Kultúra

Egy magyar gyökerű győztestől és Brendan Fraser szenvedéspornójától volt hangos az idei Oscar-gála

rtl.hurtl.hu

2023. március 13. 5:20

Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor című alkotás. 

Ahogy azt John Waters az rtl.hu-nak megjósolta (interjúnk vele itt), és Michael Schulman díjszakértő is megtippelte (beszélgetésünk itt olvasható), a 2023-as Oscar-gálán tarolt a magyar mozikban is látható Minden, mindenhol, mindenkor, amely némileg pofátlan módon szinte minden díjat elhappolt a nagyok elől. 


Merthogy valójában egy „kis” függetlenfilmről van szó, a Top Gun-féle hollywoodi blockbusterekhez képest mindenképpen kicsiről, de mint tudjuk:

Hollywood imádja az underdog-sztorikat, a Minden, mindenhol, mindenkor 7 díja (legjobb film, legjobb rendezés, legjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb vágás) is ezt példázza.

És ha már underdog-sztori: az egykor Hollywood első vonalába tartozó, majd a „has been”-ek, vagyis az „egyszer híresek voltak, majd lecsúsztak” kategóriájába átsorolt Brendan Fraser visszatérése szimpla under dog sztoriknál is „underdogabb”. Az már más kérdés, hogy A bálna micsoda: hatásvadász szenvedéspornó, mint azt sokan felhánytorgatták, vagy őszinte nagy mű, mint azt a PR-osok hangoztatták?


Ma hajnalra azonban mindez már csak történelem: A múmia és Az őserdő hőse hőse immár Oscar-díjas színész, a jövőben így kell számolni vele.

Az Oscar-hajrában az is nyilvánvalóvá vált, hogy Cate Blanchett, akinek a TÁRban nyújtott alakításáért szinte járt az Oscar, el fog esni a díjtól, és a Minden, mindenhol, mindenkor sztárja, Michelle Yeoh lesz a befutó – és valóban, a Yeoh-Blanchett párharcból az előbbi került ki győztesként. 

Cate ellen talán az szólt a finisben, hogy már van két Oscarja, míg Michelle-nek azonban ez lett volna és lett is az első.

Legnagyobb sajnálatunkra, semmit sem nyertek az olyan szívünknek kedves, minőségi művészfilmek, mint a már emlegetett TÁR (Todd Field rendezővel beszélgettünk is), vagy A sziget szellemei. Utóbbiban Colin Farrell és Brendan Gleeson alakított nagyot és egy szamár – utóbbit még csak nem is jelölték.


Talán azért nem, mert a legjobb nemzetközi film kategóriába bejutott egy szamaras fillm: Jerzy Skolimowski filmje, az egy szomorú szemű négylábú poroszkálásának története.

Az akadémiai szavazók alighanem úgy voltak vele, hogy egy szamár elég lesz!

 


A lengyel film helyett a németek háború ellenes opusza, a Nyugaton a helyzet változatlan nyert a régen idegen nyelvű filmnek hívott kategóriában: a film üzenete nem is lehetne időszerűbb, és az üzenetek, ha azokat szépen csomagolják, gyakran Oscart érnek.

 Így történt idén is.

Hiába a szerény mosollyal viselt mindenhatóság, Tom Cruise nem kapott Oscart, pedig nemrég még Steven Spielberg is leborult nagysága előtt (szinte szó szerint), és kijelentette, hogy szerinte Cruise egymaga mentette meg a pandémia alatt nagy veszteségeket szenvedett mozis forgalmazást. Lehet, hogy így van, de a Top Gun Maverick-nek be kellett érnie egy technikai (legjobb hang) elismeréssel.

Sarah Polley rendezett már jobb filmet a Women Talkingnál, de a fontos téma miatt sokan úgy ítélték, helye lett volna a rendezői jelöltek között. Ám mivel csupa férfit jelöltek idén is, Polley a legjobb adaptált forgatókönyv díjával vigasztalódhatott. Alighanem helyes döntés született.

 Nem úgy a legjobb eredeti forgatókönyek versenyében, ahol józan emberi és szakmai számítás szerint A sziget szellemeinek vagy  a TÁRnak kellett volna győznie, de álljunk meg egy pillanatra: ez itt az Oscar-verseny, ahol az efféle számítások csak ritkán számítanak. 


És idén minden, de tényleg minden a Minden, mindenhol, mindenkor ünnepléséről szólt. Michelle Yeoh mellett  Ke Huy Quan (legjobb férfi mellékszereplő) és Jamie Lee Curtis (legjobb női mellékszereplő) díjazása is erről szólt.

És az egykori sikolykirálynő, vagyis Curtis személyében a magyarországi kötődésű Oscar-győztes rubrikájába is tehetünk egy elégedett pipát.

A győztesek

LEGJOBB FILM

Minden, mindenhol, mindenkor

LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ

Brendan Fraser: A bálna

LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ

Key Hu Quan: Minden, mindenhol, mindenkor

LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ

Michelle Yeoh: Minden, mindnehol, mindenkor

LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ

Jamie Lee Curtis: Minden, mindenhol, mindenkor

LEGJOBB RENDEZŐ

Daniel Kwan és Daniel Scheinert: Minden, mindenhol, mindenkor

LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV

Women Talking

LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV

Minden, mindenhol, mindenkor

LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM

Guillermo del Toro: Pinokkió

LEGJOBB OPERATŐRI MUNKA

Nyugaton a helyzet változatlan

LEGJOBB JELMEZ

Fekete Párduc 2.

LEGJOBB DOKUMENTUMFILM

Navalnij

LEGJOBB NEMZETKÖZI JÁTÉKFILM

Nyugaton a helyzet változatlan (Németország)

LEGJOBB EREDETI FILMZENE

Volker Bertelmann: Nyugaton a helyzet változatlan

LEGJOBB EREDETI BETÉTDAL

M.M. Keeravaani, Chandrabose: Naatu Naatu (RRR)

LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK

Avatar: A víz útja

Nyitókép: Ke Huy Quan, Michelle Yeoh, Brendan Fraser és Jamie Lee Curtis Fotó: Jeff Kravitz/FilmMagic

#Kultúra#minden mindenhol mindenkor#oscar#oscar-díj#Brendan Fraser#ma

Címlapról ajánljuk