Élmény vagy tárgyi ajándék? A tudomány már döntött

rtl.hurtl.hu

2025. december 14. 16:30

A karácsonyi ajándékozás sokak számára inkább stresszforrás, mint öröm. Mit vegyek neki? Elég jó lesz? Nem túl személytelen? A kérdések évről évre ugyanazok. A pszichológia azonban egyre egyértelműbb válaszokat ad arra, mi tesz igazán sikeressé egy ajándékot – mutatjuk a listát!

Egy 2025-ben publikált átfogó tanulmány szerint az ajándék értékét nem az ára, hanem az általa kiváltott érzelmi élmény és személyes jelentés határozza meg. Vagyis nem az számít, mennyit költünk, hanem az, mennyire tudunk kapcsolódni a megajándékozotthoz.

Miért nem az ár dönti el az ajándék sikerét?

A kutatók több ezer ajándékozási helyzetet vizsgáltak különböző életkorú és hátterű emberek körében. Az eredmények szerint az emberek rendszeresen túlbecsülik az ajándék anyagi értékének fontosságát, miközben alábecsülik a mögöttes gondolat erejét.

Az ajándék elsősorban üzenet, nem tárgy

– fogalmaz a tanulmány egyik szerzője.

Az ajándékozottak sokkal nagyobb elégedettségről számoltak be akkor, ha úgy érezték, az ajándék róluk szól, tükrözi az érdeklődésüket, személyiségüket vagy egy közös emléket.

Élmény vagy tárgyi ajándék? A tudomány már döntött
Sokan nem tudják, hogy élményt vagy tárgyat érdemes ajándékozni karácsonykor 

Élményajándékok: miért maradnak meg tovább?

A pszichológiai kutatások egyik legstabilabb megállapítása, hogy az élményekhez kapcsolódó emlékek lassabban halványulnak, mint a tárgyak nyújtotta öröm. Egy koncertjegy, egy közös utazás vagy akár egy együtt eltöltött kreatív délután hosszú távon is erősítheti a kapcsolatot.

Ennek oka, hogy az élményajándékok:

  • érzelmeket váltanak ki,
  • történetté alakulnak, amelyeket újra és újra felidézünk,
  • gyakran közös élmények, amelyek mélyítik a kötődést.

A 2025-ös tanulmány szerint az élményajándékok különösen hatékonyak közeli kapcsolatokban – párkapcsolatban, családon belül, barátságokban –, mert megerősítik az „együtt megélt pillanatok” emlékét.

És mi a helyzet a tárgyi ajándékokkal?

Fontos kitétel, hogy a kutatások nem írják le teljesen a tárgyi ajándékokat. A különbség nem a tárgy vagy élmény típusában, hanem a személyesség mértékében rejlik.

Egy jól megválasztott tárgyi ajándék:

  • kapcsolódik a megajándékozott hobbijához vagy értékeihez,
  • személyre szabott (például dedikált könyv, egyedi készítésű tárgy),
  • érzelmi jelentést hordoz, nem pusztán funkcionális.

Ezzel szemben az „általános”, gyorsan beszerzett ajándékok – még ha drágák is – gyakran kevesebb örömet okoznak, mert hiányzik belőlük az egyediség.

Mit jelent a mindful gifting, és miért lett trend?

A tanulmány külön fejezetben foglalkozik a mindful gifting, vagyis a tudatos ajándékozás fogalmával. Ez a szemlélet azt hangsúlyozza, hogy az ajándékozás nem kötelező kör, hanem kapcsolati gesztus.

A mindful gifting lényege:

  • nem az ajándék mennyisége, hanem a jelentése számít,
  • előtérbe kerül az odafigyelés és az empátia,
  • gyakoriak a saját készítésű vagy gondosan kiválasztott meglepetések.

Ide tartoznak azok az ajándékok is, amelyek egy fontos ügyet támogatnak – például adomány egy jótékonysági szervezetnek a megajándékozott nevében –, mert ezek az értékeken keresztül teremtenek kapcsolatot.

Élmény vagy tárgyi ajándék? A tudomány már döntött
Ha tudatosan ajándékozol, az mindenkinek sokkal nagyobb örömet jelent karácsonykor

Kinek mi működik igazán?

A kutatók szerint nincs univerzális recept, de vannak mintázatok. A fiatalabb korosztály gyakran nyitottabb az élményajándékokra, míg az idősebbek sokszor értékelik a kézzelfogható, praktikus meglepetéseket – feltéve, hogy azok személyesek.

A kulcskérdés minden esetben ugyanaz:

„Ez az ajándék róla szól, vagy csak egy kipipált feladat?”

Ha az előbbi, jó eséllyel nem lőhetünk mellé.

A tudomány üzenete karácsonyra

A 2025-ös pszichológiai tanulmány egyik legfontosabb tanulsága, hogy

 az ajándékozás sikere nem vásárlási kérdés, hanem figyelem és kapcsolódás. 

Legyen szó élményről vagy tárgyról, az számít igazán, hogy az ajándék mögött mi az üzenet. Karácsonykor tehát nem feltétlenül többet, hanem jobban érdemes adni.

Forrás: ITT és ITT

Kép forrása: pexels.com