Egy magyar gyökerű győztestől és Brendan Fraser szenvedéspornójától volt hangos az idei Oscar-gála
2023. március 13. 6:20
Tarolt a Minden, mindenhol, mindenkor című alkotás.
Ahogy azt John Waters az rtl.hu-nak megjósolta (interjúnk vele itt), és Michael Schulman díjszakértő is megtippelte (beszélgetésünk itt olvasható), a 2023-as Oscar-gálán tarolt a magyar mozikban is látható Minden, mindenhol, mindenkor, amely némileg pofátlan módon szinte minden díjat elhappolt a nagyok elől.
Merthogy valójában egy „kis” függetlenfilmről van szó, a Top Gun-féle hollywoodi blockbusterekhez képest mindenképpen kicsiről, de mint tudjuk:
Hollywood imádja az underdog-sztorikat, a Minden, mindenhol, mindenkor 7 díja (legjobb film, legjobb rendezés, legjobb női főszereplő, legjobb női mellékszereplő, legjobb férfi mellékszereplő, legjobb eredeti forgatókönyv, legjobb vágás) is ezt példázza.
És ha már underdog-sztori: az egykor Hollywood első vonalába tartozó, majd a „has been”-ek, vagyis az „egyszer híresek voltak, majd lecsúsztak” kategóriájába átsorolt Brendan Fraser visszatérése szimpla under dog sztoriknál is „underdogabb”. Az már más kérdés, hogy A bálna micsoda: hatásvadász szenvedéspornó, mint azt sokan felhánytorgatták, vagy őszinte nagy mű, mint azt a PR-osok hangoztatták?
Ma hajnalra azonban mindez már csak történelem: A múmia és Az őserdő hőse hőse immár Oscar-díjas színész, a jövőben így kell számolni vele.
Az Oscar-hajrában az is nyilvánvalóvá vált, hogy Cate Blanchett, akinek a TÁRban nyújtott alakításáért szinte járt az Oscar, el fog esni a díjtól, és a Minden, mindenhol, mindenkor sztárja, Michelle Yeoh lesz a befutó – és valóban, a Yeoh-Blanchett párharcból az előbbi került ki győztesként.
Cate ellen talán az szólt a finisben, hogy már van két Oscarja, míg Michelle-nek azonban ez lett volna és lett is az első.
Legnagyobb sajnálatunkra, semmit sem nyertek az olyan szívünknek kedves, minőségi művészfilmek, mint a már emlegetett TÁR (Todd Field rendezővel beszélgettünk is), vagy A sziget szellemei. Utóbbiban Colin Farrell és Brendan Gleeson alakított nagyot és egy szamár – utóbbit még csak nem is jelölték.
Talán azért nem, mert a legjobb nemzetközi film kategóriába bejutott egy szamaras fillm: Jerzy Skolimowski filmje, az IÁ egy szomorú szemű négylábú poroszkálásának története.
Az akadémiai szavazók alighanem úgy voltak vele, hogy egy szamár elég lesz!
A lengyel film helyett a németek háború ellenes opusza, a Nyugaton a helyzet változatlan nyert a régen idegen nyelvű filmnek hívott kategóriában: a film üzenete nem is lehetne időszerűbb, és az üzenetek, ha azokat szépen csomagolják, gyakran Oscart érnek.
Így történt idén is.
Hiába a szerény mosollyal viselt mindenhatóság, Tom Cruise nem kapott Oscart, pedig nemrég még Steven Spielberg is leborult nagysága előtt (szinte szó szerint), és kijelentette, hogy szerinte Cruise egymaga mentette meg a pandémia alatt nagy veszteségeket szenvedett mozis forgalmazást. Lehet, hogy így van, de a Top Gun Maverick-nek be kellett érnie egy technikai (legjobb hang) elismeréssel.
Sarah Polley rendezett már jobb filmet a Women Talkingnál, de a fontos téma miatt sokan úgy ítélték, helye lett volna a rendezői jelöltek között. Ám mivel csupa férfit jelöltek idén is, Polley a legjobb adaptált forgatókönyv díjával vigasztalódhatott. Alighanem helyes döntés született.
Nem úgy a legjobb eredeti forgatókönyek versenyében, ahol józan emberi és szakmai számítás szerint A sziget szellemeinek vagy a TÁRnak kellett volna győznie, de álljunk meg egy pillanatra: ez itt az Oscar-verseny, ahol az efféle számítások csak ritkán számítanak.
És idén minden, de tényleg minden a Minden, mindenhol, mindenkor ünnepléséről szólt. Michelle Yeoh mellett Ke Huy Quan (legjobb férfi mellékszereplő) és Jamie Lee Curtis (legjobb női mellékszereplő) díjazása is erről szólt.
És az egykori sikolykirálynő, vagyis Curtis személyében a magyarországi kötődésű Oscar-győztes rubrikájába is tehetünk egy elégedett pipát.
A győztesek
LEGJOBB FILM
Minden, mindenhol, mindenkor
LEGJOBB FÉRFI FŐSZEREPLŐ
Brendan Fraser: A bálna
LEGJOBB FÉRFI MELLÉKSZEREPLŐ
Key Hu Quan: Minden, mindenhol, mindenkor
LEGJOBB NŐI FŐSZEREPLŐ
Michelle Yeoh: Minden, mindnehol, mindenkor
LEGJOBB NŐI MELLÉKSZEREPLŐ
Jamie Lee Curtis: Minden, mindenhol, mindenkor
LEGJOBB RENDEZŐ
Daniel Kwan és Daniel Scheinert: Minden, mindenhol, mindenkor
LEGJOBB ADAPTÁLT FORGATÓKÖNYV
Women Talking
LEGJOBB EREDETI FORGATÓKÖNYV
Minden, mindenhol, mindenkor
LEGJOBB ANIMÁCIÓS FILM
Guillermo del Toro: Pinokkió
LEGJOBB OPERATŐRI MUNKA
Nyugaton a helyzet változatlan
LEGJOBB JELMEZ
Fekete Párduc 2.
LEGJOBB DOKUMENTUMFILM
Navalnij
LEGJOBB NEMZETKÖZI JÁTÉKFILM
Nyugaton a helyzet változatlan (Németország)
LEGJOBB EREDETI FILMZENE
Volker Bertelmann: Nyugaton a helyzet változatlan
LEGJOBB EREDETI BETÉTDAL
M.M. Keeravaani, Chandrabose: Naatu Naatu (RRR)
LEGJOBB VIZUÁLIS EFFEKTUSOK
Avatar: A víz útja
Nyitókép: Ke Huy Quan, Michelle Yeoh, Brendan Fraser és Jamie Lee Curtis Fotó: Jeff Kravitz/FilmMagic