Sport

Döbbenetes hasonlóság: napra pontosan 40 évvel ezelőtt is történt egy négy halálos áldozatot követelő ralibaleset

Nagy Attila KárolyNagy Attila Károly

2024. március 25. 9:45

1984. március 24-én a Dunakanyar IPV ’84 autós hegyi versenyen Szabolcsfi Péter, a Külker SC Budapest versenyzője 1300-as túra Ladájával a nézők közé rohant, a balesetben négyen életüket vesztették. A hivatalos vizsgálat szerint a nézők voltak felelőtlenek.

Mint arról az RTL is részletesen beszámolt, súlyos baleset történt vasárnap kora délután a 11. Esztergom-Nyerges Rallyn, Lábatlan és Bajót között. Az egyik versenyző eddig tisztázatlan okokból lesodródott az útról és a nézők közé hajtott, a balesetben négyen meghaltak, nyolcan pedig megsérültek. A legsúlyosabb sérült egy gyerek, őt életveszélyes állapotban vitték kórházba.

Az RTL Híradó által megszerzett felvételeken azt látni, hogy a raliautó egy egyenes szakaszon egy lassító előtt csúszott le az útról, ahol elsodorta az ott állókat. A versenyt azonnal leállították. 


A Formula.hu információi szerint a Rally2-es Skoda Fabia az úgynevezett csibegyári lassítónál csapódott a nézők közé, a portál szerint az autót ifj. Tóth János vezette, aki csak névrokona a hétszeres magyar bajnok raliversenyzőnek. A Magyar Nemzeti Autósport Szövetség (MNASZ) azt közölte, hogy a baleset miatt indult vizsgálat lezárultáig sem ők, sem a rendezők nem adnak további tájékoztatást.

Pont negyven évvel korábban történt döbbenetesen hasonló baleset

Napra, sőt majdnem percre pontosan negyven évvel ezelőtt, 1984. március 24-én is történt egy négy halálos áldozatot követelő ralibaleset a környéken, nagyjából ötven kilométerrel odébb, a Pilis hegységben:

a Dunakanyar IPV ’84 autós hegyi verseny Visegrád-Lepence és Pilisszentlászló közötti szakaszán Szabolcsfi Péter, a Külker SC versenyzője irányíthatatlanná vált Lada 1300-as túraautójával a nézők közé rohant.

A súlyos baleset következtében hárman – egy budapesti házaspár és egy vámosmikolai férfi – a helyszínen, egy ember – egy csehszlovák fotóriporter – kórházba szállítás közben életét vesztette. Tízen megsérültek.

A balesetről a másnapi Népszabadság azt írta, hogy két óra után néhány perccel a verseny második futamában a 46-os rajtszámú Szabolcsfi Péter nem sokkal a starthely után, a Pilisszentlászló—Visegrád közti panorámaúton a nézők közé csapódott:

A közeli Hoffman-kunyhóhoz leágazó útnál egy enyhe ívű kanyarból kihaladva a versenyző kocsijával áttért a menetirány szerinti bal oldalra, majd elvesztve uralmát járműve felett, megpördült, és nekiütközött az út menti parkolóban, az eddigi adatok szerint ott szabálytalanul várakozó autóbusznak, amely körül sok néző tartózkodott.

A versenyt azonnal leállították. A rendőrség a baleset körülményeinek tisztázására és a felelősség megállapítására szakértők bevonásával vizsgálatot indított.

A Lada túraautó vezetője, Szabolcsfi Péter koponyaalapi törést szenvedett, az Országos Idegsebészeti Intézetbe szállították, állapota a körülményekhez képest kielégítő volt.

A korabeli sajtóhírek szerint felmerült a busz tulajdonosának felelőssége. Drapál János, a híres motorversenyző a Magyar Hírlapnak nyilatkozva azzal védekezett, hogy volt engedélye oda parkolni, ahová végül az autó csapódott. Szerinte az volt a baj, hogy a nézők közül sokan olyan helyre mentek a versenyt nézni, ami nem volt biztonságos, és hiába küldték el őket a rendezők, többen csakazértis visszamentek a lezárt részre. (Drapál János, 9-szeres magyar bajnok 1985. augusztusában vesztette életét egy motorversenyen.)

A nézőket hibáztatták

Lepies György és Serényi Péter: Tragédia a sportpályán (Budapest, 1985) című könyvében hosszan foglalkoztak a történtekkel és a baleset miatti vizsgálat eredményével. Felidézik, hogy Szabolcsfi Péter kórházi ágyán így nyilatkozott a Népszavának:

Sajnos csupán néhány pillanatra emlékszem. A gyors, egyenes szakasz végén egy jobbos és egy balos kanyaron éppen hogy túljutottam, amikor egyszer csak megcsúszott az autóm. Hirtelen feltűnt előttem a busz. Embereket is láttam... A továbbiakban semmire sem emlékszem.

A több hónapig tartó, szakértők bevonásával folytatott vizsgálat hivatalos eredménye szerint a baleset súlyos következményeiért a nézők felelőtlensége volt okolható. A Pest Megyei Rendőr-főkapitányság azt közölte, hogy a rendezőket és a versenyzőt nem terheli büntetőjogi felelősség a súlyos balesetért. 

A raliversenyző felelősségéről ezt állapították meg: „Szabolcsfi Péter az általa vezetett autóval a verseny 12 kanyarja közül a legenyhébben, a legveszélytelenebbnek minősítettben sodródott ki a pályáról, 14 szurkolót elsodorva. Közülük kettőt maga alá gyűrt, s végül az ott engedéllyel tartózkodó autóbusznak vágódva állt le. A balesetsorán négyen meghaltak, kilencen súlyos, hárman könnyű sérülést szenvedtek. A szerencsétlenség okát kutatva a szakértők megállapították: 

Szabolcsfi Péter versenyzésre alkalmas állapotban vezetett. Gépkocsiját műszakilag rendben találták, 

a rajta található sérüléseket egyértelműen az ütközés okozta.” 

A rendezők felelősségéről ezt állapították meg: „A pálya az előírásoknak megfelelően volt előkészítve. 

A rendezők a nézők biztonságáért mindent megtettek: 

a kötelezően előírt 19 pályabíró helyett 29-et foglalkoztattak, 50 rendező helyett 120, 40 rendőr helyett 80 teljesített szolgálatot. A hírforgalom és a közönség tájékoztatása is megfelelő volt. A verseny végig — egy természetes védőkorlátnak is betudható — hegyoldalak között zajlott, a baleset színhelye volt az egyetlen lapályos rész. Itt rendőrök, rendezők és dupla szalagkordon óvta a pályát, ezen kívül ölfarakást is emeltek a pálya és a nézők közé az esetlegesen kivágódó gépkocsi megállítására.”

Végezetül a nézők felelősségéről ezt állapították meg: „Sajnos a nézők fegyelmezetlenségén még a nagyszámú rendezőgárda sem tudott úrrá lenni: sokan többszöri felszólításra sem hagyták el a veszélyes pályaszakaszt. A kifeszített védőkordont pedig leszaggatták. A most lezárult vizsgálat megállapította: 

a baleset súlyos következményeiben végső soron a nézők fegyelmezetlensége játszott közre.

Nyitókép: Arcanum Digitális Tudománytár

#Sport#autósport#halál#rally#rali#baleset#ma