„Ausztriában nincsenek magyar pótdíjak” – külföldi autósok vasalnák be Magyarországon a tankolási károkat
2022. május 30. 16:12
Már több tucat autós csatlakozott a kezdeményezéshez, a sokat vezetők akár három számjegyű kártérítésre is számíthatnak havonta a Cobin Claims nevű civil szervezet szerint. Euróban.
Már több tucat – többségében osztrák – autós regisztrált a Cobin Claims nevű osztrák civil szervezetnél, amely hétvégén akciót indított a Magyarországon bevezetett, szerintük diszkriminatív tankolási szabályozás miatt – tudta meg a szervezettől az rtl.hu. A Cobin Claims megkeresésünkre közölte: a segítséget kérő sofőrök száma „óráról órára nő", a résztvevők között pedig „vannak magyar származású polgárok, akik osztrák rendszámmal közlekednek, és most szintén többet kell fizetniük.”
Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter múlt hét csütörtökön jelentette be, hogy másnaptól csak a magyar forgalmi engedéllyel rendelkező járművekbe lehet hatósági áron tankolni a benzinkutaknál. Korábban részletesen bemutattuk, hogyan pörgött fel a bevásárló- illetve benzinturizmus Ausztria és Magyarország között, így talán nem meglepő, hogy a szabályozás nem aratott osztatlan sikert a határ másik oldalán.
A Cobin Claims egy 2017 óta működő nonprofit, független egyesület, amely tömeges kárigények esetén nyújt jogi segítséget. A szervezethez már több mint 10 ezer fogyasztó, befektető és kisvállalkozás fordult többek között a svájci frank alapú hitelek, a Volkswagen-botrány vagy a Wirecard körüli problémák ügyében. „Miután Ausztria vezető jogászai nyilvánosan beszéltek az uniós joggal ellentétes intézkedésekről és a kollektív jogorvoslat lehetőségéről, illetve megérkeztek az első panaszok az autósoktól, elindítottuk az akciót” – közölte a szervezet. Hozzátették: „a határ közelében élő lakosság összenőtt: a magyarok Ausztriában dolgoznak, itt vásárolnak, és (nagy számban) látogatják a határ menti síparadicsomokat. Az osztrákok szintén átutaznak Magyarországra, ott vásárolnak is, szolgáltatásokat vesznek igénybe, árut szállítanak és így tovább. Az emberek együtt élnek, üzletelnek és dolgoznak. Ezért sok osztrákot bosszant, hogy a benzinkutaknál hirtelen már nem mindegy, hogy magyar vagy osztrák az illető.”
Ausztriában nincsenek »magyar pótdíjak«, minden magyar turistát, vásárlót, munkavállalót szívesen látnak, az osztrákok számára a magyarországi benzinvásárláskor fizetendő pótdíjak ezért sokakat kiábrándítanak, idegesítenek.
Kérdésünkre elmondták: akciójuk keretében a gépkocsivezetőknek pontosan rögzíteniük kell a kifizetett „kiegészítő összegeket”, ugyanis autósonként szeretnék megállapítani a kárt, többletfizetést. „Ezzel egyidejűleg megvizsgáljuk a Magyarországgal szembeni kollektív jogi lépések lehetőségét is. Ennek célja, hogy az osztrákok, illetve az uniós külföldiek által befizetett többletösszegeket visszafizessék. A jogászok szerint az egyenlőtlen bánásmód nem megengedhető az unió belső piacán” – fogalmazott a szervezet.
Arra a kérdésünkre nem válaszoltak, hogy nagyjából mekkora kár ér egy átlagos, hozzájuk forduló autóst, annyit azonban elárultak: nagyjából literenként 60 eurocenttel kell többet fizetnie egy nem magyarnak a kutakon.
Egy tank feltöltésénél így 20-30 euró kár/többletfizetés várható. A kár mértéke attól függ, hogy a sofőrnek milyen gyakran kell Magyarországon tankolnia és mennyit vezet. Gyakrabban vezető sofőrök havi szinten valószínűleg három számjegyű euró-összegre számíthatnak
– közölték.
Az érintett autósok ingyen regisztrálhatnak a szervezet honlapján. Mint írják: fontos, hogy az autósok minden blokkot eltegyenek, hogy ezeket a szervezet ügyvédekkel vizsgáltassa meg. A csoportos kárigényeknél ugyanis több százezer eurós kárösszegnek kell keletkeznie. Honlapjukon kiemelik: egyelőre nem tudni, hogy az Európai Unió indít-e kötelezettségszegési eljárást Magyarország ellen és az milyen eredményre vezet.
Most egy kicsit kevésbé jó magyarnak lenni Ausztriában
Péter Ausztriában élő magyar, autójának osztrák forgalmija van. „Sosem ügyeskedtem. Itt élek, ide adózom, itt kaptam jó lehetőségeket. Lehetett volna olcsóbb fenntartású magyar autóm, de nem akartam ilyen kicsinyes lenni. Most én lettem a kicsinyesség áldozata: hetente-kéthetente járunk haza a család valamelyik részéhez, pénteken már elküldtek az egyik soproni kúttól, mert azt mondták, hogy külföldieket a kassza problémái miatt nem tudnak kiszolgálni.”
Péter egyelőre nem tudja, hogy csatlakozzon-e azokhoz, akik blokkjaikat gyűjtve szeretnének kártalanításhoz jutni. „Alapvetően nem a pénzről van szó. Soha nem hallottam olyanról, hogy amikor Ausztriában volt olcsóbb a benzin, akkor a magyarokat vagy bárki mást elküldtek vagy anyagilag megterheltek volna. Barátságtalan gesztus, főleg úgy, hogy itt Burgenlandban nagyon nagy a magyar közösség, szorosan együtt élünk az osztrákokkal, sok a vegyes házasság, nem kellemes azt hallani, hogy Magyarország keresztbe tesz úgy, hogy elvileg ugye mindannyian uniós állampolgárok vagyunk. Most egy kicsit kevésbé jó magyarnak lenni Ausztriában.”
Szilvia Kőszeg környékén él, ő másképpen látja a helyzetet. „Volt benzinturizmus, alig lehetett odaférni a kutakhoz, kannákkal is jöttek. A sógornőmék a szlovák határnál ugyanezt látták, hosszú sorban álltak egymás mögött a szlovák rendszámú autók és abból az olcsó benzinből tankoltak, amit a magyar adófizetők pénzéből tudnak ár alatt adni. Sőt bevásárolnak olajból, csirkemellből, lisztből, azt bárki láthatja, aki bemegy egy határ környéki nagyobb boltba a magyar oldalon. Pedig nekik jóval több pénzük van.”
Szilvia szerint a mostani helyzetet nem lehet összehasonlítani a békeidőkkel, amikor a magyarok mosóporért, édességekért vagy éppen tankolni jártak át Ausztriába. „Én ebben nőttem fel, itt rengetegen költöznek ki, sokan pendliznek, ingáznak, napi kapcsolatban vagyunk Ausztriával. De akkor békeidő volt, a kinti jobb árakat nem az adófizetőik állták, nem ársapka miatt álltak elő.” Lenne megoldása a helyzetre, szerinte Ausztriában is felső határt kellene bevezetni az üzemanyagok árára, le kellene másolni a magyar kormány megoldását.
Az osztrákok azonban úgy tűnik, más utat választottak, még tavaly. A 2021-ben bejelentett adóreform-csomag részeként 2022-től bevezették az úgynevezett klíma-bónuszt: a szén-dioxid-adóból befolyó összegeket visszajuttatják az embereknek, regionális elosztásban. A jól kiépített tömegközlekedéssel rendelkező városokban élők a minimum összeget, évi 100 euró (átszámolva nagyjából 39 300 forint), míg az autóhoz erősebben kötött vidéki lakosság évi 200 euró (átszámolva nagyjából 78 500 forint) támogatást kap. A fogyatékossággal élő személyek a legmagasabb, 200 eurós összegre jogosultak, ha a tömegközlekedés nem jöhet szóba, a pénz pedig a 18 éven alattiak után is jár: a gyerekek, fiatalok a bónusz 50 százalékát kapják, ha legalább hat hónapig családi pótlékban részesültek.
A pénzt még csak igényelni sem kell, automatikusan kifizetik minden Ausztriában lakóhellyel rendelkező személynek.
Gulyás Gergely múlt hét csütörtöki bejelentése után kilométeres sorok alakultak ki a benzinkutaknál, erről az RTL Híradó mutatott be felvételeket:
Nyitókép: Tájékoztató feliratok a Mol benzinkútján Salgótarjánban 2022. május 27-én. A vállalat tájékoztatása szerint a kútoszlopokon a számlálók minden tankolás esetén a piaci árat tüntetik fel, de a pénztárnál a forgalmi engedély felmutatása után alacsonyabb összeget kell fizetnie a magyar vásárlóknak. – Fotó: Komka Péter / MTI