modellek térnyerése csökkentheti a piaci árakat, teret adva azoknak a kisebb cégeknek, amelyek nem engedhetnek meg maguknak nagyszabású reklámkampányokat. Aitana sikerén felbuzdulva egyébként már meg is alkották második virtuális influeszerüket Maia néven, aki egy fiatal, visszahúzódó argentin lány lett.

Nyakunkon a virtuális influenszerek kora?

A modellszakma futurisztikus átalakulása nem ma kezdődött. Az egyik első és talán legismertebb virtuális influenszer Miquela Sousa, vagy közismertebb nevén Lil Miquela volt, akinek karrierje 2016-ban indult be. Az ekkor még kevéssé élethű, CGI technológiával megalkotott lány azóta számos márkát reklámozott, mostanra pedig már majdnem hárommillióan követik az Instagramon.

A kínált szolgáltatások tára is láthatóan bővül: egy 23 éves influenszer például idén tavasszal elkészítette saját maga MI-változatát, hogy a követői randizhassanak vele mindössze 1 dollárért. Érdemes megemlíteni még Milla Sofia finn fotómodellt is, amit Aiatanához hasonlóan a mesterséges intelligencia alkotott meg, és amit ugyancsak rengetegen követnek a neten.

A The Telegraph cikke szerint az sem véletlen, hogy a legtöbb követőre az Instagramon tudnak szert tenni az MI-influenszerek: ezen a platformon továbbra is a fotók dominálnak, szemben a népszerű TikTokkal, amelynél kizárólag rövid videók vannak. Míg a mesterséges intelligenciával készült fotók megdöbbentően élethűek, a videók egyelőre nem érték el ezt a szintet, könnyebb megkülönböztetni a manipulált felvételeket. A fejlődés persze folyamatos, így csak idő kérdése, és ez változni fog. 

Az AI által generált influenszerekkel korábban a Fókusz is foglalkozott:


Az esetek rávilágítanak arra, hogy pillanatok alatt elveheti azoknak az influenszereknek a munkáját az MI, akik mögött nem áll valós tartalom, vagy túlságosan sok pénzért hirdetnek. Ugyanakkor nem szabad elmenni a veszélyek mellett sem: a fiatal nőkre egyre nagyobb nyomás nehezedik a tökéletesnek gondolt külső hajszolásában, erre pedig ráerősíthetnek az irreálisan tökéletes MI-modellek. 

A testképzavart próbálják ellensúlyozni az olyan kezdeményezések, mint a BeReal nevű közösségi platform, amelynél nincsenek filterek és tökéletesre retusált képek sem, helyette az őszinteségen, a hétköznapi valóságunk megmutatásán van fókusz.

Ajánló: A közösségi médiában csalódott felhasználók oázisa – hódít a BeReal, kérdés, meddig tud érdekes maradni a filterek nélküli valóság

De emellett sokan vannak, akik kifogásolják a modellekről alkotott túlszexualizált képet is – mutat rá cikkében az Euronews. A lapnak a spanyol MI-modellt megalkotó ügynökség azzal védekezett, hogy ők csak lekövetik világtrendeket, mert ha nem tennék, akkor a márkák is elfordulnának tőlük. Szerintük először őket kellene jobb belátásra téríteni, és csak utána lehetne változásról beszélni a túlszexualizált modellek esetében.

Nyitókép: X / Fitness_Aitana

#Tudomány-Tech#mesterséges intelligencia#modellkedés#modellszakma#modellügynökség#spanyolország#photoshop#influenszer#marketing#modellmunka#ma