Hallott arról, hogy Kamala Harris egy brat? Így csinált magának villámgyorsan ütős kampánymémet a demokrata jelölt
2024. július 28. 12:15
Kamala Harris kampánya eddigi egyik legfontosabb támogatását meglepő módon Charli XCX énekestől kapta, akinek köszönhetően trendi brandet és egy politikai mémet is szerzett a demokraták várható elnökjelöltje. De mi az a brat, és mi köze Kamala Harrisnek a kókuszokhoz? Különös, de Joe Biden alelnöke éppen abból profitálhat, amivel támadják: esetlenségéből és tökéletlenségéből.
Joe Biden visszalépése, majd jelenlegi alelnöke, Kamala Harris várható indulása az elnöki posztért alaposan felkavarta az amúgy sem túl nyugodalmas amerikai politikai állóvizet. Arra azonban nem sokan számítottak, hogy ezekben a napokban egyre népszerűbbek lesznek az internetezők körében a kókuszfák, visszajön a divatba a karhauzi zöld szín, egy brit alternatív popsztár pedig komoly amerikai politikacsinálóvá lép elő.
Az énekes nem más, mint Charli XCX, aki nem sokkal Biden visszalépése után annyit tweetelt: „Kamala egy brat”, utalva a saját, „brat” című albumára. A sztár támogatására pedig villámgyorsan le is csapott Harris: a lemezborító színvilágát leutánozva készített új borítóképet a Twitterre, csak a brat szó helyett azt írta rá, hogy Kamala HQ, ami Kamala Harris kampányoldalának a neve.
De mit jelent, vagy jelképez ez a szó? A Google a „vásott kölyök” fordítást adja rá. Bővebben kifejtve azt mondanánk: a brat szót akaratos, tiszteletlen hülyegyerekekre használták, mielőtt Charli XCX az idén júniusban megjelent lemezével új kontextust adott volna neki. Emellett a BDSM világában a kötözködő, incselkedő szubmisszív felekre is alkalmazzák a kifejezést.
Charli XCX így magyarázta, hogy ő mit ért a szó alatt: „Egy olyan lány vagy, aki egy kicsit kaotikus, szeret bulizni, és néha hülyeségeket mond. Őszinte, nyers, és egy kicsit frivol. Ez a brat.” Szerinte a bratség „kezdőcsomagához” hozzátartozik „egy doboz cigi, egy Bic öngyújtó, valamint egy pántos fehér felső, melltartó nélkül”.
Korábban a Fókusz riportjában arról számolt be, hogy Harrisnek sikerülhet, ami Hillary Clintonnak nem ment, és ő lehet az első nő, aki az Egyesült Államok elnöke lesz. Igaz, ehhez még az is kell, hogy elnökjelöltté válassza a Demokrata Párt.
Ja, hogy közben a brat nyár is kitört!
Charli XCX rajongóival együtt Harris is igyekezett mémet csinálni a bratségből. Nem is vallottak kudarcot: a különböző közösségi médiumokban már azelőtt is többmillióan osztották az ezzel kapcsolatos tartalmakat, illetve hirdették azt, hogy az idei nyár bizony a „brat girl summer”, amely a korábbi „hot girl summer”, illetve a tavalyi „barbiecore” folytatása. A TikTokon a brat summer „tüneteit” magyarázó videók már több mint 16 milliós nézettségnél járnak.
Miért hasznos hát Harrisnek a bratség? A mémek vírusszerűen terjednek az interneten, és komolyan be tudják lökni egy-egy politikus kampányát, vagy épp hátráltatni azt. A brattel pedig a demokraták úgy tűnik, képesek lesznek behozni hátrányukat a 2024-es kampány mémháborújában. A republikánusok eddigi legütősebb politikai mémje, a „let’s go Brandon” ugyanis gyakorlatilag használhatatlan lett a jelöltcsere miatt, hiszen az személyesen Joe Bident vette célba, mint ahogy szinte az összes többi mém is.
A brattel pedig ráadásul sikerülhet a demokratáknak „visszahódítani” azokat a momentumokat, amikkel a republikánusok Harrist támadják: itt egy-egy hülye nevetésről, vagy szóbeli botlásról van szó, amelyek miatt korábban többször is gúnyolták a jelöltet. Ám mivel a bratség lényege pont a tökéletlenség és az emberközeliség, a karhauzi zöld szemüvegen keresztül nézve az efféle pillanatok bájossá és átélhetővé válnak.
Íme egy nagyjából egyéves szósaláta, ami korábban még gáznak számított, most viszont a bratnek köszönhetően vicces és menő:
Illetve ott a híres-hírhedt kókuszfás eszmefuttatása, ami a bratség netovábbja. Ebben, a szintén mémmé vált beszédében Harris egy anyjával kapcsolatos anekdotát mesélt el egy fehér házi rendezvényen, amikor az oktatásról beszélt. „Anyám néha dühös is volt, és akkor azt mondta nekünk: Nem tudom, mi a baj veletek fiatalokkal. azt hiszitek, hogy csak úgy leestetek egy kókuszfáról?” – mondta Harris, majd még nevetett is a sztorihoz.
Többet érhet a mém, mint a tévés reklám
A progresszív oldalon azt várják, hogy a mém segíthet győzelemre vinni a demokraták eddig látványosan nyűglődő kampányát. David Hogg aktivista ezt írta a Twitteren Charli XCX üzenetéről, amivel minden kezdődött: „Nem jelentéktelen az a löket, amelyet a fiatalok szavazási kedvének adhatott ez az egyetlen tweet”.
Annie Wu Henry demokrata kampánystratéga pedig arról beszélt a BBC-nek: egy mém több fiatal szavazót tud elérni, mint egy tévés hirdetés, amire milliókat költöttek. Az igazán optimisták pedig máris Barack Obama 2008-as kampányához hasonlítják Harris betörését. Obama akkori győzelmében is fontos szerepet játszottak a fiatalok szavazatai.
Philip de Vellis tanácsadó, aki a volt elnök egykori kampányában is dolgozott, azt mondta: Nagyon rég volt olyan, hogy olyasvalaki lett volna az elnökjelölt, aki sikeresen találja el a fiatalok ízlését, és aki ilyen mélyen ismeri a populáris kultúrát. Azonban arra figyelmeztetett, hogy az online lelkesedés nem feltétlenül válik majd szavazatokká novemberben.
Cikkajánló: Ezen a pár államon múlik, hogy ki lesz az Egyesült Államok elnöke. Hiába szavazott Donald Trumpra 2,8 millióval kevesebb amerikai 2016-ban, mint Hillary Clintonra, mégis a republikánus jelölt lett az elnök. Mindez az egyedi amerikai elnökválasztási rendszernek köszönhető, amiben néhány államon és pár tízezer szavazaton múlhat, hogy ki kerül a Fehér Házba. Megmutatjuk, hova kell figyelni idén novemberben: melyik az a néhány állam, amin a mostani amerikai elnökválasztás eredménye múlik.
Egyelőre azonban úgy néz ki, hogy a mém és a Harris iránt érzett általános lelkesedés megtette hatását: miután bejelentette indulását, a jelölt kampánya napokon belül szedett össze 100 millió dollárnyi támogatást. A legutóbbi közvéleménykutatások is azt mutatják, hogy sikeresen spannolta fel a szavazókat a Harris-jelenség. Az RTL Híradó nemrég arról számolt be, hogy a demokrata jelölt máris vezethet ellenfelével, Donald Trumppal szemben:
Azonban fontos lesz a jövőben, hogy Harris kampánya is jól kezelje a mémet: ha esetleg kikopna a popkultúrából a brat-jelenség, akkor annak erőltetésével hosszú távon akár visszatetszést is kelthet a fiatal szavazókban. Henry szerint „a kampánynak nem a kókuszokra (…) kell fókuszálnia, hanem arra, hogy Harris mit tud tenni az amerikai népért.” Ha Harris és csapata észben tartják, hogy a mémeknek természetes élettartamuk van, és tényleg a tartalomra koncentrálnak a körítés helyett, akkor jó eséllyel rúghatnak labdába novemberben.
Cikkajánló: Turbulens hetek, hónapok várnak Kamala Harrisre és a Demokrata Pártra. Most, hogy Joe Biden, a hivatalban lévő amerikai elnök bejelentette visszalépését, fenekestül fordult fel a finisében lévő demokrata párti kampány. Cikkünkben összeszedtük, hogy miképp alakul a legutóbbi felmérések szerint a fő jelöltté előlépett Kamala Harris népszerűsége, mik az esélyei annak, hogy egy másik demokrata politikus is beszálljon a ringbe, kik lehetnek Harris alelnökjelöltjei, illetve milyen demokrata taktikázás várható a választásig hátralévő szűk négy hónapban.
Nyitókép: Peter Zay / Anadolu / Getty Images / rtl.hu szerkesztés