Gazdaság

Minisztérium, MÁV, Magyar Közút: Mészáros Lőrinc testvére sem tudott elugrani a közpénz elől

Kovács-Angel MariannaKovács-Angel Marianna

2024. január 11. 6:06

Munkaruhák, védőfelszerelések, kármentesítés előkészítése, akkumulátorok, járműbérlet – Mészáros János is sokoldalú, akárcsak testvére, Mészáros Lőrinc. Bár mintha kerülné a nyilvánosságot: az üzletemberről több mint tíz éve készült az utolsó MTI-s fotó. Úgy tűnik, üzleti sikereivel nem kérkedik, holott a nyilvános adatok szerint bátyja árnyékában is szépen tudott gyarapodni. 

„Legyetek bátorak” – ezt tanácsolta egyetemistáknak sikerével összefüggésben Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos, Orbán Viktor miniszterelnök barátja. Ha intelmeit így év elején meghallgatná, itt megteheti:


Vélhetően testvére, Mészáros János is hallgatott a jó szóra: ahogyan a korábbi években, tavaly is szép sikereket ért el a közbeszerzéseken, illetve beszerzéseken, ezeket néztük át a nyilvános adatbázisokban. Hogy az elnyert munkák pontosan mekkora összeget tesznek ki, egyelőre nem lehet megmondani, egyrészt a konzorciumi sikerek (amikor a cég más vállalkozásokkal együtt nyer el megbízást), másrészt a keretszerződések miatt. Számításaink szerint nagyságrendileg nettó 7,6 milliárd forintnyi beszerzésben (közbeszerzés és az állami cégek hagyományos beszerzései) érintettek Mészáros János cégei a vizsgált időszakban – és ebben nincsenek benne azok az esetek, amikor alvállalkozóként volt jelen a Mészáros-birodalom valamelyik közpénzes megbízásában. 

Az Adept Enviro Kft.-t 2019-ben szerezte meg Mészáros János, és a sikerek nem várattak magukra. Tavaly áprilisban az rtl.hu írta meg, hogy a cég nettó 2,5 milliárdos keretmegbízást nyert el egy Mészáros Lőrinc érdekkörébe tartozó céggel, a Naturaqua Zrt.-vel közös konzorciumban. Az év vége is közpénzes megbízást hozott, ezúttal az Energiaügyi Minisztériumtól: kármentesítési előkészítési feladatokra kaptak nettó 4 milliárd 126 millió forintos keretmegbízást ugyancsak a Naturaqua Zrt.-vel, ezúttal a Wessling Hungary Kft. (idéntől a jogutód neve Eurofins Analytical Services Kft.) konzorciumi partnerségével. Az Energiaügyi Minisztérium a keretösszeg 70 százalékára vállalt lehívást, a fennmaradó rész opció.

Évek óta Mészáros János cége, a Pegazus Trade Kft. szállítja a munkaruhákat a Magyar Közútnak: tavaly kétszer is befutottak az állami cégnél. Nettó 371,6 millió forintos keretmegbízást kaptak munkaruhák szállítására, itt a megrendelő ugyancsak 30 százalékos opciós részt hagyott, az összeg 70 százalékát biztosan lehívja. Ahogyan a mindenféle védőfelszerelések esetében is, az ezek beszerzésére kiírt eljárás mind a négy részét a Pegazus Trade Kft. vitte el tavaly összesen nettó 350,4 millió forint értékben. 

Ha valaki csak úgy az utcáról besétálva szeretne munkaruhákat venni Mészáros János cégétől, nem lesz könnyű dolga: a cégnek nincsen külön honlapja, egy másik Mészáros János-érdekeltséggel, a Pegazus Autócentrum Kft.-vel elvileg közös weboldalon osztozik, ott azonban cikkünk írásakor nincsen szó munkaruhákról, védőfelszerelésekről, csak szervizről, flottakezelésről és az ezekhez kapcsolódó szolgáltatásokról. (Kicsit kilóg a sorból az állami fegyvergyártásban aktív, a Honvédelmi Minisztérium tulajdonában lévő HM Arzenál Zrt., amely egy 2022-ben frissített szerződéslista szerint a Pegazus Autócentrum Kft.-vel évi 60,6 millió forint becsült értékkel gépjárművek bérlésére állapodott meg. A megbízás 48 hónapra vagy 200 ezer kilométer futásteljesítményre szól. Hogy tavaly is élt-e ez a szerződés, arról az állami céget megkérdeztük, válaszukkal bővítjük cikkünket.)

A MÁV sem tudta nélkülözni a Pegazus Trade Kft. termékeit: márciusban zselés akkumulátorok beszerzésére szerződtek 47,6 millió forint értékben. Az MVM leányvállalata, az MVM OVIT Zrt. pedig egy másik Mészáros János-féle vállalkozás, az Agro-Felcsút Kft. szolgáltatását vette igénybe, szerződéslistájuk szerint januárban 500 ezer eurós szállítási keretszerződést írtak alá acélszemcse és korund szállítására.

Mészáros Lőrinc testvére sem tudott elugrani a közpénzes munkák elől

Tavaly nem nyert közbeszerzést a Mészáros János tulajdonába tartozó Híd-Tám Kft., de így is csurrant-cseppent azért közpénzes munka. A MÁV KFG Kft.-től

  • a Nagykőrös állomás P+R és B+R parkoló műszaki tervezési munkáira kaptak megbízást 28,3 millió forintért,
  • a Gyulafirátóti völgyhidak felújításához komplett technológiai tervezés kidolgozásáért 56,1 millió forintért szerződtek.

Persze mindez apró morzsa a családi üzlet mellett. A Budapest–Belgrád-vasútvonal nagyjából 750 milliárd forintos építésén Mészáros Lőrinc cégei és kínai partnereik vesznek részt, Mészáros alvállalkozóként vonta be öccse cégét, a Híd-Tám Kft.-t. A Budapest-Belgrád vasútvonal alapvetően kínai kereskedelmi érdekeket szolgál majd. Biztos vannak, akik örülnek a fejlesztésnek, de azok a Soroksáron élők biztos nem, akiknek kisajátítják az ingatlanjait az építkezés miatt. Van, akinek egy élet munkáját kell maga mögött hagynia:


Mészáros Lőrinc vagyona percenként átlagosan több mint 280 ezer forinttal nőtt 2023-ban, így újra ő lett a leggazdagabb magyar a Forbes listáján. Új belépő az ötvenes listára Tiborcz István, a miniszterelnök veje. A felfoghatatlan vagyonokról többet is megtudhat az RTL Híradó riportjából:


Nyitókép: Mészáros Lőrinc, a Mészáros Csoport tulajdonosa beszédet mond a Talentis Agro csoporthoz tartozó Lajta-Hanság Zrt. fejlesztésének átadóján Jánossomorján 2023. november 15-én. A cég a településen gabonatároló silót, szárítót, tisztítót és kiszolgáló technológiát hozott létre. – Fotó: Krizsán Csaba / MTI

#Gazdaság#mészáros jános#mészáros lőrinc#közbeszerzés#magyar közút#ma#máv#mvm#budapest-belgrád vasútvonal#híd-tám kft.