Reggeli

Strómanvilág és szörnymaszkot hordó anya – a rendezők szerint a témáik miatt kaszálhatták el filmjeiket

rtl.hurtl.hu

2023. március 13. 10:49

Először fordul elő az Inkubátor Program történetében, hogy már zöld utat kapott elsőfilmesek mégsem készíthetik el filmterveiket. Az elkaszált alkotások között van Rudolf Olivér és Berényi Andor filmterve is. A két fiatal rendező a döntés okát nem ismeri, de félelmeik vannak.

Itthon sorra készülnek a történelmi témájú, nagyköltségvetésű mozik, máshonnan viszont pénzt vonnak el, ráadásul pont a fiatal rendezőktől. A legutóbbi Inkubátor Program öt győztes filmtervéből hármat elkaszáltak.  A Nemzeti Filmintézet levélben tudatta a rendezőkkel, hogy nem fogják támogatni a filmjeiket, ráadásul mindezt két hónappal azután, hogy az erről szóló döntés megszületett. 

Az Inkubátor Program kifejezetten elsőfilmeseknek, pályakezdőknek szóló program, amelyben évente 5 filmes kap lehetőséget, hogy az alkotása elkészülhessen. A független zsűri 4 filmnek, a meghívott szakmai közönség pedig egy alkotásnak ítélhette oda a díjat.

2022 májusában Rudolf Olivér és Berényi Andor is a győztesek közt volt. Azóta 9 hónapig abban tudatban fejlesztették forgatókönyveiket, hogy meg tudják csinálni életük első nagyjátékfilmét.

Ott sírtunk a színpadon, ugráltunk örömünkben, és február 7-én jött a hír, hogy a döntőbizottság úgy döntött, nem támogatja a filmterveinket

– mondta Berényi Andor, aki szerint egy új pontot hoztak létre a gyártási szabályzatban, hogy ezt megtehessék, korábban ugyanis erre nem volt lehetőségük.

Hogy miért cenzúrázhatták az eddigi döntést mai napig nem indokolták meg nekik.

Bár a levél keltezése 2022 decemberi, az alkotókat csak két hónnap később értesítették, hogy nem készülhet el a filmjük. Közben ez idő alatt a keretösszeget filmenként 20 százalékkal megemelték.

A nyertes filmek 100 millió forintot kaptak volna, ami nagyjából az ötöde egy most készülő bármilyen filmnek. Itt 500 millió forintból készült volna el 5 film.

Berényi Andor azt mondta, bár a döntés okait nem tudják, félelmeik vannak.

Az egyik, hogy ezt a programot le akarja építeni a filmintézet, vagy legalábbi a döntőbizottság kezébe akarja adni, ami azért nagyon nagy probléma, mert ez volt az egyetlen hely, ahol úgy kaphattál pénzt Magyarországon, hogy nem ugyanaz az öt ember döntött a mozgókép szakmai támogatásáról. Ha ezt is magukévá teszik, mostantól csak az kaphat pénzt, akit ez az 5 ember kiválaszt 

– mondta Berényi, akinek a másik félelme, hogy a témáik alapján kaszálták el az ő terveiket.

Rudolf Olivér Anyám, a szörny című drámája egy megkeseredett, negyvenes éveiben járó nőről szól, aki egy szörnymaszkban találja meg önmagát. Többé nem hajlandó levenni, így kezd el lázadni a környezete és a világ ellen. Lázadása közben viszont kamasz lánya teljesen egyedül marad. Berényi Andor történetében Zsolt egyedül ápolja beteg édesanyját. Azért, hogy ki tudja fizetni anya gyógyszereit strómanná válik, és egyre mélyebbre merül ebben a világban, az egész egy bűnfilmmé alakul át.

Lehet tippelni, hogy mi történhetett

– veti fel a rendező.

Nyílt levelet írtak, amelyben arra kérik a döntőbizottságot, hogy bírálják felül álláspontjukat, és kezdjenek szakmai konzultációt az inkubátor programról.

A Külön falka, a Magasságok és mélységek, a Zanox, vagy az Egy nap című film szintén inkubátoros nyertesek voltak. Töredékéből készültek el más filmeknek. Elsőfilmes alkotóknak adtak lehetőséget, és hatalmas sikereket érek el külföldön és a nézők körében is.

A magasságok és mélységek című film, ami alig készült 100 millió forintból, az egyik legnézettebb mozi volt tavaly.

#Reggeli#Videó#Kultúra#inkubátor#rtl#rudolf olivér#berényi andor#elsőfilmes

Címlapról ajánljuk