Lehet 800 forint is a benzinár?
2023. január 13. 9:21
A világ minden részén komoly adóbevételi forrás az üzemanyag, aminek árát nemcsak az előállítás és forgalmazás határozza meg, hanem az adótartalma is. A 650-700 forintos üzemanyagárban 250 forintot is meghaladó adó van.
Február 5-én lép életbe az európai uniós szigorítás, ami szerint nem lehet majd azt a terméket exportálni, amelyiknek az alapanyaga orosz eredetű csővezetéki kőolaj – mondta Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Reggeliben. Ez jelentősen megváltoztatja majd a piaci helyzetet a régióban, mert van olyan finomító, amelyik nagy mennyiségben kizárólag orosz terméket dolgoz fel.
A nagykereskedők éppen ezért keresik az új lehetőségeket. A hazai ellátásnak mintegy 30 százaléka normál piaci körülmények között importból érkezik. További probléma, hogy a Mol szlovákiai finomítójában orosz eredetű olajat is feldolgoznak, ezt elvileg nem lehetne Magyarországra exportálni február 5-től. Grád Ottó szerint megoldás lehet, ha a százhalombattai és a pozsonyi finomítóban olyan kőolajat is feldolgoznának, ami nem Oroszországból érkezik. Ahogyan fogalmazott: Lehet, hogy ez költségesebb lesz, de a felhasználóknak, vagyis azoknak, akik tankolnak, inkább legyen drágább, mint ne lehessen kapni.
A gázolaj piacán van egy jelentős ellátási nehézség. A háború kitörése előtt volt, hogy az európai gázolajnak a 20-25 százalék orosz importból érkezett, ezt keverő komponensként használtak fel. Ha ez a mennyiség kiesik, azt nehéz pótolni és emiatt az ára is emelkedni fog, részben ezért is drágább a dízel Grád Ottó szerint.
Lesz 800 forintos benzin?
A főtitkár úgy látja, nem fogjuk elérni a 800 forintos üzemanyagárat. A kőolaj világpiaci jegyzésárában ugyanis stabilitás látható. Ha ez a forintra is igaz lesz, akkor irreális a 800 forintos üzemanyagár.