Tudomány-Tech

A közösségi médiában csalódott felhasználók oázisa – hódít a BeReal, kérdés, meddig tud érdekes maradni a filterek nélküli valóság

Tasi AnnabellaTasi Annabella

2023. január 15. 11:33

Ahogy neve is mutatja, a valóságot hivatott megmutatni az alig több mint két éve létező – nálunk 2022-ben berobbant – BeReal. A mobiltelefonos alkalmazás naponta egyszer, egy véletlenszerű időpontban szólítja fel a felhasználókat arra, hogy „legyenek valódiak”, azaz posztoljanak egy képet arról, hogy éppen hol vannak, mit csinálnak, erre pedig két percük van. Izgalmas játéknak hangzik, és az applikáció népszerűsége azt mutatja, van igény rá, hogy a tökéletesen megkomponált Instagram-szelfik helyett közeli ismerőseink unalmas hétköznapjait nézzük, ahogy esznek, dolgoznak, sétálnak, sorban állnak, tévéznek. De mennyire fenntartható mindez influenszerek és hirdetések nélkül, és hitelesen küzdhet-e a közösségimédia-függőség ellen egy olyan platform, ami állandó készenléti állapotot követel a felhasználóktól?

Egy közösségi oldal, ahol nem feltétlenül az emberek legjobb pillanatait, a legszebb ruhákat és pózokat és a legdrágább tengerparti nyaralásokat látjuk, hanem átlagos emberek átlagos hétköznapjait. Nincsenek filterek és hirdetések, nincs képszerkesztő, nem lehet hírességeket követni, csak mi vagyunk és a közeli barátaink. Ez a 2020-ban megjelent, francia fejlesztésű BeReal. Míg az elején kevesen és inkább csak helyi szinten ismerték, 2022-re valóságos szenzáció lett az amerikai és az európai felhasználók körében is.

A BeReal naponta, egy véletlenszerű időpontban minden felhasználónak értesítést küld, hogy mutassák meg, éppen mit csinálnak, kivel, merre járnak. Az applikációban kétkamerás felvétel készül, azaz egy időben fotóz a telefon előlapi és hátlapi kamerája, erre pedig a push üzenettől számítva két percünk van. Ha kicsúszunk az időből, a később megosztott képünk alatt szerepelni fog, hogy mennyit késtünk annak elkészítésével, és ezt minden barátunk látni fogja. Ráadásul mások képeit addig nem láthatjuk, amíg mi magunk nem posztolunk, így motivál az applikáció a folyamatos jelenlétre és posztolásra.

Az alkalmazás azt akarja kiváltani felhasználóiból, hogy ne agyaljanak sokat azon, hogy hogyan tudnák a legelőnyösebb képet elkészíteni magukról, hanem posztoljanak egy őszinte pillanatképet a napjukról, amit – ha csak a profil nincs nyilvánossá téve – csak azok láthatnak, akiket a felhasználó is bekövetett. A tartalmak másnapra eltűnnek, amint jön az új értesítés, a saját képeink viszont számunkra bármikor visszanézhetőek. Persze akik itt is csak a legjobb oldalukat akarják, merik felvállalni, azok megtehetik, hiszen a „büntetés” csak annyi, hogy mindenki látni fogja, hogy az elvárthoz képest mennyivel később posztoltunk, vagy hányszor készítettük újra a fotót.

Ki lehet matekozni nap mint nap, hogy mi kell a tökéletes fotóhoz, de az alkalmazásnak a célja nem ez. Maguk a fejlesztők is azt írják: 

A BeReal nem fog híressé tenni. Ha influenszerré szeretnél válni, maradj a TikTokon és az Instagramon.

Egyelőre tényleg úgy tűnik, hogy a BeReal nagyon sok mindenben az ellentéte mindannak, amit a közösségi médiáról tudunk. A felhasználók jelentősen kevesebb időt töltenek el itt, mint más platformokon, eleve nem a végtelenségig tartó görgetésre van kitalálva, mint azt megszoktuk a többi oldalon. 

 

Például az Egyesült Királyságban mért adatok szerint míg a felhasználók csaknem egyharmada egy-két órát is képes eltölteni a TikTokon, egynegyedük pedig naponta három-négy órán át is rövid videókat néz, addig a BeReal naponta kevesebb mint 15 percet vesz el a legtöbb felhasználó életéből. Ez egyébként a fejlesztők egyik küldetése is.

De mennyire ártalmatlan valójában a platform, és meddig tartható fenn az érdeklődés és működés hirdetők, influenszerek és további fejlesztések nélkül?

A BeReal megtalált egy olyan piaci rést, ami egyedivé teszi – mondja Klausz Melinda közösségimédia-szakértő. „Az alapötlet egy olyan konstrukciót hozott be, ami korábban nem volt jellemző a felületeken, viszont az emberek igénye arra, hogy valódi tartalmakat lássanak, az létezett” – fogalmazott. 

Izgalmas, motiváló játék, hogy addig nem láthatod más tartalmait, amíg te magad nem posztolsz, tette hozzá. Klausz Melinda megfigyelése szerint inkább a középiskolásokat és egyetemistákat szólítja meg a platform, de vannak felnőttek is, akiket érdekel a felület.

Máris reagált az Instagram és a TikTok

Ez azt is jelenti, hogy más felületektől szippant el közönséget a BeReal, amit természetesen érzékel a konkurencia is. Bár ezek a felhasználók továbbra is jelen vannak a többi közösségimédia-oldalakon, kevesebb időt tölthetnek el azokon.

A TikTok például máris felült a trendvonatra, és létrehozta a TikTok Now alkalmazást, ami lényegében ugyanazt ígéri, mint a BeReal: naponta egyszer posztolásra kéri a felhasználókat, és szintén egyszerre old ki a telefon két kamerája. Az Instagram is hasonló fejlesztésen dolgozhat IG Candid Challenges néven. 

Ebben pedig semmi meglepő nincs a szakértő szerint. Ugyanez történt, amikor a TikTok behozta a rövid videókat, és nem sokkal azután jött a Reels az Instagramra és a Shorts lehetőség a YouTube-ra.  

Hosszú távon két útja lehet az alkalmazás továbbfejlesztésének Klausz Melinda szerint: vagy nyitni fognak a hirdetők irányába – mivel valamiből fenn kell tartani, de ezzel éppen az alapkoncepciót tehetik tönkre –, vagy pedig idővel előfizetőssé teszik a platformot.  

A csalódott és tudatos felhasználók oldala

„A felhasználóknak van egy olyan tömege, akik részben csalódottak, hogy a közösségi média milyen irányba fejlődik, részben tudatosak is azzal összefüggésben, hogy a közösségimédia-platformok milyen problémákat okozhatnak a felhasználók életében. Az alkalmazás valahol ezekre az attitűdökre reagál” – ezt már Guld Ádám médiakutató, kommunikációs szakember, a Pécsi Tudományegyetem Kommunikáció- és Médiatudományi Tanszék docense magyarázza az rtl.hu-nak.

Szerinte számos olyan fejlesztéssel rendelkezik a BeReal, ami ellentrendként értelmezhető: 

A BeReal nem kedvez az influenszertevékenységnek, nem alkalmas promóciók, termékek megjelenítésére, nem lehet manipulálni a feltöltött képeket, filterekkel megszépíteni a valóságot.  

De a szakértő számos ellentmondást is lát a felületen, ami hosszú távon kérdéseket vethet fel az alkalmazás jövőjével kapcsolatban. „Azok, akik hosszabb ideje használják az alkalmazást, arról számolnak be, hogy egy idő után unalmassá válik. Egy-két hétig lehet érdekes játék, de az alkalmazás leleplezi, hogy az átlagemberek élete nagyjából kiszámítható ütemben zajlik, és tartalomként unalmas, még akkor is, ha a nap különböző időpontjaiban kell felvételeket készíteni” – említette meg Guld Ádám.  

Emellett bár más felületekhez képest valóban kevesebb időt töltenek el az emberek a BeRealen, a felhasználók mégis folyamatos készenléti állapotba kerülnek, mert nem tudják, mikor érkezik az újabb értesítés, mikor kell újabb képet készíteni. „Ez a fiatal felnőttek esetében feszültséget jelenthet, és így közvetve mégis csak függésbe lehet kerülni az applikációtól, még ha nem is az online eltöltött idő tekintetében” – magyarázta a médiakutató. 

Az, hogy időben meghalljuk-e az értesítést, időben tudunk-e posztolni, előhívhatja a FOMO érzését is, azaz a félelmet, hogy valamiről lemaradunk – ez pedig szintén a már unalomig ismert közösségimédia-oldalak sajátja.

És bár nincsenek filterek és képmanipulációs lehetőségek, a szorongást, hogy más mennyivel szebb, jobb, sikeresebb, ugyanúgy erősíteni tudja. „Erre vonatkozóan voltak már kutatások, hogy a megjelenített életképek sok esetben frusztrálók lehetnek, mert például az anyagi háttér függvényében nagyon nagy különbségek vannak abban, hogy milyen minőségű környezetben élünk, milyen szabadidős tevékenységekkel töltjük az időnket. 

Egyes fiataloknak, akik nem túl jó körülmények között élnek, vagy nem engedhetnek meg maguknak bizonyos programokat, még mellbevágóbb tud lenni, hogy a valós környezetében látja a társát, amint nagyon szép helyeken nyaral vagy nagyon drága tevékenységekkel tölti az idejét, például lovagol, golfozik, síel 

– hívta fel a figyelmet a szakértő.

A BeReal-t 13 éves kor felettiek használhatják, és problémás, hogy az életkoruknak nem megfelelő tartalmak is a gyerekek elé kerülhetnek. „A BeRealen még nem igazán működik a kontroll a feltöltött tartalmakkal szemben. Nem teljesen átlátható, így nem is tökéletesen megbízható, hogy hogyan szűrik a képeket. Felhasználói bejelentések alapján van lehetőség ellenőrzésre és letiltásra, de sok esetben ez elég ad hoc módon történik” – magyarázta az egyetemi oktató, jelezvén, hogy akár pornográf képek is felbukkanhatnak az oldalon.

Emellett kockázatokat rejthet magában az is, hogy olyan személyes tereket mutatunk meg a képeken például a lakáson belül, amit nem szívesen osztanánk meg bárkivel. „Ha valaki ezzel vissza akar élni, le tudja követni, hogy nagyjából mikor hol vagyunk, és mit csinálunk” – mondta Guld Ádám. 

De mások személyiségi jogait is megsérthetjük, ha nyilvános térben kapjuk az értesítést, és a háttérben olyan emberek tűnnek fel a képünkön, akik nem örülnének annak, ha szélesebb közönség látná őket abban az élethelyzetben. Guld Ádám emlékeztetett: a digitális médiában mindennek nyoma marad, bármi visszakereshető, még akkor is, ha azt nyilvánosan törlik.

Az is gyakran előfordulhat, hogy munkaidőben kapunk értesítést, hogy posztoljunk. Ilyenkor akarva akaratlanul érzékeny adatokat tehetünk közzé a munkahelyünkről vagy a kollégáinkról, legyen az a számítógép képernyőjéről kiolvasható e-mail-cím, vagy egy munkatárs, aki talán nem is tud róla, hogy le lett fotózva. Törvénysértésnek, a munkaszerződésben rögzített titoktartási kötelezettség megszegésének is minősülhetnek ezek a dolgok egy angol adatbiztonsági szakértő szerint, aki szerint egy kép miatt inkább nem éri meg kockáztatni.

Merre tovább?

Viszont mindent egybevetve a BeReal még mindig biztonságosabb felületnek tűnik más népszerű oldalakhoz képest, mondta Guld Ádám. „Olyan elképesztően nagy veszélyét én nem látom ennek az applikációnak ahhoz képest, hogy más felületeken mi zajlik az OnlyFanstől kezdve a Twitterig a felhasználói jogok és az adatvédelem tekintetében. De természetesen, mint minden online alkalmazásnak, ennek is vannak kockázatai, ha nem megfelelően használjuk. 

Fontosnak tartanám, hogy tizenéves gyerekeknek elmagyarázzuk, hogy mit érdemes a BeRealen megmutatniuk magukról, és mit nem

– fogalmazott.

Guld Ádám az applikáció jövőjét úgy látja, hogy ha nem fejlesztenek bele újabb lehetőségeket, akkor kifulladhat és unalmassá válhat, másrészt viszont az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy az ártalmatlannak induló alkalmazások nagyon hamar át tudnak fordulni valami egészen másba.

„Pontosan emlékszem, amikor a TikTok Musical.ly néven elkezdte hódító útját. Nagyon ártatlan digitális tini játéknak tűnt, ahol tátika videókra táncoltak tizenéves gyerekek, és egy nagyon egyszerű, mókás dolognak számított. Most pedig a TikTok az egyik legbefolyásosabb és legprofitábilisabban működtetett social média platform, amire egészen professzionális marketingkampányok és kommunikációs stratégiák készülnek. Ha ez a platform is ezt a fejlődési irányt követi, akkor ezekben a posztokban is fel fognak tűnni a promóciók és hirdetések, és olyan kommunikációs csatornává fog válni, amit a marketingszakma majd nagy előszeretettel használ.”

Nyitókép: Stephen McCarthy/Sportsfile via Getty Images

#Tudomány-Tech#alkalmazás#applikáció#bereal#Guld Ádám#klausz melinda#trendek#közösségi média#médiakutató#ma